• Hemulia

    Tips på att spara/tjäna extra pengar?

    Jag letar efter små sätt att spara lite extra pengar eller rentav tjäna lite extra.

    Har lite tight med pengar just nu då jag bara är timvikarie och får precis så det räcker till räkningarna och mat.
    Jag har ett långt vikariat till sommaren och det är ljuset i tunneln, men fram tills dess är det lite småkörigt och det märks på mitt humör.

    Så, hur kan man lyckas få ihop lite extrapengar på snabba sätt?
    Sälja saker har jag tänkt på, men vad? Har inte mycket intressanta kläder och inte heller prylar som någon skulle var intresserad av... men det finns säkert något jag inte tänkt på.

    Så, hjälp mig nu, alla små tips är välkomna, från brödbak till mer extrema saker.

  • Svar på tråden Tips på att spara/tjäna extra pengar?
  • Nyfiken gul

    Allt går att sälja, det är bara att ta en titt på Blocket och Tradera.

    Mitt tips är att se över dina räkningar till att börja med - ta bort allting onödigt.
    Hyra
    El
    Telefon
    Busskort/bensin

    - är egentligen dom enda utgifter du behöver ha. Resten kan du ta bort och vänta med tills du får bättre ekonomi.

    Se över också dom räkningar du inte kan bli av med om det går att få bättre villkor på andra bolag, kan du få billigare el? Kan du få bättre telefonabonnemang? Kan du få billigare försäkringar? Ring runt och kolla!

    Ett långsiktigt tips är också att dra ner på det du kan - ring så sällan som möjligt - tänd inte lampor mer än där du befinner dig - tvätta inte en halvfull tvättmaskin utan vänta tills den är fylld - stäng av alla apparater med knapp eller dra ur sladden , låt dom inte stå på standby. Kanske du kan cykla till jobbet istället för att ta bil/buss? osv osv...

    Undvik onödiga utgifter i form av att planera ALLT du ska köpa. Skriv en ordentlig inköpslista och gå och handla bara när det verkligen behövs.
    Gå igenom frys, kyl och skafferi - vad har du där egentligen? Skriv matlistor och fundera på veckomenyer utefter vad som finns hemma. Oftast behöver man faktiskt handla betydligt MINDRE än man tror när man gör en riktig inventering hemma.

    Handla ALDRIG på 7-11 , bensinmackar, nattöppna kiosker osv då allting är mycket dyrare på såna ställen.

    Gör matlådor och ha på jobbet istället för färdiga rätter och dyra lunchkuponger.


    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Hemulia

    Tack för fina tips!

    Faktum är dock att jag redan gör nästan allt det du gav tips på.

    Våra enda räkningar är hyra, el, bredband och kattförsäkring.
    Elbolag bytte vi nyss och fick då en rejäl sänkning.

    Jag gör matlistor som vi följer slaviskt, bara för att inga ingredienser ska gå åt till fel saker och ställa till det i listan. Matlåda har jag alltid med mig hemifrån och det blir sällan hämtmat, och blir det så betalar sambon som har det lite bättre betalt. (Vi har inte gemensam ekonomi).

    Tvättmaskiner försöker jag köra så fulla som möjligt och det blir kanske 2 maskiner i veckan, inte så farligt. Diskmaskinen fylls också tills den är proppfull.

    Det enda jag kan komma på där är ifall man kunde dra ner matkostnaderna lite till, det skulle säkert gå.
    Nu handlar vi för 3000 kronor i månaden vilket är en ganska stor summa, men det är vad som går åt även om vi gör matlistor och storhandlar. Hur sänker men det ännu mer?

    Jag har två cyklar men båda är halvtrasiga och används inte. Skulle kunna laga dom men frågan är om inte nya delar kostar mer än vad jag får för cyklarna. =P

    Jag har verkligen idébrist på vad jag kan förändra...

  • Lavish

    Det finns en del kundpaneler man kan gå med på och svara på enkäter så får man lite betalt. Det blir väl inte mycket men varje 100 lapp gör väl skillnad om det är tight?

