• TurboBubbla

    Särskrivningar

    Jag har förstått att det inte är "ok" att påpeka när någon skriver eller stavar fel. Det räknas tydligen som ett personligt påhopp, även om syftet med inlägget är att tydliggöra problem med att läsa vissa inlägg. Jag irriterar mig otroligt mycket på vissa som skriver klantigt, för jag vägrar tro att man inte KAN skriva korrekt.

    Om det nu ändå är så att man inte KAN skriva rätt så kanske vi kan hjälpas åt. Särskrivningar är ett bra exempel. Jag tror att många inte riktigt vet hur man skriver ihop ord. Varför vet jag inte men uppenbarligen existerar problemet.

    Ni som vet med er att ni inte riktigt behärskar det, skriv ordet eller meningen eller vad det nu är som ni är osäkra på här, så kanske någon
    kan hjälpa till att få det rätt.

    En enkel regel med ihopsatta ord är annars att om ordet uttalas "ihopsatt" så ska det skrivas "ihopsatt".

    Jag kommer säkert bli påhoppad för det här inlägget och någon kan säkert hitta något litet grammatiskt fel, men jag skriver begripligt och det är ändå viktigast. Problem uppstår då man skriver ett inlägg som innehåller så många fel att det blir svårt att läsa, och därmed förstå.

    Jag undviker det s.k. SMS-språket, då jag anser att vi har tillräckligt med plats i detta forum för att skriva hela ord. Jag brukar dessutom läsa igenom vad jag skrivit innan jag postar det.

    Vad säger ni, ska vi hjälpas åt?

  • Svar på tråden Särskrivningar
  • mindless

    >? En enkel regel med ihopsatta ord är annars att om ordet uttalas "ihopsatt" så ska det skrivas "ihopsatt".?

    Frågan är om det är en så enkel regel för den som inte behärskar den. Jag tror att de som har svårt att veta om ett ord ska skrivas ihop eller inte, också kan ha svårt att uppfatta skillnaden i uttal. Att ett ord uttalas ?ihopsatt? handlar ju inte om mellanrum utan om prosodi, och det kanske inte är så lätt att uppfatta för alla.

    >? Vad säger ni, ska vi hjälpas åt??

    Med vad? Du får nog vara lite mer konkret.

  • TurboBubbla

    "Ni som vet med er att ni inte riktigt behärskar det, skriv ordet eller meningen eller vad det nu är som ni är osäkra på här, så kanske någon
    kan hjälpa till att få det rätt."

  • Pehrmedh

    Det är enormt många särskrivningar här, enligt mig.

    Bryr ni er om särskrivningar?

    Kan du tänka dig en partner som särskriver?

  • Pilsner
    Pehrmedh skrev 2023-05-11 13:28:25 följande:

    Kan du tänka dig en partner som särskriver?


    Själv klart inte!

  • Sk007
    TurboBubbla skrev 2009-04-05 12:06:05 följande:
    Särskrivningar

    Jag har förstått att det inte är "ok" att påpeka när någon skriver eller stavar fel. Det räknas tydligen som ett personligt påhopp, även om syftet med inlägget är att tydliggöra problem med att läsa vissa inlägg. Jag irriterar mig otroligt mycket på vissa som skriver klantigt, för jag vägrar tro att man inte KAN skriva korrekt.

    Om det nu ändå är så att man inte KAN skriva rätt så kanske vi kan hjälpas åt. Särskrivningar är ett bra exempel. Jag tror att många inte riktigt vet hur man skriver ihop ord. Varför vet jag inte men uppenbarligen existerar problemet.

    Ni som vet med er att ni inte riktigt behärskar det, skriv ordet eller meningen eller vad det nu är som ni är osäkra på här, så kanske någon
    kan hjälpa till att få det rätt.

    En enkel regel med ihopsatta ord är annars att om ordet uttalas "ihopsatt" så ska det skrivas "ihopsatt".

    Jag kommer säkert bli påhoppad för det här inlägget och någon kan säkert hitta något litet grammatiskt fel, men jag skriver begripligt och det är ändå viktigast. Problem uppstår då man skriver ett inlägg som innehåller så många fel att det blir svårt att läsa, och därmed förstå.

    Jag undviker det s.k. SMS-språket, då jag anser att vi har tillräckligt med plats i detta forum för att skriva hela ord. Jag brukar dessutom läsa igenom vad jag skrivit innan jag postar det.

    Vad säger ni, ska vi hjälpas åt?


    Man får absolut inte kommentera särskrivningar!
    Ej heller får man påpeka när folk förväxlar "och" med "att". Eller påpeka att "att" saknas.
    Ifrågasätts någons skrivna ord över huvud taget så får man veta att man borde fokusera på det sakliga och inte komma med personliga påhopp.

    Det blir lite lustigt tycker jag när så många uppenbarligen inte vill eller orkar engagera sig i hur man bör skriva samtidigt som man idogt MÅSTE ge sig in i skriftliga diskussioner.
    Det påminner lite om dessa matematiska gåtor som delas på facebook, där de som inte ens minns mellanstadiematten ändå måste ge sig in i leken och därmed ge sig själv en rejäl stämpel i pannan.
  • Elin pelin
    Pehrmedh skrev 2023-05-11 13:28:25 följande:

    Det är enormt många särskrivningar här, enligt mig.

    Bryr ni er om särskrivningar?

    Kan du tänka dig en partner som särskriver?


    Jag brukar prata med, inte skicka skriftliga meddelanden till min man... 
  • Pehrmedh
    Elin pelin skrev 2023-05-11 13:57:45 följande:
    Jag brukar prata med, inte skicka skriftliga meddelanden till min man... 
    Tänk dig att du träffat en man för första gången och allt känns toppen.

    Dagen efter skickar han ett SMS till dig.

    "Hej var jätte trevligt att träffa dig. Hoppas vi ses igen!"
  • Tukt

    En del kanske stör sig på särskrivningar, andra på stavfel. Själv stör jag mig mer på de som är dumma i huvudet. Alla är vi olika.

  • Pehrmedh
    Tukt skrev 2023-05-11 17:49:35 följande:

    En del kanske stör sig på särskrivningar, andra på stavfel. Själv stör jag mig mer på de som är dumma i huvudet. Alla är vi olika.


    Jo, dum huvuden är lätt att störa sig på.
  • Elin pelin
    Pehrmedh skrev 2023-05-11 17:35:49 följande:
    Tänk dig att du träffat en man för första gången och allt känns toppen.

    Dagen efter skickar han ett SMS till dig.

    "Hej var jätte trevligt att träffa dig. Hoppas vi ses igen!"
    Hade jag haft en väldigt trevlig kväll och velat träffa personen igen så hade det inte stört mig. Värre är när det särskrivs i butiksannonser, tidningar har syftningsfel osv, de ska ha koll. En vanlig person kan ha dyslexi och då är ditt exempel ett bra och läsbart meddelande.
Svar på tråden Särskrivningar