• stockys

    30+ övervikt pergotime och mår bra

    Någon annan här i min ålder som är i samma sits?
    Har avslutat min pergotime och ska imorgon på VUL.
    Innan jag gick från läkaren när han skrev ut tabletterna var:
    Ja får se hur du mår av dom?
    Får se om de funkar men de tror jag inte?
    Va menar han med de?
    Kan ialla fall säga att såhär bra var de länge sen jag mådde och humöret har varit på topp! Min sambo är överlycklig :) Sen om de har funkat vet ja inte för inga ägglossningstest har jag gjort utan väntar med svaret av läkaren imorgon.
    Nu undrar jag är de någon annan här som har mått såhär bra av pergo? Eller hur har ni mått?
    Har de funkat för dig som är överviktig utan egen ägglossning?

    Kramis

  • Svar på tråden 30+ övervikt pergotime och mår bra
  • Gumman1980

    Hej har ätit 4 kurer pergotime och de funkade inte på mej.
    Och jag är överviktig...
    De funkar dåligt på överviktiga har min gyn sagt till mej..
    De brunkar funka bättre om man går ner lite innan man prova tabl.

    Lycka till!

  • N adia
    Gumman1980 skrev 2009-05-31 00:13:26 följande:
    Hej har ätit 4 kurer pergotime och de funkade inte på mej. Och jag är överviktig... De funkar dåligt på överviktiga har min gyn sagt till mej.. De brunkar funka bättre om man går ner lite innan man prova tabl. Lycka till!
    Hejsan!

    Jag är inte överviktig, men jag tycker att denna fråga är väldigt intressant.

    Vad menar du med att du ätit fyra pergokurer och dem inte har fungerat? Har du inte fått äl, eller har det bara inte blivit barn?

    Min väninna berättade för mig (hon är överviktig), att hennes läkare sade, att det inte var det att hon hade svårare att BLI gravid av pergon (där var det ingen skillnad), utan snarare var det en fara för barnet, att
    hon var överviktig.
  • Gumman1980

    Hej!
    Jag menar att jag inte fick någon ägglossning..
    Ja de är juh en risk och bli gravid när man är överviktig man har större chans till att få missfall Etc...
    Men jag har börjat på en ny diet nu så vi får hoppas ägglossningen vill komma igång. :)
    Lycka till!

  • N adia

    Ok..
    Min väninna, fick äl med hjälp av tabletterna.. Men så har jag också läst här inne på fl, många som är normal viktiga och inte heller får äl med hjälp av pergon.

    Däremot tror jag kanske att man enklare kan få äl, om man ändrar kosten (GI har jag hört ska vara bra) och motionerar regelbundet. :)

  • Gumman1980

    Hej!
    Jag äter efter LCHF och motionerar varje dag och de ska tydligen också vara bra för ägglossning och mens.
    har du ett stabilt socker så hjälper de till att dina äggstockar kommer igång mer.
    Och mensen.

  • stockys

    Hej igen

    Ingen ägglossning var de hos läkaren som han misstänkte men dock en 9mm hinna som han tyckte var jätte bra så en blödning skulle komma inom 4 veckor sa han !!! Idag sitter jag med blödning så nu ska jag börja min andra kur av pergo som är dubbel denna gång.
    Ringa imorgon och beställa tid för VUL igen så kanske denna gång är de ägglossning? Tänker ju så att om mensen kom av sig själv denna gång inga tabletter har jag ätit för att få blödning så kanske äggen slinker iväg nu???

    Den enda biverkning jag fick av pergo förra gången var huvudvärk i 1 dag så skönt så nu hoppas jag på samma eller helt utan.

    Kramis

  • Gumman1980

    Hej!
    Har du fått mens utan tabl så visar de juh att din kropp funkar.
    lycka till på din dubbel kur pergo.! :)
    Hoppas du får en stooor ägglossning!

  • Moncabang

    Jag har en dag kvar att äta Pergo. Har dock fått en överjävlig huvudvärk av tabletterna. Vaknar mitt i natten av värken. Den kommer och går hela tiden. Suck =(.

    Jag har haft PCOS sedan 18 års ålder. E nu 39 år. Har ungefär 6 kg övervikt och skall ta tag i dessa nu under sommaren.

