• Carro

VARNING för ättika!!!!!

I fredags fick min son i sig minimalt av Perstorps 24-procentiga ättika..
    Jag kollade direkt på flaskan, men där stod ingen varningstext.

Turligt nog ringde jag ändå giftinformationen och fick order om att ta sonen till närmsta sjukhus omgående.
    Sam, som min son heter, blev inlagd och under lördagen blev han sövd och det gjordes en gastroskopi.
    Den visade på att han fått invärtes brännskador, trots att det var så lite ättika han fick i sig.
    "Tur i oturen" så har han "bara" fått första gradens brännskador, vilket behandlas med antibiotika och Nexium under en veckas tid..

Jag har pratat med många under helgen och det har bara varit ett fåtal som kännt till hur skadligt ättika är.
    Och av den anledningen skriver jag detta inlägg, för att informera andra om att ättika verkligen är livsfarligt!
    Det kan orsaka väldigt svåra brännskador/frätskador invärtes.

Om jag skulle skriva ut allt som hänt här hade detta inlägget blivit hur långt som helst, därför länkar jag istället till ett inlägg i min blogg där jag skrivit ner allt som hände i helgen;
    http://trollungensam.blogspot.com/2009/09/dramatisk-helg.html

Jag har även mailat till dom som tillverkar ättikan och ifrågasatt att det inte finns varken varningstext eller en barnsäker kork på deras flaskor, vill ni läsa det har ni den länken här;
    http://trollungensam.blogspot.com/2009/09/mailet-till-dom-ansvariga-tillverkarna.html

Jag kan inte förstå hur ngt som är så skadligt kan få lov att säljas utan ngn varningstext..
    Vi är så otroligt tacksamma att Sam ändå klarat sig såpass "lindrigt" undan!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-17 20:36
    Nu har jag hört av Perstorp ättika och jag kan bara säga hatten av för dom!
    Dom har beslutat att sätta ut märkning samt varningstext på sina flaskor och kommer försöka skynda på att få ut som nya flaskorna i butiken.
    Dom kommer även att se över möjligheten med en barnsäkrare kork.
    Har lagt ut mailet jag fick på bloggen ifall ngn vill läsa;
    trollungensam.blogspot.com/2009/09/riktigt-proffsigt-av-perstorp-attika.html

• Svar på tråden VARNING för ättika!!!!!
  • Tirem

Hoppas du får svar från dem och att det inom en snar framtid finns varningstext på flaskorna... Jag vet iallafall vad jag ska göra när jag kommer hem från jobbet idag, gömma min lilla flaska på samma ställa som alla andra flaskor jag inte vill att min son kommer åt!

Tack för varningen

• Dr Mupp

Hu vad läskigt.

Jag visste faktiskt inte att flaskan saknar barnsäkert lock och varningsettikett. Trodde den gjorde det då jag vet att ättika är starkt frätande. Just för att jag vet att den är så farligt så har vi inte 24%-iga utan 12%ig och den står inlåst tilsammans med klorin och annat otäckt.

• Stor mamma

Visste detta redan men håller tråden levande. Puffar upp den.

• Sencha

Hmm... jag hade bestämt för mig att det fanns varningstext - men det kanske var förr?
    Nå, ja, koncentrerad ättika är farligt, ja. Det är ju trots allt en syra.

Hoppas allt ordnar sig!

0401 & 0807
  • Cecci78

oj, jag använder jättemycket ättika, tex i tvättmaskinen. hade inte en tanka på att den var så farlig!!! Säg gärna till vad du får i svar från tillverkaren, borde ju verkligen vara varningstext på den. Nu ska jag gå o låsa in vår flaska som står i skafferiet. Tack för varningen!!

• rosen76

Usch vad hemskt! Tack för att du varnar, är ju inte alla som vet, jag visste inte. Har iofs inte ättika hemma nu, men ibland köper jag och har till diverse. Sjukt att ingen varningstext finns på flaskorna och barnsäkra k0rkar! Bra att du mailat dit, berätta gärna sen när du får svar.

• Tasha78

jag trodde också att där fanns varningtext eftersom jag viste hur farligt det är och har flaskan så inget barn kan ta det men då måste jag ha hört det av någon

• 82an

Tack för infon! Hade verkligen ingen aning om detta. Vad tråkigt att ni skulle behöva gå genom allt det tråkiga för att få veta att det är så farligt. Det borde finnas en varningstext!

Svar på tråden VARNING för ättika!!!!!