VARNING för ättika!!!!!
I fredags fick min son i sig minimalt av Perstorps 24-procentiga ättika..
Jag kollade direkt på flaskan, men där stod ingen varningstext.
Turligt nog ringde jag ändå giftinformationen och fick order om att ta sonen till närmsta sjukhus omgående.
Sam, som min son heter, blev inlagd och under lördagen blev han sövd och det gjordes en gastroskopi.
Den visade på att han fått invärtes brännskador, trots att det var så lite ättika han fick i sig.
"Tur i oturen" så har han "bara" fått första gradens brännskador, vilket behandlas med antibiotika och Nexium under en veckas tid..
Jag har pratat med många under helgen och det har bara varit ett fåtal som kännt till hur skadligt ättika är.
Och av den anledningen skriver jag detta inlägg, för att informera andra om att ättika verkligen är livsfarligt!
Det kan orsaka väldigt svåra brännskador/frätskador invärtes.
Om jag skulle skriva ut allt som hänt här hade detta inlägget blivit hur långt som helst, därför länkar jag istället till ett inlägg i min blogg där jag skrivit ner allt som hände i helgen;
http://trollungensam.blogspot.com/2009/09/dramatisk-helg.html
Jag har även mailat till dom som tillverkar ättikan och ifrågasatt att det inte finns varken varningstext eller en barnsäker kork på deras flaskor, vill ni läsa det har ni den länken här;
http://trollungensam.blogspot.com/2009/09/mailet-till-dom-ansvariga-tillverkarna.html
Jag kan inte förstå hur ngt som är så skadligt kan få lov att säljas utan ngn varningstext..
Vi är så otroligt tacksamma att Sam ändå klarat sig såpass "lindrigt" undan!!!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-17 20:36
Nu har jag hört av Perstorp ättika och jag kan bara säga hatten av för dom!
Dom har beslutat att sätta ut märkning samt varningstext på sina flaskor och kommer försöka skynda på att få ut som nya flaskorna i butiken.
Dom kommer även att se över möjligheten med en barnsäkrare kork.
Har lagt ut mailet jag fick på bloggen ifall ngn vill läsa;
trollungensam.blogspot.com/2009/09/riktigt-proffsigt-av-perstorp-attika.html