• Anonym (Morrhoppan)

    Depo-provera biverkningar???

    vilka är de vanligaste biverkningarna och vilka har du upplevt?
    Viktuppgång är tydligen vanligt har jag hört!
    Det är jag livrädd för!!!!
    Men om man inte gått upp av p-ringen, gör man det kanske inte av depo-proveran heller?

  • Svar på tråden Depo-provera biverkningar???
  • Anonym

    Försvunnen sexlust, bölder i underlivet, torr i underlivet.

  • Anonym

    Minskad lust, nedstämd, bröstspänningar, viktuppgång

  • Anonym (Nina)

    Extrem svartsjuka, noll sexlust, blödningar, torra slemhinnor och massa problem flera år efter att jag slutade.

  • Anonym

    Anonym skrev 2009-02-03 00:55:42 följande:


    Försvunnen sexlust, bölder i underlivet, torr i underlivet.
    Glömde skriva det allra viktigaste: UTEBLIVEN MENS!!!

    Därför tyckte jag ändå sprutorna var det absolut mest överlägsna preventivmedel jag någonsin haft!!!
  • Anonym (Nina)

    Anonym skrev 2009-02-05 12:19:16 följande:


    Anonym skrev 2009-02-03 00:55:42 följande:
    Glömde skriva det allra viktigaste: UTEBLIVEN MENS!!! Därför tyckte jag ändå sprutorna var det absolut mest överlägsna preventivmedel jag någonsin haft!!!
    Som preventivmedel är det inget fel på det, man har ju ingen lust att ha sex direkt...men jag skulle aldrig rekommendera det till någon. Fy fan vad fick lida efteråt, i flera år. Nä, det önskar jag inte min värsta fiende ens.
  • Tingli

    det jag upplevde var:
    minskad sexlust = ingen sexlust
    nedstämdhet
    trötthet
    och såklart viktuppgång. 20kg på ca 3½månader.
    haft p-stav innan..gick inte upp av de. men sprutan så gick jag upp mycket å fort!!

    sen är de så att om man vill bli gravid igen kan det ta låååång tid innan de går.

    jag slutade för ca 6månader sedan med sprutan. ingen mens än. å jag kämpar med vikten....
    om nån frågade mig skulle jag INTE rekomendera p-sprutan depo provera


    Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  • rasajj

    Jag hade forst mens varannan vecka, sedan inget alls pa over ett ar, var tvungen att satta igang allt med hjalp av mediciner. Viktuppgang och humorsvangningar.

    Tog bara sprutan tva ganger.. Ingen hit, rekomenderar den inte.. Det tar enromt lang tid for den att forsvinna ur kroppen om man inte mar bra av det..


    Global Warming is Caused by the Sun
  • Anonym (Nina)

    Kan också säga att jag har försökt få barn med min sambo i fyra år och har inte lyckats. Läkarna säger att det beror på att p-sprutan har sabbat all min naturliga hormonproduktion. Känns ju inte så kul...snart närmar jag mig 40 också så jag kommer kanske inte få barn.

  • Anonym

    Illamående
    Bröstspänningar
    (känns lite som när jag vart gravid med sonen)
    Mensen försvann på en g.
    men ingen minskad sexlust.

    har bara tagit en spruta kommer inte ta nästa. byter tbx till mini-p.

  • Anonym (Morrhoppan)

    shit tack för alla svar, då ska jag verkligen inte ta den.
    Får väl fortsätta med min p-ring då. tänkte att det hade varit skönt att slippa mensen helt, men om det blir till priset av allt det här så är det klart inte värt det.

  • Anonym

    Anonym skrev 2009-02-05 12:19:16 följande:


    Anonym skrev 2009-02-03 00:55:42 följande:
    Glömde skriva det allra viktigaste: UTEBLIVEN MENS!!! Därför tyckte jag ändå sprutorna var det absolut mest överlägsna preventivmedel jag någonsin haft!!!
    Det tog 9 månader från att jag tog sista sprutan tills mensen kom igång igen. Då hade jag blödningar i två veckor och uppehåll två veckor i ungefär två månader. Sedan stabiliserade det sig och allt funkade precis som tidigare. Jag hade tagit sprutorna i 5 år.

    Är ganska säker på att de "oerhörda" biverkningar några i tråden beskriver är väldigt ovanliga.

    Men, varför inte testa med hormonspiral? Tror även du kan bli av med mensen med den och fördelen är att då du tar ut den är du "hormonfri" på någon dag.

    Lycka till!
  • Anonym

    Använder själv sprutan sedan några år tillbaka. Å ser bara fördelar med den. Utebliven mens och ökad sexlust så de är kanon för min del.

