• Eena

Hur funkar det om barnet föds utomlands?

Vi håller på att planera för barn #2 samtidigt som vi funderar på att flytta utomlands några år. Om det går som vi tänkt skulle sambon få en tjänst under två år i Australien. Förhoppningen är att vi skulle flytta typ 3 månader innan BF och få barnet där. På så sätt kan jag vara mammaledig när vi bor där och inte behöva fundera på att hitta en tjänst på plats. För oss känns det som en bra lösning då vi båda vill bo utomlands under en period och det kan vara svårt för båda att få jobb på samma plats samtidigt.

Nu till min fråga. Är det någon som vet hur det fungerar med föräldrapenning och barnbidrag om man föder barnet utomlands? Får man samma ersättning ändå? Och om man föder barnet i Sverige och sedan bosätter sig utomlands under två år, vad har man då rätt till? Barnets pappa kommer inte att betala skatt i Sverige men samtidigt har vi ju båda gjort det nu.

• Svar på tråden Hur funkar det om barnet föds utomlands?
  • Starkast
    Eena skrev 2010-05-01 20:47:50 följande:
    Vi håller på att planera för barn #2 samtidigt som vi funderar på att flytta utomlands några år. Om det går som vi tänkt skulle sambon få en tjänst under två år i Australien. Förhoppningen är att vi skulle flytta typ 3 månader innan BF och få barnet där. På så sätt kan jag vara mammaledig när vi bor där och inte behöva fundera på att hitta en tjänst på plats. För oss känns det som en bra lösning då vi båda vill bo utomlands under en period och det kan vara svårt för båda att få jobb på samma plats samtidigt. Nu till min fråga. Är det någon som vet hur det fungerar med föräldrapenning och barnbidrag om man föder barnet utomlands? Får man samma ersättning ändå? Och om man föder barnet i Sverige och sedan bosätter sig utomlands under två år, vad har man då rätt till? Barnets pappa kommer inte att betala skatt i Sverige men samtidigt har vi ju båda gjort det nu.
    Nej det får du inte, utan landets regler gäller. Barnet får inte vara borta från Sverige mer än 3månader (tror jag det är) och måste då vara i Sverige en viss tid.
  • Anusha

Vet inte riktigt hur det fungerar men jag vet att du fàr mammapenning/barnbidrag fòr barnet sà lànge du àr skriven i Sverige. Jag tror att man kan vara skriven i Sverige upp till 1 år fast man bor utomlands, sen màste man skriva ut sig. Enklast àr nog att hòra av dig till fk...
    Lycka till

• Shmone

Om man är folkbokförd som utflyttad - vilket man måste vara om man är borta mer än 6 månader om året - så får man inte föräldrapenning från Sverige. Om man bor inom EU tror jag man får enligt reglerna i landet man bor i. Om man bor utanför EU så får man inget alls (förutsatt att man inte har nån form av innevånarstatus i landet man befinner sig i)

/Shmone - som fött tre barn utanför Europa

• Starkast
    Shmone skrev 2010-05-01 21:06:34 följande:
    Om man är folkbokförd som utflyttad - vilket man måste vara om man är borta mer än 6 månader om året - så får man inte föräldrapenning från Sverige. Om man bor inom EU tror jag man får enligt reglerna i landet man bor i. Om man bor utanför EU så får man inget alls (förutsatt att man inte har nån form av innevånarstatus i landet man befinner sig i)/Shmone - som fött tre barn utanför Europa
    6månader var det ja.
    Men visst är det något med 3månader också? Är det inte 3månader i sträck?
  • Eena
    Om man är folkbokförd som utflyttad - vilket man måste vara om man är borta mer än 6 månader om året - så får man inte föräldrapenning från Sverige. Om man bor inom EU tror jag man får enligt reglerna i landet man bor i. Om man bor utanför EU så får man inget alls (förutsatt att man inte har nån form av innevånarstatus i landet man befinner sig i)/Shmone - som fött tre barn utanför Europa
    Okej, verkar som att du har koll! Så inga pengar alls från FK om man bor mer än 6 månader utomlands. Antar att detta innebär att jag inte får något de första månaderna heller då? Planen var att jag skulle vara mammaledig med vårt äldsta barn innan det nya kom då jag har en del dagar sparade men det verkar ju inte funka då. Vad händer med SGI sen, antar att den blir nollad efter två år utomlands?