    Nästa vecka vänta jag ÄL och hoppas hoppas så kommer den, och då kastar jag mig iväg till Köpenhamn för insem! Idag har jag dock haft molvärk i magen och hugg i stockarna. Vet någon om ÄL kan komma innan eller strax efter man har ätit färdigt Pergotime-kuren? Det låter konstigt, jag vet... Men jag måste fråga.
    Har oxå haft flytningar under dessa dagar jag ätit Pergo. Brukar det vara så? Har inte det i vanliga fall.

  • Myra

    Hej!

    Är också över 30 och har övervikt. Har oregelbunden mens och ingen äl. Min läkare säger att min övervikt hindrar mig att få äl och bli gravid. När jag nämde att det finns dom som är överviktiga som lyckas bli gravida så sa han att alla överviktiga har olika "problem". För mig så hämmar fettet mig att få äl. Har fått äta provera för att få regelbunden mens och även stoppa mensen när jag haft den i 9veckor.
    Äter ni min 3:e kur för att försöka få regelbunden mens och öka chansen att få äl.
    Han skrev även ut metformin till mig eftersom mitt blodsocker inte var bra. Metformin ska även hjälpa till att gå ner i vikt (inget bantningsmedel) och det ska tydligen öka chansen att bli gravid enligt gynekologernas erfarenheter.

    Även han sa att ägglossningsstimulerande inte skulle göra någon nytta utan enda lösningen är att gå ner i vikt. Att gå ner i vikt gör att graviditets risken minskar och barnet i magen mår bättre.

    Men det är ju lättare sagt än gjort att gå ner i vikt. Själv så ska jag sätta igång igen efter min svacka med träningen. Måste skärpa mig med sötsakerna också.

    Önskar alla lycka till

  • stockys

    Från Myra

    Men det är ju lättare sagt än gjort att gå ner i vikt. Själv så ska jag sätta igång igen efter min svacka med träningen. Måste skärpa mig med sötsakerna också.

    Jag hade på mitt senaste besök hos min gyn dagen innan midsommarafton små äggblåsor jätte glad blev jag men han sa att vi kör en kur till med pergotime dubbel även den. Sen om du går ner i vikt inte mycket behövs utan kanske upp till 10 kg sa han. Kanske börja på gympa sa han? Fy för att ja ska gå till lokal Nöööp :)
    Men har börjat tänka på vad ja äter hur mycket och sen har jag fått lånat av min kompis en crosstrainer som jag stampar på 5 dagar i veckan :) så nog har ja börjat gympa ;)

    Men som du säger ska börja skärpa mig mer med sötsaker och de är så konstigt att flera andra överviktiga blir gravida bara så där?
    Och nu är de flera dagar över BIM för mig vågar inte testa vill inte bli besviken redan lite nere när en kompis fått sitt första barn för någon dag sen... så jobbigt nu.

    Kämpa på :)

    Kramis

  • Myra
    stockys skrev 2009-07-20 21:03:47 följande:
    Från MyraMen det är ju lättare sagt än gjort att gå ner i vikt. Själv så ska jag sätta igång igen efter min svacka med träningen. Måste skärpa mig med sötsakerna också. Jag hade på mitt senaste besök hos min gyn dagen innan midsommarafton små äggblåsor jätte glad blev jag men han sa att vi kör en kur till med pergotime dubbel även den. Sen om du går ner i vikt inte mycket behövs utan kanske upp till 10 kg sa han. Kanske börja på gympa sa han? Fy för att ja ska gå till lokal Nöööp :)Men har börjat tänka på vad ja äter hur mycket och sen har jag fått lånat av min kompis en crosstrainer som jag stampar på 5 dagar i veckan :) så nog har ja börjat gympa ;)Men som du säger ska börja skärpa mig mer med sötsaker och de är så konstigt att flera andra överviktiga blir gravida bara så där?Och nu är de flera dagar över BIM för mig vågar inte testa vill inte bli besviken redan lite nere när en kompis fått sitt första barn för någon dag sen... så jobbigt nu.Kämpa på :)Kramis
    Det är jobbigt att börja träna när man inte gjort det på ett tag. Själv så avskyr ajg gympa och springa runt i cirkel mm
    Jag går på spinning som är bra förbränning, måste börja styrketräna också och bygga muskler. mer muskler ökar förbränningen så en kombination med styrketräning och komdition är jätte bra. ta långa promenader är kanon också. Börja med 30-40 min varje dag. Öka det sen till 1 timme. Du kommer att märka stor skillnad om du tar 1timmes promenad varje dag och sen tänker på vad du äter.