  • Bolla

    Visst, viss viktuppgång men slippa mensen och absolut inte bli gravid. Det är värt det!
    Lycka till! 

  • Pentra

    Naturligtvis är detta olika från person till person. Inget funkar ju lika på alla. För mig har det varit blandat men fördelarna har hittills övervägt nackdelarna.


     


    Viktuppgång? Ja, några kilo, men det har varit avhängigt humöret och livssituationen i övrigt, dvs då jag mått sämre överlag. Alltså har jag även gått ner några kilo då jag haft p-spruta.


     


    Tröttare bröstvårtor ibl.


     


    Sexlusten? Ingen skillnad. Har aldrig varit. Lika jäkla våt och kåt som vanligt! Om inte mer, men det kanske beror på att jag nu är en bit över 40 år…


     


    Ingen mens (bara någon ytterst, ytterst tillfällig miniblödning utan smärta). För mig är det guld värt då jag alltid annars har haft plågsamt ont och varit delvis utslagen av dessa blödningar.


     


    Inga som helst humörsvängningar. (Men å andra sidan så har jag aldrig haft PMS heller, så…)


     


    På mig har sprutan en betydligt längre verkningstid än tre månader. Snarare bortåt 5 månader eller så.

    /Pentra

  • 71og

    Jag har använt Depo Provera i 5-6 år, jag är 20 år.


    Viktuppgång har jag märkt men det är definitivt inget extremt och det går långsamt, är väl mest metabolismen som försämras och det går ju att hantera.

    Hade blödningar till en början men ändrade doseringen till var 10e vecka istället för 12 och då slutade det helt. Så om doseringen är rätt blir mensen helt utebliven.

    Sexlusten kan påverkas både positivt och negativt, varierar från person till person och det kan variera beroende på hur länge du använt det.

    De första åren hade jag inga övriga problem men risken för biverkningar blir större ju längre man använder det. Det är först nu under senare tid jag märkt av att slemhinnorna blivit torrare, vilket såklart medfört att sexlusten har minskat. Förutom när jag är bakis. Men de första åren var den på topp.

    När det kommer till humör och mående osv kan jag verkligen inte säga hur det påverkat mig, eftersom jag var runt 15 när jag började. Är i alla fall inte deprimerad eller nedstämd.

    Själv tycker jag att totalt utebliven mens överväger alla symptom. Jag har inte ens tänkt på det förrän idag när jag var hos gynekologen och hon sa att det kan bli dags att göra tester eftersom jag tagit sprutorna såpass länge och jag var så ung när jag började. Men som sagt är det helt olika från person till person.

  • Anonym (Fia)
    Anonym skrev 2009-02-09 00:14:48 följande:

    Anonym skrev 2009-02-05 12:19:16 följande:


    Anonym skrev 2009-02-03 00:55:42 följande:
    Glömde skriva det allra viktigaste: UTEBLIVEN MENS!!! Därför tyckte jag ändå sprutorna var det absolut mest överlägsna preventivmedel jag någonsin haft!!!
    Det tog 9 månader från att jag tog sista sprutan tills mensen kom igång igen. Då hade jag blödningar i två veckor och uppehåll två veckor i ungefär två månader. Sedan stabiliserade det sig och allt funkade precis som tidigare. Jag hade tagit sprutorna i 5 år.

    Är ganska säker på att de "oerhörda" biverkningar några i tråden beskriver är väldigt ovanliga.

    Men, varför inte testa med hormonspiral? Tror även du kan bli av med mensen med den och fördelen är att då du tar ut den är du "hormonfri" på någon dag.

    Lycka till!
    Hormonspiralen var den värsta av p-metoder som jag har testat. Finnar över hela ryggen. Det låter kanske inte så farligt, men det var fruktansvärt jobbigt och gjorde även ont.
  • Anonym (Fia)

    Helt bedrövligt vad kvinnor går igenom för att skydda sig mot graviditet. P-piller var ingen hit heller och det tog flera år att återfå hormonbalansen.

  • Anonym (torris)
    Anonym (Fia) skrev 2024-02-07 23:03:56 följande:
    Hormonspiralen var den värsta av p-metoder som jag har testat. Finnar över hela ryggen. Det låter kanske inte så farligt, men det var fruktansvärt jobbigt och gjorde även ont.
    Måste inflika att för mig som har torr hy och är atopiker är hormonspiralen super- har i princip kunnat sluta smörja mig helt, även vintertid. Innan fick jag hålla på och smörja huden jämt, flera gånger per dag.
Svar på tråden Depo-provera biverkningar???