Vet du även hur det funkar med barnbidraget? Får man sånt om man bor utomlands? Hörde nånstans att man har rätt till barnbidrag om barnet är fött i Sverige, annars inte. Innebär detta att vi aldrig kommer att få barnbidrag för barn #2 om det föds utomlands även om vi flyttar hem efter två år?
  • siamusen
    Eena skrev 2010-05-01 21:15:03 följande:
    Okej, verkar som att du har koll! Så inga pengar alls från FK om man bor mer än 6 månader utomlands. Antar att detta innebär att jag inte får något de första månaderna heller då? Planen var att jag skulle vara mammaledig med vårt äldsta barn innan det nya kom då jag har en del dagar sparade men det verkar ju inte funka då. Vad händer med SGI sen, antar att den blir nollad efter två år utomlands?Vet du även hur det funkar med barnbidraget? Får man sånt om man bor utomlands? Hörde nånstans att man har rätt till barnbidrag om barnet är fött i Sverige, annars inte. Innebär detta att vi aldrig kommer att få barnbidrag för barn #2 om det föds utomlands även om vi flyttar hem efter två år?
    Är du skriven utomlands och ditt barn föds utomlands far du inget barnbidrag vad jag vet. Dâremot far barnet det nâr ni skriver er i sverige igen.

Har fött tre barn utomlands och far inget av Sverige.
  • Starkast
    Okej, verkar som att du har koll! Så inga pengar alls från FK om man bor mer än 6 månader utomlands. Antar att detta innebär att jag inte får något de första månaderna heller då? Planen var att jag skulle vara mammaledig med vårt äldsta barn innan det nya kom då jag har en del dagar sparade men det verkar ju inte funka då. Vad händer med SGI sen, antar att den blir nollad efter två år utomlands?Vet du även hur det funkar med barnbidraget? Får man sånt om man bor utomlands? Hörde nånstans att man har rätt till barnbidrag om barnet är fött i Sverige, annars inte. Innebär detta att vi aldrig kommer att få barnbidrag för barn #2 om det föds utomlands även om vi flyttar hem efter två år?
    Ja den blir nollad.

Jag bodde utomlands i några år, innan jag fick barn. Den dagen jag flyttade hem var jag borta från hela skyddsnätet. Minns hur jag desperat gick runt och knackade dörr på företagen eftersom jag inte kunde få en enda krona någonstans ifrån. Kunde inte skaffa ett boende eller någonting. Lyckligtvis fick jag napp på min runda

Inget barnbidrag, samma regler gäller där.
  • Shmone
    Vi har aldrig fått varken pengar från FK eller barnbidrag. Vi kollade upp det när äldsta föddes för 5,5 år sen, men det var tvärt nej.  Men inget av mina barn är födda i Sverige. Jag stod kvar folkbokförd i Sverige i sex månader efter flytten. Men i papprena är jag nu avförd från den dag jag lämnade Sverige. Så det kan dom tydligen fixa i efterskott om dom inser att man flyttat tidigare än man uppgett. Så om man kan få föräldrapenning första månaderna om man väntar med att avföra sig -det vet jag inte.

