• janinab

    snabb viktökning

    Min son vägde 3600 g när han föddes för ca 7 veckor sedan. Idag väger han 6200 g. Han har m.a.o gått upp ca 500g/vecka. Han helammas och har de senaste tiden ätit ca 7 gånger/dygn. När jag läser om snabb viktuppgång så får jag intrycket av att detta inte spelar någon roll, att det kommer plana ut såsmåningom, och att man ska fortsätta med fri amning. På BVC säger sjuksköterskan däremot att jag ska försöka hoppa över mål på natten (ammar 2 gånger) och dra ut på målen med napp.
    Är det någon annan som har erfarenhet av saken? vad säger ni?

  • Svar på tråden snabb viktökning
  • Keyrie

    Ja, min son gick också upp jättesnabbt. Förstår inte hur BVC kan säga så, fortsätt amma fritt när han vill ha Det reglerar han själv.

  • mmaria

    Det är väl underbart att han äter, växer och mår bra! Om jag vore dig skulle jag absolut låta honom äta när han är hungrig. Han är för liten för att hålla på och mixtra med. Min lilla tös är snart åtta veckor och går upp cirka 400 gram i veckan. Jag är jätteglad att hon äter så bra och är så välmående! Vilken dum bvc-sköterska du har!

  • Sofia8504

    Min dotter vägde 3475g när hon föddes och första månaden gick hon inte upp så bra eftersom amningen inte funkade alls. BVC tyckte då att jag skulle ge ersättning också, vilket jag gjorde. Jag hade dock som ambition att bara amma och efter 6 veckor så klarade hon sig på bara amning. På 2-månaderskontrollen tyckte läkaren att hon hade gått upp för mycket(!) och att jag borde lära henne ta napp. Jag sket i det idiotiska rådet, eftersom hon vägrade napp och jag blev bara stressad av att jag inte "fick" amma henne som hon ville när det äntligen funkade.
    Hon vägde som sagt 3475g när hon föddes, nästan 8900g som 6-månaders, men sen planade det ut när hon började gå och på 1-årskontrollen vägde hon ganska normala 10400g. Jag ammade under hela den tiden, men hon började äta mat också efter 6 månader.
    Många helammade barn går upp massor i början, men det planar ut. Det är inte ohälsosamt att vara tjock av bröstmjölk! =)

  • Buttelina

    AMMA HUR MYCKET DU VILL!!!

    ett så litet barn reglerar det själv! vill han har bröstet på natten och det känns ok för dig så fortsätt så!! min dotter vägde ca 7 kg vid 3-4 månader och sen vägde hon 9900 vid 1 års kontrollen. Det rättar till sig!
    Jag fattar inte hur en bvc sköterska kan säga åt dig att minska på maten till en 7 veckor gammal bebis {#lang_emotions_undecided}


    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Dr Mupp

    Ännu en idiot BVC-sköterska.

    Amma på hur mycket du vill eller snarare så mycket ditt barn vill.

  • Flickan och kråkan
    Dr Mupp skrev 2009-12-18 09:07:02 följande:
    Ännu en idiot BVC-sköterska. Amma på hur mycket du vill eller snarare så mycket ditt barn vill.
    Kan bara instämma.

    TS, båda mina pojkar har haft samma viktökning som din först månaderna och har sett ut som små michelingubbar. Storebror fyller snart 2 år och är en lättviktare på 11,4 kilo som vi fettar upp maten ordentligt till. Lillebror är snart 8 månader. Liksom med storebror har hans viktkurva visat tydlig amningpuckel. Nedgång vid halvåret och vägde vid 7 månader drygt bara strax under 9 kilo. ammar väldigt mycket fortfarande.
  • Plutteli

    Amma på! Din BVC sköterska kan ta sig i ***

    Jag känner fler än ett helammat barn som vägt runt 9-10 kg när de varit bara 4 månader för att de ökat så i vikt i början, men från ca halvåret har de nästan stannat i viktuppgången och bara ökat på längden och då har det ju rättat till sig, så vid ca året har de fortfarande vägt runt 9-10 kg men vuxit massvis på längden! Å då är de ju plötsligt smalisar :)

  • janinab

    Tack för alla inlägg och ursäkta mitt sena svar. Det är bra att höra flera som har samma erfarenhet. Nu ska vi på 2 mån kontroll i nästa vecka (han blir då 2 mån och 2 veckor) och vi får väl se vad BVC säger nu. Även om jag försöker ge sonen när han vill ha mat, förtillfället ofta, så gnager det i bakhuvudet att han går upp för mycket. Men jag ska försöka slappna av och tänka på era goda synpunkter och råd.

  • Flisan79

    Mina båda döttrar har ökat enorm i vikt av amningen (första dottern vägde 10,3 vid 6 månader) På BVC belv vi snarare uppmuntrade med orden att denna "fethet" absolut inte är farlig och brukar plana ut när man slutar amma. Dottern som snart fyller 3 ligger nu på medelkurvan. Dotter nr 2 är 3 mån nästa v och väger ca 8 kg. Inga problem allas.
    Den enda varning vi fått är att de bör vara inom "normal" vikt innan 4 års ålder.

Svar på tråden snabb viktökning