• tezz840

    1,5 åring som inte pratar...

    Vi börjar bli lite oroliga för våran son som ännu inte pratar.
    Han är 18 månader och säger ingenting.. Han har sagt mamma eller pappa nån gång, men ingenting annat.
    På BVC igår så sa dom att om det inte kommer igång snart så skulle vi kontakta dom.
    Jag har egentligen inte tänkt på det så mycket tidigare utan det var först när dom sa det igår som man började bli lite orolig.
    Vi försöker att få honom att säga grejer man han är inte alls intresserad.
    Han förstår det mesta man säger och kan peka ut massor när man frågar, men han vägrar prata..
    Läste nånstans att när dom är 1,5 år så ska dom kunna ca 200 ord och lära sig nytt hela tiden...
    Så nu är jag lite orolig.. =(

  • Svar på tråden 1,5 åring som inte pratar...
  • LillaFlamman

    Min son är snart 2½ och har knappt börjat prata, har dock gått ganska fort sista månaderna men inte jättefort, när han var 1½ så var de enda ord han kunde mamma, nåt försök till pappa och ta ta (tack tack).
    vad gamla bvc sköterskan sa sket jag fullständigt i då hon och jag var osams om väldigt mycket, pratade däremot med en av pedagogerna på dagis och en ny bvc sköterska och om de inte kan 2-3 ords meningar när de fyller 3 så ska man fundera på pedagog. ofta när barn pratar sent så är de tidiga motoriskt istället och tvärt om.
    jag skulle inte vara orolig även om det är frustrerande att inte veta vad de vill

  • fruis

    Att kunna 200 ord innebär att de ska känna igen orden och förstå dem, inte att de kan säga dem själva. Språkförståelsen är viktigare än det egna talet.

  • LillaFlamman

    tror knappt att en 18 åring kan 200 ord ööööööö du vet bah, äh

  • Bästamorsan

    TS: Din pojke kan säkert förstå jättemånga ord. =)
    Det är så det menas, men 200 låter mycket.
    Det är så himla olika på barn.

    Jag har 3 och de har alla börjat prata helt olika.

    Son1: 7månader, helt rent och komplett och helt rent språk vid 2år.

    Son2: Sa mest "ada" och "mamma" och "pappa" tills 3dagar efter sin 2-årsdag då började han prata massor. Nu när han är 2år8mån pratar han massor men inte alls rent och kan inte r och k tex.

    Dotter3: 1år idag och säger bara "ma ma" =)

  • 6 Små Älsklingar

    Min bvc-tant sa att dom ska kunna säga runt 10 ord när dom är 18 månader.

    Hampus säger mamma, pappa, där och vov vov.

    Kan vara så att han säger fler ord som jag inte riktigt tänker på eller inte hör han säga.

    Min 7-åring pratade rätt sent och då var jag aldrig orolig över det men dom 2 nästföljande barnen pratade tidigare och mycket renare än vad 7-åringen gjorde när han började prata.

    Så nog är jag ändå lite småorolig över att Hampus inte pratar så mycket men minns också att nästan exploderade ord ur barnens munnar ungefär när dom fyllde 2 år.
    Samtidigt så pratar min 7-åring rent och fint nu så samtidigt är jag inte så orolig.

  • Familytime

    Snicksnack!

    Jag vill egentligen inte underminera din BVC-tant, men mitt råd är att strunta i hennes rekommendation att kontakta henne om han inte börjar prata snart! Finns INGEN anledning till oro.

    Ett barn på 18 månader ska INTE kunna 200 ord. Ett barn på två år ska inte heller kunna 200 ord. Jag har inte en aning om min son kan 200 ord, faktiskt...
    Även om det finns barn som kan 200 ord vid 2 års ålder, så spelar det ingen roll!

    Det finns de barn som inte säger ett knyst förrän de är 3-4 år och de är fullt fungerande, talande människor i vuxna livet. Inga problem. Det finns de som talar flytande vid 1,5 års ålder, som en av min 2-årings dagiskompisar gör. Men det har heller ingen betydelse. Vi är olika, barnen är olika. Det finns de som hakar sig fram ord för ord och prövar allt. Sen finns det de som bara LYSSNAR och en vacker dag släpper det bara.

    Känn ingen oro, det finns inget att oroa sig över. Släpp det. Fortsätta uppmuntra med ord, var tydlig och artikulera orden när du säger dem, men det gör man ju med alla barn. Men han behöver ingen specialbehandling, för det är inget fel med honom!

  • moosen

    min dotter är 2 år och pratar nästan inget alls och vår bvc är inte ett dugg oroliga.... dom har bara koll så att hon hör och det gör hon, så dom är nöjda!
    Vi som föräldrar oroar oss inte heller utan blir mest glada bara om det skulle dyka upp ett nytt ord, eller ljud som det är för henne... (låter mest, som en grottmänniska... haha... =)

  • tezz840

    tack, det känns skönt att få höra lite vad ni tycker..
    hon skrämde ju upp oss ordentligt när hon sa så..

  • LJF

    Min yngsta dotter kunde inte prata alls vid 1,5 års ålder, hon sa inte ens mamma eller pappa. Hon hade inte heller förståelse för ord, hon reagerade inte ens på sitt eget namn. Den enda förståelse hon hade var när jag skakade välling flaskan då förstod hon vad som skulle hända. Min dotter var dessutom sen i allt utom sin finmotorik.

    Jag sökte hjälp på BVC och hos läkare sen hon var 6 mån då jag ansåg att hon inte hängde med som hon borde. Till slut vid 1,5 års ålder blev jag remiterad till talpedagog och vi började med stödtecken. På en gång så vände det, hon är idag 3 och allt har kommit ikapp, man kan inte riktigt tro det, finns inget som skiljer henne från någon annan 3 åring idag.

Svar på tråden 1,5 åring som inte pratar...