Vilka regler som gäller vid tillbakaflytt till Sverige vet jag inte heller för jag har aldrig provat.
  • Starkast
    Shmone skrev 2010-05-01 21:34:31 följande:
    Vi har aldrig fått varken pengar från FK eller barnbidrag. Vi kollade upp det när äldsta föddes för 5,5 år sen, men det var tvärt nej.  Men inget av mina barn är födda i Sverige. Jag stod kvar folkbokförd i Sverige i sex månader efter flytten. Men i papprena är jag nu avförd från den dag jag lämnade Sverige. Så det kan dom tydligen fixa i efterskott om dom inser att man flyttat tidigare än man uppgett. Så om man kan få föräldrapenning första månaderna om man väntar med att avföra sig -det vet jag inte.Vilka regler som gäller vid tillbakaflytt till Sverige vet jag inte heller för jag har aldrig provat.
    Risken är nog att man blir återbetalningsskyldig tror jag.
  • Shmone
    Starkast skrev 2010-05-01 21:45:43 följande:
    Risken är nog att man blir återbetalningsskyldig tror jag.
    Japp.. Jag skulle aldrig våga försöka "utnyttja systemet" utan att ta reda på exakt vad som gäller.
  • Amira
    Om man är folkbokförd som utflyttad - vilket man måste vara om man är borta mer än 6 månader om året - så får man inte föräldrapenning från Sverige. Om man bor inom EU tror jag man får enligt reglerna i landet man bor i. Om man bor utanför EU så får man inget alls (förutsatt att man inte har nån form av innevånarstatus i landet man befinner sig i) /Shmone - som fött tre barn utanför Europa
    Det stämmer. Läste om det för någon vecka sedan.
  • emma enhörning

En lösning kunde ju vara att barnet föds i Sverige och att ni flyger hem med 6 månaders mellanrum. Det räcker i princip att ni landar på svensk mark.

För äldsta borde ni väl kunna ta ut dagar 6 månader, eller?

Ja ja, bäst är väl att maila fk, då har man ett skriftlit svar att gå efter!!!

• Starkast
    emma enhörning skrev 2010-05-01 21:54:03 följande:
    En lösning kunde ju vara att barnet föds i Sverige och att ni flyger hem med 6 månaders mellanrum. Det räcker i princip att ni landar på svensk mark.För äldsta borde ni väl kunna ta ut dagar 6 månader, eller?Ja ja, bäst är väl att maila fk, då har man ett skriftlit svar att gå efter!!!
    Är du säker?
    Tror man måste vara en viss tid i Sverige varje tillfälle.
  • emma enhörning
    Starkast skrev 2010-05-01 21:56:34 följande:
    Är du säker? Tror man måste vara en viss tid i Sverige varje tillfälle.
    En bekant som bodde utomlands sa att det var så, men säker är jag inte!
  • siamusen
    emma enhörning skrev 2010-05-01 22:02:50 följande:
    En bekant som bodde utomlands sa att det var så, men säker är jag inte!
    Nej, man maste vistas mer i Sverige ân utomlands sa det skulle inte funka. Alltsa fler dagar.
  • siamusen
    siamusen skrev 2010-05-01 22:30:04 följande:
    Nej, man maste vistas mer i Sverige ân utomlands sa det skulle inte funka. Alltsa fler dagar.
    Eller tänker jag baklânges nu?

Man får inte vara skriven utomlands om man vistas ett visst antal dagar i Sverige varje ar. Rör sig om ungefär hâlften av arets dagar.

Vet dock inte om motsatsen gäller.
  • Shmone
    siamusen skrev 2010-05-01 22:30:04 följande:
    Det stämmer. Ett par som jag känner tillbringar mycket tid i utlandet och dom råkade bli utskrivna ur försäkringskassan vid ett av tillfällena - trots att dom aldrig var borta mer än 3mån åt gången. Det var endast den totala tiden som blev för mycket.
  • Eena

Okej, låter helt klart som att jag får ta ett snack med försäkringskassan innan vi åker. Vill ju gärna ha FP om det går, men vill absolut inte hamna i en sits där vi måste betala tillbaka sen. Och jag tror nog att vi kan klara oss ändå. Sambons företag brukar har rätt bra avtal för dem de skickar ut. Oroar mig nästan mer för detta att man blir nollad hos FK. Känns ju lite trist om man mot all förmodan skulle bli sjuk eller nåt när man kommer hem igen.

Svar på tråden Hur funkar det om barnet föds utomlands?