• Hormonbollen

    Någon som haft en skrumpen galla?

    Är det någon som haft en skrumpen galla som slutat fungera? Fick ni operera bort den då eller sa läkaren att kroppen tar hand om den själv?

    Har nämligen haft problem med min galla och var på ultraljud för att kolla om jag hade gallsten men läkaren hittade inte den då och sa att den antagligen slutat fungera och skrumpnat ihop och att det kan ligga mássa smågrus runtomkring den så jag ska få en kallelse till magnetröntgen för att vara på den säkra sidan.

    Är lite nyfiken på vad dom gör om det visar sig att den slutat fungera.

  • Svar på tråden Någon som haft en skrumpen galla?
  • Myrtille

    Det låter som att du missförstått vad läkaren sagt.
    Galla är en vätska som tillverkas i levern, samlas upp i ett antal smågångar, "förvaras" i gallblåsan och pytsas in i tarmen via en större gallgång.
    Om han talar om "grus" låter det som att du har små gallstenar i gallblåsan, alternativt gallgången. men att något skrumpnat ihop och slutat fungera...det låter underligt, om det inte är levern han syftar på. Fast då är ju inte lösningen att operera bort den...

  • Hormonbollen

    nä alltså han sa att han först inte hittade gallan. Han frågade om jag var säker på att jag inte opererat bort den. Han sa att det kan vara så att den slutat fungera och därför skrumpnat ihop och att anledningen till att han inte såg den kunde vara att det låg massa smågrus utanför den som täckte. Han sa att han skulle skicka svaren till min vårdcentral och ett par dagar senare fick jag ett brev från en annan läkare där det stog att min galla antagligen slutat fungera och att den skrumpnat ihop och att ekoljuden från ultraljudet tydde på att jag kunde ha massa smågrus som täckte den, att det var därför som den inte syntes. Därför skulle jag få remiss till MR så dom kunde göra en grundligare undersökning och se om dom hittar gallan där

  • Hormonbollen

    självklart menar dom gallblåsan när dom säger gallan. Så det är alltså gallblåsan som dom inte hitta

  • Strawberry Smoothie

    Gallblåsan kan skrumpna ihop och sluta fungera. Det upptäcktes på mig för 10 år sedan. Jag fick ont på höger sida under graviditeten och fick då ett ultraljud efter förlossningen. Läkaren förklarade att min gallblåsa haft så mycket gallsten och ärrvävnad att den gett upp och dött och skrumpnat ihop som ett russin. ?Det är som om vi hade opererat bort den men du slapp ett ärr på magen?, sa läkaren. Man lämnar alltså kvar den i kroppen. Man har fortfarande kvar gallproduktion och gallgångar så man kan fortfarande få gallstenar/grus och ont, men risken är mindre än när man har en fungerande gallblåsa.

Svar på tråden Någon som haft en skrumpen galla?