• Hoppfull84

    Vestibulit och graviditet vad har ni för erfarenheter?

    Hej!
    Vi är äntligen igång och försöker blir gravida trots en mångårig kamp med vestibulit och vaginism.

    Jag är mycket orolig för hur vetsibuliten kommer påverka vår graviditet.

    Har någon här på forumet erfarenhet av att skaffa barn trots vestibulit?

    Jag funderar mycket kring frågor som:

    Graviditet sägs öka risken för svampinfektion och svamp+vestibulit är ju verkligen ingen höjdare. hur ska man tackla detta? finns det några knep för att undvika att drappas av svamp?

    Mot slutet av grviditeten blir ju hela nedre regionen svullen och så, fick ni med vestibulit mycket smärta under senare delen av er graviditet?

    Hur ska jag klara av att genomgå nödvändiga undersökningar hos sjukvården när jag knappt själv får in ett finger? finns det bedövning att få och framför allt, finns det förståelse från sjukvården att detta faktiskt gör otroligt ONT? Har blivit överkörd av sjukvården många gånger förr och vågar inte lita på att de tar detta på allvar.

    Förlossningen, finns det lokal smärtlindring att få just i slidan? jag VET det gör ont att föda barn, men att läkare och barnmorskor ska vara där och rota flera gånger i timmen känns helt omöjligt i min värld utan någon kraftig smärtlindring. finns det något som kan hjäpla mot just vestibuliten under förlossningen?

    Vissa rapporter menar att kvinnor blivit bättre i sin vestibulit efter en förlossning stämmer det verkligen eller vad tror ni?

    Jag vore mycket tacksam för svar/synpunkter funderingar och tips, skriv gärna även om du också plenrar barn för första gången trots vestibulit!

  • Svar på tråden Vestibulit och graviditet vad har ni för erfarenheter?
  • blåbubbla

    Nu har jag inte vestibulit utan vaginism och jag har samma funderingar.Jag planerar att bli gravid och blir ju lite skraj när man hör om alla undersökningar man måste genomgå.

  • spigg

    Förutom att de vid förlossningen känner efter hur öppen man är några gånger så har jag aldrig gjort någon vaginal undersökning under någon av mina graviditeter.

  • Lillsyrran03

    Jag förstår om du är orolig, jag är gravid i 25veckan och än så länge har jag bara träffat väldigt snälla och förstående barnmorskor. Jag var väldigt orolig inför förlossningen men min barnmorska skickade mig till en auorora sköterska på bb som jag har träffat två gånger nu, med henne kan man göra upp en förlossningsplan och där kan du skriva att du har vestibulit och att du därför vill att de skall vara extra varsamma vid alla vaginala undersökningar. min auorora sköterska är dessutom sexiolog så hon tippsade mig om att helt skippa tvål och vatten som rengöring och bara smörja med olivolja, olivolja kan både rengöra, mjukgöra och läka små små sår som man kan ha...så testa det, smörj varje morgon och varje kväll..var inte snål även om de blir lite kladdigt!

    hoppas du får en fin graviditet!

  • Hoppfull84
    Lillsyrran03 skrev 2010-12-06 13:54:19 följande:
    Jag förstår om du är orolig, jag är gravid i 25veckan och än så länge har jag bara träffat väldigt snälla och förstående barnmorskor. Jag var väldigt orolig inför förlossningen men min barnmorska skickade mig till en auorora sköterska på bb som jag har träffat två gånger nu, med henne kan man göra upp en förlossningsplan och där kan du skriva att du har vestibulit och att du därför vill att de skall vara extra varsamma vid alla vaginala undersökningar. min auorora sköterska är dessutom sexiolog så hon tippsade mig om att helt skippa tvål och vatten som rengöring och bara smörja med olivolja, olivolja kan både rengöra, mjukgöra och läka små små sår som man kan ha...så testa det, smörj varje morgon och varje kväll..var inte snål även om de blir lite kladdigt!

    hoppas du får en fin graviditet!
    tack för ditt svar! skönt att höra att vi är flera i samma sits. har anmält mig i kö hos aurora men här blir man troligtvis inte kallad förrän under sista trimestern.. jag vill ju ha stöd nu.. men men man får väl ha tålamod.
    har gått på behandling för vetibuliten i 4år så det där med tvål i underlivet bannlyste jag för många år sedanGlad
    är tydligen lite allergisk mot olivolja så dte funkade inte så bra för mig, jag får använda kokosfett istället. eller en speciell östrogenkräm som jag använder när det är som ömmast efter mens. nu har jag ju ingen mens längre så tycker faktiskt att det blivit lite bättre.

