• Cailyn

    Blir aldrig riktigt bra när jag tvättar fönsterna... hur gör man?

    Jag tvättar fönsterna med fönsterputs och en speciell trasa jag har köpt för just detta syfte... Men jag tycker ändå inte att det blir riktigt bra...

    När jag växte upp använde mina föräldrar tidningspapper... men jag tycker inte det blir så bra heller...

    Hur gör ni?? Hjälp mig, jag blir tokig på ränderna som blir...

  • Svar på tråden Blir aldrig riktigt bra när jag tvättar fönsterna... hur gör man?
  • MammaTove

    När jag tvättar fönstren numera använder jag fönsterputs på flaska, microfiberduk och torkar sedan uppifrån och ner med en vanlig diskhandduk.

    Förut använde jag svamp, varmt vatten med diskmedel och skrapa för att avsluta med hushållspapper.
    Båda sätten har blivit jättebra när jag hållt på..

  • Cailyn

    Ja men det är nog en microfiberduk jag har... den är speciellt till fönster och speglar iaf... Men den är så liten... vet du/ngn om det finns att få tag på stora?

  • Firehead

    Min mormor hade vatten, diskmedel och en skvätt ättika och tvättade fönster med, då blev det inte flammigt. Torkade av med tidningspapper.

  • Kazeer

    Jag använder fönsterputsmedel och tidningspapper. Är jag bara noga, så blir det inte flammigt och ränder slipper jag definitivt.


    Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • LillTussa

    Använder man fönsterskrapa ska man jobba med svepande rörelser. Inte rätt upp och ned. Jag tvättar fönstren med diskmedel+vatten+svamp. Sen fönsterputs o microduk. Sen fönsterputs o skrapa om det inte blev bra med microduken. Börjar i vänster hörn uppe, mot hö-sida, ned en liten bit i en svepande rörelse o sen till vänster o sen fortsätter jag fram o tillbaka. Men du ska inte ta upp skrapan från fönstret förrän du är klar därnere liksom.. (usch, inte bäst förklarat men jag hoppas du förstår hur jag menar) Har aldrig ränder..

  • Michisen

    Själv hyr jag efter många års svärande numera in tjänsten av en kille som jobbar som fönsterputsare. Även utan ROT och RUT är det värt det, förhållandevis billigt i jämförelse med tiden det tar mig att putsa själv och då blir det ändå inte bra.

    Fast vill man absolut putsa själv så fortsätt för all del med det, men själv har jag aldrig fått det bra, trots tips om T-röd, Sämskskinn, specialfönsterputs, mirakeltrasor, mikrofibertrasor, gummiskrapor, tidningspapper, ättika och vodka. Jo, vodkan funkade för att lugna mina nerver, men fönstren blev inte mycket renare.


  • LillTussa
    Michisen skrev 2010-04-02 20:34:17 följande:
    Själv hyr jag efter många års svärande numera in tjänsten av en kille som jobbar som fönsterputsare. Även utan ROT och RUT är det värt det, förhållandevis billigt i jämförelse med tiden det tar mig att putsa själv och då blir det ändå inte bra. Fast vill man absolut putsa själv så fortsätt för all del med det, men själv har jag aldrig fått det bra, trots tips om T-röd, Sämskskinn, specialfönsterputs, mirakeltrasor, mikrofibertrasor, gummiskrapor, tidningspapper, ättika och vodka. Jo, vodkan funkade för att lugna mina nerver, men fönstren blev inte mycket renare.
    Hmm. Tar nog till mig tipset om vodkan. Om inte annat för en motivationshöjande faktor..
  • Michisen
    LillTussa skrev 2010-04-02 20:46:28 följande:
    Hmm. Tar nog till mig tipset om vodkan. Om inte annat för en motivationshöjande faktor..
    Det är nog bästa sättet att använda den på faktiskt. Om inte annat så kan jag tipsa om att vid tillräckligt stort intag så struntar man i hur fönstren ser ut.
  • Hallonröd
    Michisen skrev 2010-04-02 20:34:17 följande:
     Jo, vodkan funkade för att lugna mina nerver, men fönstren blev inte mycket renare.
    LillTussa skrev 2010-04-02 20:46:28 följande:
    Hmm. Tar nog till mig tipset om vodkan. Om inte annat för en motivationshöjande faktor..
    *hahaha*.....ja om inte annat så blir bra mycket roligare efter ett tag iallafall
    // Bad sound kills good music...
  • Mylla

    Jag krånglar inte till det så mycket, jag bara gnuggar med en kökshandduk och förnsterputs. Sen torkar jag torrt med andra ändan av handduken så slipper jag ränderna. Jag ser då inga iallfall men jag är ju en aning närsynt.

