• atelli

    katalysator? Varningslampan lyser!

    Vi har en Toyota Previa -01 och varningslampan började lysa i nov 07. Vi var in till märkesverkstad som sa nåt om förhöjda värden men släckte lampan o sa att vi skulle se om den började lysa igen. Vilket den gjorde efter ca 1,5 månad. Vi släckte lampan själva (bröt strömmen) och bilen klarade sej felfritt tills nu i höstas. Nu tänds lampan ganska snart efter en släckning...

    Verkstaden mumlar nu om katalysatorbyte, men verkar inte alls säkra. Vi har fått dra ur dem en "diagnos". Först tyckte de bara att de skulle släcka lampan igen...

    Vi har besiktning om ca 2 månader. Kan vi vänta tills dess o se om katalysatorn är pajj och få en månad på oss att byta. Eller är det körförbud?

  • Svar på tråden katalysator? Varningslampan lyser!
  • Bispan

    Är det en speciell lampa för bara katalysatorn eller lyser den för "lambdafel"?

  • atelli

    det är motorlampan som lyser. men den lyser gult och inte rött (rött var akutfel enl handboken).

    Första ggn vi hade den till verkstan sa de nåt om lambda-värden, men att det inte var så tydligt att det verkligen var fel. Därför släckte de lampan o vi skulle avvakta.

    Men sen gick den ju jättelänge utan att lampan tändes igen.... Kan det vara lite fel på lambdasonden och sen blir det jättefel på katalysatorn?

  • Bispan

    Hmm.. nä, tror inte det. Jag förutsätter att oljan i bilen är bytt?

  • atelli

    Vi servar enligt boken, så oljan blev ju bytt senast det begav sej..... Riktigt när vet jag inte!!

    Men det verkar på Toyota som att det är nåt med Lambda, det var den som gav utslag första ggn, men sen var det ju lugnt jättelänge. Nu i mellandagarna skulle de ju åxå bara släcka lampan o se om den tändes igen - och när vi sa att nåt annat borde det väl vara eftersom det återkommer - då säger de att katalysatorn behöver bytas à 13.000 .  Känns inte helt seriöst.

  • Danne74

    Det låter som ett lambdafel.

    Många gånger kan det räcka med att avgassystemet är otätt så att lambdasonden luras av tjuvluft. Då ger den fel signaler till sprutet som doserar därefter varpå katalysatorn inte hinner rena riktigt och man får felsignal.

    Samma fel kan även uppstå i andra ändan, då är det luftmassemätaren som dra tjuvluft eller glappar.

    Dessvärre så brukar SBP upptäcka detta då de analyserar rökgaserna ifrån avgassystemet och ett konstigt lambdavärde känner de vanligtvis av direkt.

    En katalysator går mycket sällan sönder, den har inga rörliga delar. Går den sönder så har den antingen blivit:

    1. förorenad (blyad bensin, konstiga bensintillsatser, olja i avgaserna)

    2. fysiskt skadad, slagit i dem mot en sten i vägen på en stig någonstans, slagit i trottoarkant etc

    3. rostat sönder, ovanligt för höljet brukar vara rostfritt

    4. blivit uppeldad, vårdslösa hemmatrimmare med turbobilar, ganska udda

  • atelli

    Och om det är några fel enligt punkt 2-4 på din eminenta lista - syns det då utvändigt på något sätt? (märks det att jag inte ens vet vad en katalysator är....?)

    Om det nu skulle vara ett lambda eller ve o fasa ett katalysatorfel - innebär detta körförbud vid besiktning eller är det en "tvåa"??? Mao kan vi avvakta den förestående besiktningen och se vad som sägs?

  • Danne74

    Enklast är att köpa en ny lambda, de är inte så dyra i de flesta fall. Lambdasonden sitter ofta mycket utsatt till och kan lätt rosta/bli skadad.

    Ett mycket vanligt lambdafel är att kablarna till den helt enkelt har lossat eller bränts av på grund av avgassystemet.

    Nästan alla kan byta dessa själv men man måste krypa under bilen då den sitter på avgasröret.

    Mycket förenklat så kan man förklara det hela på följande sätt:

    Lambdan "luktar" på avgaserna och säger sedan till bränsleinsprutningen att ändra sammansättningen på blandningen av bränsle och luft så att katalysatorn hinner med att rena avgaserna korrekt.

    Får den fel värde, exempelvis av tjuvluft ifrån ett läckande avgassystem, så ger den fel order till bränsleinsprutningen och då renas inte avgaserna korrekt. Är den trasig, glappande eller med kablar lossade så ger den ingen order alls till bränsleinsprutningen som då går på ett schablonvärde, bilen funkar då förvisso men avgasreningen blir därefter - usel.

    Fel på lambda som ger otillåtna mängder avgaser ger direkt en tvåa, ombesiktning inom 30 dagar sedan körförbud.

    Generellt så är det alltid dumt att köra om man misstänker dålig lambdasond eftersom fel värde kan ge skador (ex överhettning) på katalysatorn.

    En lambdasond är som sagt avsevärt billigare än en katalysator så den sistnämnda vill man inte gärna köra sönder i onödan.

  • atelli

    Kan det vara så illa att när vi hade bilen inne för kontroll av varningslampans gula sken och Toyota misstänkte Lambdafel, så borde vi bytt sonden för en liten peng.... Och att vi nu överhettat hela jävla katalysatorn med påföljd att den pajjat??

  • Danne74

    Det är svårt att säga om man inte har själva bilen.

    Kör de de ingen diagnos på bilen, alltså läste de inte av felkoderna?

    Då brukar man få klartext på var problemet finns.

  • Jaccan

    Ett godkänt lambdavärde är 0.97-1.03. Allt under 1.0 är för fett och allt över 1.0 är för mager blandning. 1.0 är optimalt. Har du ett avgasläckage bakom lambdasonden och verkstaden gör ett avgastest kommer det uppmätta lamdavärdet bli fel, trots att lamdasonden fungerar tillfredsställande. Därför är det extremt noga att det är tätt hela vägen!

    Har du däremot ett avgasläckage innan lambdasonden så kommer givetvis lambdan känna av detta och tro att motorn går för magert (pga allt överskottssyre) och skicka signaler till motorstyrenheten att feta på blandningen.

    Har du ingen signal alls från lambdasonden så kommer motorstyrenheten att gå efter en lagrat värde som inte är helt åt skogen. Motorstyrenheten går även efter detta värde vid kallstarter, innan lambdan är uppvärmd.

    Eftersom lambdan ger en spänning mellan 0.1-0.9V kan man mäta upp den på andra sätt än avgastest. Det bästa sättet att mäta en lambdason på är att använda ett oscilloskop. Det går även med multimeter men då får man hänga med.

    Be dom att göra ett ordentligt avgastest så ser man oftast vad som är fel.. Dom verkar en aning trötta på Toyota?

Svar på tråden katalysator? Varningslampan lyser!