    jag funderar på att be att få en pudendusblockad mot slutet av förlossningen, är det något du överväger? det ska ju ta bort känseln nästan helt "därnere" under själva slutklämmen så att säga.
  • Lillsyrran03

    aa då hade du ju koll på de där med rengöring Glad har faktiskt inte hört talas om pudensdusblockad, så de e inget jag övervägt att be om, men jag bad om extra bra bedövning om de behövs sys efteråt

  • Drömmerintedrömmar

    Hej! Jag har vaginism och genomgått två kejsarsnitt. var helt livrädd för att föda vaginalt.


    jag har varit tvungen att göra flera vaginala Ul och undersökningar, ibland har ddet gått beroende på hur skicklig läkare det varit, och ibland/oftast sa jag ifrån direkt. men de gånger det gått att gå in har jag ju såklart gråtit och t o m skrikit.


     


    men idag har jag iaf mina underbara två döttrar.


    jag är 23.5 år.

    fråga om du vill veta något

    lycka till!

  • Drömmerintedrömmar

    Glömde skriva att till mig sa de att vaginism etc inte utgör något ´hinder för att föda ut ett barn.

    men jag vägrade, jag ville inte att de skulle känna efter där inne på mig och såvar jag rädd för fler saker så detvar itne enbart pga det som jag hade förlossningsrädsla och fick kejsarsnitt.

  • Ziroz

    Jag har precis som du haft en mångårig kamp mot vestibulit. Nu har jag och sambon bestämt oss för att försöka bli gravida under våren.

    Jag har under de senaste åren fått höra mkt positiv från läkare om att V kan bli mkt bättre eller helt bra av att få barn. I princip så har de gett upp att ja kommer bli bra på något annat sätt.

    Ang bedövning så borde det ju vara möjligt att bedöva med xylocain vid undersökningar.

    Hoppas att ni snart plussar och att du blir helt frisk i och med graviditeten.

  • Maxbox
    Hoppfull84 skrev 2010-12-06 14:05:46 följande:
    tack för ditt svar! skönt att höra att vi är flera i samma sits. har anmält mig i kö hos aurora men här blir man troligtvis inte kallad förrän under sista trimestern.. jag vill ju ha stöd nu.. men men man får väl ha tålamod.
    har gått på behandling för vetibuliten i 4år så det där med tvål i underlivet bannlyste jag för många år sedanGlad
    är tydligen lite allergisk mot olivolja så dte funkade inte så bra för mig, jag får använda kokosfett istället. eller en speciell östrogenkräm som jag använder när det är som ömmast efter mens. nu har jag ju ingen mens längre så tycker faktiskt att det blivit lite bättre.

    jag funderar på att be att få en pudendusblockad mot slutet av förlossningen, är det något du överväger? det ska ju ta bort känseln nästan helt "därnere" under själva slutklämmen så att säga.
    Jag vet inte om du redan fött barn, men jag kan säga att för mig så gjorde utdrivningsskedet inte det minsta ont! (Har haft VB i typ 15 år) Vestibulitsmärtan upplever jag som 10 gånger värre. Däremot kände jag inte av vestibulitsmärtan i samband med krystandet alls.
  • Eleator

    Jag har bara läst att många med vestibulit blir bättre efter en vaginal förlossning, och att vävnaderna är såpass uttänjda vid krystning att vestibulitsmärta liksom inte finns på kartan. Hoppas det är sant!

    Har själv tyvärr drabbats av svamp nu under graviditeten, för att minska risken tror jag på att tillföra mjölksyra/mjölksyrabakterier, men det måste göras förebyggande, innan problemet uppstår. Jag upplever svampattacken som värre än vanligt och kör nu en canestenbehandling trots att jag vet att det inte är bra för slemhinnorna. Det svider och kliar så förjävligt av svampen och jag tror inte att det är bra heller.

    Jag använder inte trosskydd i vanliga fall, men nu undrar jag lite om inte en bidragande faktor till svampen var att det var så kladdigt där nere jämt pga flytningar. Kändes nästan som att det blev en irriterande faktor (och så är säkert ph-värdet konstigt pga graviditeten också). Tror faktiskt att trosskydd skulle ha hjälpt. Har nu köpt ekologiska som ska andas, får se om det funkar...

  • Eleator

    Jag har inte behövt göra någon vaginal undersökning hittills, och tror inte att det är någon inplanerad. Om allt går som det ska så verkar de inte göra någon sådan under graviditeten.

Svar på tråden Vestibulit och graviditet vad har ni för erfarenheter?