    Sen kan man faktiskt sälja saker man gjort själv på blocket också. Vissa tyger är t.ex billiga. Om du kan sy kan du sy kläder, dukar eller gardiner. Såklart blir det ingen vettig timlön på det men trots allt en intäkt

    Är du mer konstnärligt lagd kan du måla tavlor - det går faktiskt att kränga det man målat själv...

  • Hemulia

    Synd att man inte är mer konstnärlig.

    Jag sydde dock emkla tygväskor för ett tag sen och i alla fall familj och vänner var intresserade, kanske kunde prova att sälja?

    Jag är med i en sån panel men ska leta upp fler, bra tips! En hundring extra i fickpengar är skillnad.

  • Nyfiken gul

    Att få ner matkostnaderna går!

    Titta på era kvitton - VAD handlar ni egenligen och till vilket pris?  Jämför priser när ni handlar, titta på kilopriser och literpriser. Handla storpack och frys ner istället för att köpa 100-200 gram varje gång och så är det slut när middagen är uppäten. Byt märken på det ni handlar. Undvik också att köpa en massa "gotte" och onödigt, man behöver inte handla 5 olika pålägg varje gång, man måste inte köpa läsk och snacks varje gång, strunta i färdiga mellanmål och halvfabrikat.

    Köp hygien och städ på ÖB, Dollar Store eller liknande affärer.

    Vi brukar handla för en större summa ungefär varannan månad, och då köper vi på oss ordentligt med basvaror. En säck lök, 5 kg ris, 5 kg pasta, en hel platta med krossade tomater, 25 kg potatis osv osv - extra billigt kan detta bli om man har möjlighet att handla på tex torghandel eller hos en utländsk butik. 

    Efter detta följer en månad då vi bara köper färskvaror och spenderar högst 1000 kronor på maten allt som allt....

     


    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Nyfiken gul

    Finns det tid och möjlighet kan du också annonsera om att du tex går ut med folks hundar mot betalning, att du kan putsa fönster , sitta barnvakt eller liknande...


    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • MaLi81

    sån där panel lät intressant..hur kommer man i kontakt om sånt??

  • Hemulia

    Att köpa jättepack är absolut ett alternativ.
    Jag som tyckte vi kör "stort" redan som köper köttfärs och fryser in, men man kan visst gå längre. =) Frågan är bara var vi ska förvara allt men det är ett mindre problem.

    Annars är vi väldigt duktiga på att inte handla onödiga saker, i alla fall när jag handlar ensam, sambon vill ha dyra märken och massa onödigt så han får inte följa med så ofta. =P

    En fråga... skulle behöva gå till tandläkaren. Har hört att det ska finnas ett tandvårdsbidrag på 500 kr/år, eller något sånt. Stämmer det?

  • Lavish
    Hemulia skrev 2009-05-25 21:43:39 följande:
    Synd att man inte är mer konstnärlig. Jag sydde dock emkla tygväskor för ett tag sen och i alla fall familj och vänner var intresserade, kanske kunde prova att sälja? Jag är med i en sån panel men ska leta upp fler, bra tips! En hundring extra i fickpengar är skillnad.
    Tycker absolut att det är idé att försöka med tygväskorna. Enkelt men fint bomullstyg finns ju för 30 kr/m om inte mindre. För att få dem att se lite roligare än bara en tygpåse ut kan du ju prova med att brodera lite, sy på lite pärlor eller paljetter, göra tryck eller skriva/måla på med sådana där textilpennor? Eller köpa färdiga band eller spets och sy på, det är inte svårt.
    Testa med bara några stycken och se om det säljer. Har du barn kan det ju bli ett roligt projekt tillsammans... Säljer dom inte har du iaf 2-3 julklappar/födelsedagspresenter färdiga...
  • Hemulia

    Absolut, väskorna ska jag ge en chans.
    Då har jag ju dessutom ett sätt att fördriva tiden medan jag väntar på jobbtillfällen. =P

  • MaxenBrax

    Börja arbeta med direktförsäljning? Du bestämmer själv när, var, hur du vill arbeta och du tjänar snabbt in extrapengar. Allt ifrån ngn 1000-lapp till 10000-tals kronor per månad, det är upp till din egen insats!

