• Carisma

    Hur spela upp MPEG-4 Movie på datorn?

    Har fört över det jag spelat in med nya videokameran till datorn. Men jag ser ingen bild utan hör bara ljud. Antar att det är någon såndär codec jag behöver.
    Jag kan inget om sånt här. Förut när jag haft samma problem så har det varit någon som skickat nåt sånt där codec-pack till mig.
    Antar att det finns olika codecs, så hur vet man vilken man skall ha? Och varfifrån är bra att ladda ner sånt?

    Sen skulle jag också vilja veta om man kan ändra filformat på filmerna på något sätt. Så att de kan ses i typ Windows media player som alla har. (om man vill skicka ett klipp till någon)

    Jag har windows xp om det spelar någon roll ch videokameran är en Sanyo Xacti.

  • Svar på tråden Hur spela upp MPEG-4 Movie på datorn?
  • Teskedsmamman

    Jag har ett program som heter Magic Video Converter somman kan konvertera om videofilmer med, har för mig det är gratis.

    Kolla om du har Windows Movie Maker på din dator, har för mig den tar Mpeg-4 också.


    3 killar & pojke v23 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • Carisma
    Teskedsmamman skrev 2010-04-15 23:26:19 följande:
    Jag har ett program som heter Magic Video Converter somman kan konvertera om videofilmer med, har för mig det är gratis.Kolla om du har Windows Movie Maker på din dator, har för mig den tar Mpeg-4 också.
    Gick inte att öppna med Windows Movie Maker
    The KING skrev 2010-04-15 23:27:06 följande:
    Installera VLC mediaplayer. Spelar upp det mesta.www.videolan.org/
    VLC vill jag inte ha då jag fått för mig att den är på Engelska. Skulle helst vilja titta på det jag spelat in i Windows Media Player och som sagt kunna skicka det till andra så att de lätt kan se i sina vanliga spelare.
  • inze
    Carisma skrev 2010-04-15 23:40:04 följande:
    VLC vill jag inte ha då jag fått för mig att den är på Engelska. Skulle helst vilja titta på det jag spelat in i Windows Media Player och som sagt kunna skicka det till andra så att de lätt kan se i sina vanliga spelare.
    Min VLC är på svenska.
  • The KING

    VLC finns på svenska. Visst finns det många bra gratis videokonverterare, men det är bökigt och tidskrävande tycker jag i alla fall. Varför inte be dina polare att installera VLC?

  • Carisma

    På min andra dator (VAIO med win7) funkade det att spela upp filmerna.

    Nu sitter jag dock hos min mamma och har laddat ner VLC på hennes dator men filerna funkar inte ändå. Ljudet hörs och den första bilden syns men bilden rör inte på sig. Fattar inte vad som är fel. Har testat att starta om datorn och sånt men det vill inte funka.
    Skall det alltså funka att spela mpeg-4 med VLC?

  • inze

    Filmer jag tagit med min mobil som är i mp4-format går att spela upp i VLC. De verkar inte gå att ladda upp här på FL men Youtube går bra och går då att se här på FL också.

  • Carisma

    Funkar inte min dator heller med VLC. Någon som vet hur jag skall se dessa filmer jag spelat in i en datorn med win XP?

    Tycker ju inte att det borde vara allt för svårt egentligen. Man måste ju kunna se de det man spelat in med sin videokamera även i datorn?

  • inze
    Carisma skrev 2010-04-18 18:40:22 följande:
    Funkar inte min dator heller med VLC. Någon som vet hur jag skall se dessa filmer jag spelat in i en datorn med win XP?Tycker ju inte att det borde vara allt för svårt egentligen. Man måste ju kunna se de det man spelat in med sin videokamera även i datorn?
    Hur stor är filmfilen och vad är det för prestanda på datorn? Kan det vara att filen är väldigt tung och din dator som klarar att spela upp den har bättre prestanda.
  • Carisma
    inze skrev 2010-04-18 22:12:35 följande:
    Hur stor är filmfilen och vad är det för prestanda på datorn? Kan det vara att filen är väldigt tung och din dator som klarar att spela upp den har bättre prestanda.
    Hmm, en fil som jag försöker spela upp är 36,6 MB. En liten snutt bara. Datorn som det inte funkar på är en Samsung NC10 så jag kan tänka mig att den inte har så bra prestanda.

    Fick höra av brorsan som brukar kunna sånt här att jag skulle ladda ner CCCP (codec pack). Nu syns visserligen både bilden och man kan höra ljudet men den laggar nåt fruktansvärt.

    På min pappas dator som är i samma klass som min nya Vaio (den det funkar på) syns bilden men ljudet hörs inte.
    Så nu har jag testat på 4 olika datorer och en så länge är det bara min Vaio som det funkar bra på.
  • Windows23
    Movavi överträffade verkligen mina förväntningar när det gällde att konvertera videofiler till DVD. Deras video till DVD-konverterare är inte bara lätt att använda, utan erbjuder också ett brett utbud av funktioner som förbättrar den totala tittarupplevelsen. Från sömlösa konverteringsprocesser till anpassningsbara DVD-menyer, Movavi ger allt jag behöver för en bekväm och njutbar hemvideoupplevelse. Oavsett om du letar efter ett gratisalternativ eller en kraftfullare betald lösning med ytterligare funktioner, har Movavi det du behöver. Lita på mig, du kommer inte att bli besviken!
Svar på tråden Hur spela upp MPEG-4 Movie på datorn?