• Anonym

    Sneda tänder- panik!

    Jag ska antagligen satsa på tandställningen Invisalign. Det är en osynlig tandställning som man fäster bakom tänderna och som man tar ut när man äter. Tror man har den i ca ett år dessutom så det är inte lika lång tid som annan tandsällning.

    Nackdelen är priset. Det kan gå på 55 000 kronor.
    Min fråga är därför om någon vet om man kan delbetala hos Folktandvården? (de hade invisalign) Eller måste man betala hela summan på en gång? Försökte leta svar på nätet, men hittade ingenting.
    FK tror jag inte jag får hjälp av då jag bara mår psykiskt dåligt av tänderna, inte fysiskt.

    Räls är uteslutet. Visst får man en fin belöning, men jag tänker inte kasta bort två år med att må ännu sämre. Tyvärr har jag hellre sneda tänder än räls, men nu finns det ju tack och lov alternativ.

    Har iaf kontaktat tandläkaren i stan som använder sig av invisalign och de skulle återkomma med svar så jag vill inte skriva och tjata på dem angående betalning. Jag kommer ändå fråga det sedan, men tänkte om någon här ändå visste hur det går till med betalning.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Sneda tänder- panik!
  • Kan inte bli bättre än såhär

    För de pengarna hade jag satt på skalfasader istället för att få raka fina tänder. Tar bara 2 besök hos tandläkaren och är klart på 10-14 dagar

  • NadiaMi

    Hur länge skulle du behöva spara för att få ihop hela summan?
    Börja lägga undan redan nu så har du en påbörjad grund om du skulle behöva betala hela på en gång, och skulle få ihop summan snabbare än om du väntar med att börja spara.

    Om man kan avbetala eller inte och på hur lång tid varierar mellan olika tandläkare så att leta ett 'allmänt svar som gäller alla' är tyvärr lite fel väg att gå.

  • Anonym (...)

    Jo det går att delbetala hos folktandvården om det är större summor det handlar om. Iaf här där jag bor. Jag håller på att fixa mina tänder, 4 sönder bak, frätskador osv. Och det kommer slutligen landa på iaf minst 15.000 (beroende på hur slöa dom är).

    Iaf. Jag fick delbetalning så jo det går.

  • Anonym

    Anonym (...) skrev 2009-09-29 13:22:24 följande:


    Jo det går att delbetala hos folktandvården om det är större summor det handlar om. Iaf här där jag bor. Jag håller på att fixa mina tänder, 4 sönder bak, frätskador osv. Och det kommer slutligen landa på iaf minst 15.000 (beroende på hur slöa dom är).Iaf. Jag fick delbetalning så jo det går.
    Tack så mycket för sitt svar!
    Skönt att du fick avbetalning, helt sjukt att man ska behöva betala så mycket hos tandläkaren.
    Jag får hålla tummarna för att det går här också.
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2009-09-29 13:44:38 följande:
    Anonym (...) skrev 2009-09-29 13:22:24 följande: Tack så mycket för sitt svar! Skönt att du fick avbetalning, helt sjukt att man ska behöva betala så mycket hos tandläkaren. Jag får hålla tummarna för att det går här också.
    Ja det är sjukt. En sak om det vore att man inte skötte munhygienen och struntade i att borsta tänderna. Men som t.ex. sneda tänder är ingenting man har valt och det borde inte vara så dyrt att åtgärda.

    Jag har blivit av med 4 tänder, förvisso bara visdomständerna. Men nu har jag troligtvis fått infektion i ett opertionsärr (som tidigare varit fint) och det spänner och gör ont i munnen. Så jag ska till tandläkaren inom några timmar igen.

    På mig så går det ju på den där tandvårdsförsäkringen, men nu var dom så fula och väntade med kallelse tills mitt behandlingsår gick ut :( Så nu får jag betala alltihopa igen. Skulle fått kallelse i början på augusti, och i slutet av augusti så gick behandlingsåret och därmed hjälpen från fk ut, så nu känns det hemskt igen :(
    Min studieperiod tar slut snart, maken har blivit arbetslös osv osv. Det här har jag inte ens pengar att lägga på, men nu svälter jag mig själv fö jag kan inte äta =S
  • Anonym

    Anonym (...) skrev 2009-09-29 13:49:03 följande:


    Ja det är sjukt. En sak om det vore att man inte skötte munhygienen och struntade i att borsta tänderna. Men som t.ex. sneda tänder är ingenting man har valt och det borde inte vara så dyrt att åtgärda. Jag har blivit av med 4 tänder, förvisso bara visdomständerna. Men nu har jag troligtvis fått infektion i ett opertionsärr (som tidigare varit fint) och det spänner och gör ont i munnen. Så jag ska till tandläkaren inom några timmar igen.På mig så går det ju på den där tandvårdsförsäkringen, men nu var dom så fula och väntade med kallelse tills mitt behandlingsår gick ut :( Så nu får jag betala alltihopa igen. Skulle fått kallelse i början på augusti, och i slutet av augusti så gick behandlingsåret och därmed hjälpen från fk ut, så nu känns det hemskt igen :( Min studieperiod tar slut snart, maken har blivit arbetslös osv osv. Det här har jag inte ens pengar att lägga på, men nu svälter jag mig själv fö jag kan inte äta =S
    Precis, inget man har valt och det är väl ingen som vill ha sneda tänder så då passar de på att ta betalt.

    Vad dumt att du ska få betala för infektionen för dte första. Är ju knappast ditt fel att du fått det! Dessutom var det riktigt fult gjort av dem att vänta på att din försäkring gått ut, fy vad vidrigt!

    Det låter verkligen inte som en rolig situation ni är i nu. Försök tänk att det bara kan bli bättre nu.

    Ska själv dra ut två visdomständer och är supernervös för det! Måste göra det för det är de som tryckt ihop mina andra tänder så de blivit sneda. De har jag fått lista ut själv. Synd att inte min tandläkare sa att det kunde hända då hade jag dragit ut dem för längesedan.
    Blev skickad till en tandhygienist för att dra ut tandsten och hon var helt chockad över att visdomständerna var kvar och att jag måste dra ut dem för annars kommer det bli hål i tänderna bredvid. Också något som min tandläkare uteslutit att säga. Blir så trött.
  • Anonym

    Om det är dina visdomständer som ställt till det så att andra tänder blivit sneda så kan det faktiskt rätta till sig om du drar ut visdomständerna. Jag har en framtand som ligger lite fel och den blev faktiskt bättre efter att jag dragit ut mina visdomständer.

  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2009-09-29 14:02:11 följande:
    Anonym (...) skrev 2009-09-29 13:49:03 följande: Precis, inget man har valt och det är väl ingen som vill ha sneda tänder så då passar de på att ta betalt. Vad dumt att du ska få betala för infektionen för dte första. Är ju knappast ditt fel att du fått det! Dessutom var det riktigt fult gjort av dem att vänta på att din försäkring gått ut, fy vad vidrigt! Det låter verkligen inte som en rolig situation ni är i nu. Försök tänk att det bara kan bli bättre nu. Ska själv dra ut två visdomständer och är supernervös för det! Måste göra det för det är de som tryckt ihop mina andra tänder så de blivit sneda. De har jag fått lista ut själv. Synd att inte min tandläkare sa att det kunde hända då hade jag dragit ut dem för längesedan. Blev skickad till en tandhygienist för att dra ut tandsten och hon var helt chockad över att visdomständerna var kvar och att jag måste dra ut dem för annars kommer det bli hål i tänderna bredvid. Också något som min tandläkare uteslutit att säga. Blir så trött.
    Usch var tråkigt. Men det kan släppa lite om du drar ut de tänderna ganska så snart. Mina blev också lite ihoptryckta framtill, men det har gått tillbaka lite nu. Usch ja jag är livrädd just nu. Mina tänder var sönder så dom kunde inte dra ut dom, så var glad att dom är hela för då går de snabbare och smärtfriare!

    Ja det var riktigt ruttet att dom väntade. Men man ska väl inte förvänta sig något snällt så sätt, dom behöver ju tjäna pengar och det gör dom ju desto mer när som gör så. Livets hårda cirkel
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-09-29 14:09:40 följande:
    Om det är dina visdomständer som ställt till det så att andra tänder blivit sneda så kan det faktiskt rätta till sig om du drar ut visdomständerna. Jag har en framtand som ligger lite fel och den blev faktiskt bättre efter att jag dragit ut mina visdomständer.
    Aha! Tack för svaret!
    Läste nämligen på en sida att de inte kan återställas av sig själva så jag var inte så hoppfull.
    Hur bra som helst att din framtand blev bättre!
    Får se vad tandläkarna säger när jag pratat med dem.
Svar på tråden Sneda tänder- panik!