  • Strawbaby

    Om du blir medlem på www.marianova.se får du 10 öre/unik besökare och vecka. Kan låta lite men får du ca 150 besökare/vecka ger det 15 kr. Varje månad då du minst fått ihop 100 kr betalas detta ut (det dras skatt på summan). Jag får en utbetalning varannan månad på ca 100 kr. Alltid något!

    Det är inte svårt och det enda som behövs är ett konto hos payson (kostnadsfritt).

  • Morbid Mistress
    MaLi81 skrev 2009-05-25 21:48:23 följande:
    sån där panel lät intressant..hur kommer man i kontakt om sånt??
    Kolla synaovate och andra som anordnar fokusgrupper. Maken ska medverka i en till vecka och kommer få 400 i handen för 2 timmars prat.
  • Hemulia
    MaxenBrax skrev 2009-05-26 12:32:17 följande:
    Börja arbeta med direktförsäljning? Du bestämmer själv när, var, hur du vill arbeta och du tjänar snabbt in extrapengar. Allt ifrån ngn 1000-lapp till 10000-tals kronor per månad, det är upp till din egen insats!
    Några exempel på företag med direktförsäljning?
    Vet inte helt säkert hur det funkar.
  • Xay1de
    Strawbaby skrev 2009-05-26 16:03:39 följande:
    Om du blir medlem på www.marianova.se får du 10 öre/unik besökare och vecka. Kan låta lite men får du ca 150 besökare/vecka ger det 15 kr. Varje månad då du minst fått ihop 100 kr betalas detta ut (det dras skatt på summan). Jag får en utbetalning varannan månad på ca 100 kr. Alltid något! Det är inte svårt och det enda som behövs är ett konto hos payson (kostnadsfritt).
    www.cint.se är en annan. Där behöver man inget payson-konto heller.
  • Hoppets stjärna
    Hemulia skrev 2009-05-26 21:24:57 följande:
    Några exempel på företag med direktförsäljning?Vet inte helt säkert hur det funkar.
    Jag säljer ljus med tillbehör utöver mitt vanliga jobb en bra månad med visningar så får jag ihop ca 4000 kr extra dom sitter fint kan jag lova dig på 5 st

    Sussi
  • Hemulia

    Hoppets stjärna skrev 2009-05-27 10:22:08 följande:


    Jag säljer ljus med tillbehör utöver mitt vanliga jobb en bra månad med visningar så får jag ihop ca 4000 kr extra dom sitter fint kan jag lova dig på 5 stSussi
    Ojdå, det var inte illa. Skulle sitta fint här med.
    Ska googla lite på det hela och se om jag hittar något.
  • Strawbaby
    Hemulia skrev 2009-05-27 10:27:31 följande:
    Hoppets stjärna skrev 2009-05-27 10:22:08 följande:
    Ojdå, det var inte illa. Skulle sitta fint här med. Ska googla lite på det hela och se om jag hittar något.
    Jag har börjat sälja barnkläder från Lingon och blåbär på hobbynivå, det ger mig inte så jättemycket pengar (men jag har inte varit jätteaktiv heller...) men det betalar de kläder jag själv köper till min son därifrån! Så för ganska lite arbete får jag bra kvalitetskläder till sonen. Jag ångrar mig inte att jag började. Det gäller att hitta en produkt du själv tror på och själv kommer att ha använding av. När jag går på mammaledighet och inte har mitt vanliga jobb eller skolan att tänka på ska jag satsa mer på klädförsäljningen!
  • Hoppets stjärna

    Hoppets stjärna skrev 2009-05-27 10:22:08 följande:


    Jag säljer ljus med tillbehör utöver mitt vanliga jobb en bra månad med visningar så får jag ihop ca 4000 kr extra dom sitter fint kan jag lova dig på 5 stSussi
    Ropa om det är något du undrar över.
Svar på tråden Tips på att spara/tjäna extra pengar?