    Lycka till
  • Hannathu

    Jag är oxå över 30 överviktig och käkar pergo

    Enkeldos räcker för att jag ska få ÄL men fy farao vad dåligt jag mår!
    Sur och grinig som värsta PMSkärringen och mår illa.

    Är inne på tredje vändan nu...
    Vet inte riktigt vad de vill uppnå har fått spontan ägglossning varje viktnedgång och då blivit gravid men fått missfall / MA mellan v 8 och 15.

    Kan äggen få bättre kvaliet av pergo?

    Har gått ner ungefär 40kg totalt och har väl en 20 kvar innan jag är nöjd men missfallen verkar inte minska för det...

  • Myra

    Hej Hannathu:

    Oj vad du har varit duktig att gå ner så mycket. Bra kämpat.
    Vad har du gjort för att gå ner i vikt?

    Tyvärr så har jag ingen erfarenhet av pergo så där jag kan inte hjälpa dig. Min läkare säger att pergo inte hjälper fören jag går ner i vikt. När fick du din pergo, hur mycket hade du gått ner då eller var det innan du gått ner?

    Pergo kanske ökar chansen att få flera ägg och bättre kvalitet. googla lite på det eller kolla mera på FL. Men ska nog ta allt man läser med en nypa salt för man vet ju inte vad som är sant eller inte. Bättre dubbelkoll med läkaren. Men eftersom du ska fortsätta äta pergo så borde ju läkaren ha en anledning till det.

    Jag har ätit 3 omgångar av provera för att få regelbunden mens. Har också blivit lite grinigare av dom, men jag kan tänka mig att pergo blir man mera av. Skit jobbigt, jag ville dra täcker över huvudet ett par dagar och bara vara ifred tills det går över. Ofta tar det ett tag innan man fattar själv att man är lite grinigare och man fattar inte vaför man får ett utbrott över småsaker...*S* Stackars sambon får ta en hel del och han försår ju definitivt inget heller...*S* Brukar försöka förklara hur det är men inte så lätt för honom endå.

    Kan inte övervikt öka risken för missfall också, är inte hundra men har för mig att jag hört något om det. Men du har ju gått ner så bra. Men missfall kan ju bero på så mycket annat så vi får hoppas att du inte får flera missfall.

  • Hannathu

    Hej Myra

    Fick pergo efter att jag gått ner i vikt och har därefter fortsatt gå ner 1-3kg per månad. Och med den viktnedgången brukar jag få ägglossning av mig själv.

    Pergo hjälper inte alls för viktnedgång utan ska bara ge ägglossning.

    Övervikt ökar risken för missfall - men redan 10% viktminskning ska, enligt läkarna, minska missfallsrisken rejält. Jag har gått ner över 30% och får fortfarande missfall på löpande band.

    Efter tredje pergoomgången kom jag till v 6 sen gick det åt fanders igen. (testade positivt samma dag som jag skrev inlägget ovan)
    Med andra ord en försämring jämfört med tidigare

  • Hannathu

    Ja det vet jag men samtidigt så minskar risken enormt med varje 10% man går ner (jag har till dags dato gått ner över 40%).

    Enl vår läkare är det normalt sett de sena missfallen som orsakas av övervikt och att mina inte är pga det utan snarare pga PCOS som i sig kan ge ökad missfallsrisk.

    Mina dör redan innan de har kontakt med mig dvs senast i samma veva som moderkakan ska ta över sen är det olika när de kommer ut.

  • Myra

    Du har varit jätte duktig som gått ner så mycket.

    Hur sena missfall brukar det röra sig om då?
    8.e mån eller 8:e veckan?

    Usch vad jobbigt för dig att det är pco som orsakar dina missfall. svårare att påverka själv antar jag.

  • Hannathu

    Tack! är faktiskt lite stolt över mig själv

    sena missfall är väl när fostret blivit större?

    tidiga är väl om fostret är mindre än 12 veckor
    och mina foster blir ju inte så gamla ens sen att det hänt att de inte stötts ut av kroppen utan legat kvar till 15 veckor... Men det är ändå tidiga missfall

Svar på tråden 30+ övervikt pergotime och mår bra