  • Daphne85

    Min mamma har alltid använt, liksom jag, fönsterputs på sprayflaska och sedan torka med tidningspapper! Blir perfekt!

  • rednose

    Pappa är den som nitiskt putsar alla fönster i mitt föräldrahem och som "lärt" mig sina knep som alltid funkar superbra!


    Det gäller om det tex är första putsningen efter vintern och rutorna är grymt skitiga, som de blir i göteborg med allt salt och regn...
    diskmedel, tidningspapper för grovgörat, sen fönsterputs med lite citronsaft i och mikro fiberduk för fönster att torka med. Hushållspapper för det som rinner på kanterna. :)
    knepet är väl egentligen att TVÄTTA fönstret först innan man kan tro att lite fönsterputs gör rent allt som tex fastnar i lister och så.
  • Achillea

    Jag brukar bara ta en skål med varmt vaten och diskmedel, tvättar av med svamp för att sedan ta en disktrasa och torka bort allt lödder. där efter torkar jag med gamla lakarn som inte har något sköljmedel på sig. har aldrig flammiga fönster blir super snyggt


    Kolla min Fl blogg för mer info om Plusverktygen
  • muffvanamnet

    Ush, jag förstår verkligen att folk inte får fönstrena rena om man tar div. medel och trasor... som föredetta fönsterputsare så har jag vad jag tror är den enda perfekta lösningen. Gummiskrapa som inte är nån man köper på ica utan på en städaffär och vissa färgaffärer har också detta, kostar nån hundring men är man ute efter perfekta fönster så får det la kosta lite... ett semskin en hink med varmt vatten med ganska mycket YES diskmedel i och en disktrasa. Sen är det ju lite teknik i det hela för att inte få ränder och dyligt, men det viktiga är att du ta hela fönstret i ett drag och inte göra som alla andra och dra uppifrån och ner flera gånger då det alltid blir ränder oavsett du ser dom eller inte, dom tittar fram när det kommer lite solsken!! Tekniken är lite svår att beskriva när man inte visar det men kom ihåg bara att ta rikligt med vatten så inte skrapan blir torr, och det viktigaste, låt aldrig skrapan lämna fönstret innan allt vatten är borta för då får man ta hela fönstret igen:(   

  • MissMango

    Jag har ett helvete med mina fönster som är spröjsade. Jag får nog anlita en fönsterputsare. Det är ju värt det om man slipper besväret själv

  • Joico

    Jag tvättade fönstren häromdagen.. tog vanlig fönsterspray (Wizz tror jag de heter?) och en fuktig trasa. Sprayade fönstret och svabbade runt med den blöta trasan. Tog lite mer spray och sedan fönsterskrapan på detta sätt
    ">

      blev jättebra!

  • pisara
    Jag blöter fönstret med en "fönsterputsar päls". Jag använder Yes och vatten. Är det minusgrader ute så använder jag varmt vatten, Yes och spolarvätska. 
    Drar skrapan så som de visar på klippet som Annnan länkar till. Funkar toppen 
  • nfalk

    Varmt vatten när det är minusgrader är faktiskt inte heller någon jättebra ide. Eller det är ju inte dumt, framförallt är det skönare för händerna, men varmt vatten dunstar mycket snabbare och därför så fryser det faktiskt lite snabbare eftersom det tunnas ut så snabbt. Det är bättre att hälla lite spolarvätska i vattnet om man vill undvika att det skall frysa.

Svar på tråden Blir aldrig riktigt bra när jag tvättar fönsterna... hur gör man?