• Gravid 89

Hur förbereda vagnen? Bäddset? Åkpåse? Förvirrad!

Jag väntar min första bebis, är i vecka 32.

Jag är lite förvirrad över en sak och det är hur man ska förbereda vagnen! Jag har fått en åkpåse i present, och om jag fattar det rätt ska alltså riktigt små bebisar ligga i dessa, i vagnen?

Jag har även köpt en massa bäddset till vagnen, men ska dessa användas (inkl. underlakan, kudde o sv) samtidigt med åkpåsen?

Och hur ska babyn vara klädd inuti själva vagnen? Måste man använda åkpåse?

Är lite förvirrad som sagt, så vore tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur förbereda vagnen? Bäddset? Åkpåse? Förvirrad!
  • Felicia Adrian

Åkpåsen använder iaf jag när barnen blir så stora att de inte ligger i liggdel längre utan har sittvagn..
    Bäddset använder man i liggdelen. Jag har en hårdlift menas förra barnen hade jag mjuklift, men man använder de på samma sätt.

Hur mycket kläder du har på bebisen i vagnen beror mycket på hur varm liggdelen är i vagnen, hur tjockt täcket är osv.
    Lager på lager varianten är allra bäst då man kan plocka av bebisen lite efter hand om den börjar bli varm.

Det viktigaste är att man har mössa på bebisen. Kanske även små vantar kan vara bra att ha om barnet är sådant att den sticker upp händerna över kanten på täcket/filten gärna.

• La Lola

Så länge det är kallt tänker då jag använda åkpåse (samt tunn overall o tunn mössa).

Täcke o sånt blir närmare sommaren.

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Thursday

Vi har bf i februari och jag tänker ha åkpåse i vagnen, köpt en mysig i fleece och så klä barnet "lagom" beroende på hur kallt det är ute. Sen när det blir varmare kan man ju gå över till täcke/filt i vagnen. Däremot lägger jag nog plastad frotté och ett lakan under åkpåsen för att skydda vagnen.

• Gravid 89

Felicia Adrian skrev 2008-12-29 14:05:45 följande:

Åkpåsen använder iaf jag när barnen blir så stora att de inte ligger i liggdel längre utan har sittvagn..Bäddset använder man i liggdelen. Jag har en hårdlift menas förra barnen hade jag mjuklift, men man använder de på samma sätt.Hur mycket kläder du har på bebisen i vagnen beror mycket på hur varm liggdelen är i vagnen, hur tjockt täcket är osv.Lager på lager varianten är allra bäst då man kan plocka av bebisen lite efter hand om den börjar bli varm.Det viktigaste är att man har mössa på bebisen. Kanske även små vantar kan vara bra att ha om barnet är sådant att den sticker upp händerna över kanten på täcket/filten gärna.
    Den personen som jag fick åkpåsen av sa att de "måste" användas när de är bebisar. Men vad är då meningen att ha bäddset i vagnen om det aldrig kommer användas? Bäddset är ju främst för små bebisar och används ju i liggdelen!

Vad är hårdlift respektive mjuklift? (Är inte så kunnig... )

Givetvis kommer jag ha mössa på bebisen
  • buffybus

har aldrig behövt använda åkpåse.. min va född i feb.

hade en duo liggdel. ett täcke o kudde o filt. overall o mössa.. barnet blir skitvarm ändå..

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • buffybus

en åkpåse kan du använda senare.. när barnet sitter upp ex.. den kan du ha ett par år säkert.

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • La Lola
    Gravid 89 skrev 2008-12-29 14:09:59 följande:
    Felicia Adrian skrev 2008-12-29 14:05:45 följande: Den personen som jag fick åkpåsen av sa att de "måste" användas när de är bebisar. Men vad är då meningen att ha bäddset i vagnen om det aldrig kommer användas? Bäddset är ju främst för små bebisar och används ju i liggdelen! Vad är hårdlift respektive mjuklift? (Är inte så kunnig... ) Givetvis kommer jag ha mössa på bebisen
    Jag har aldrig förstått mig på speciella bäddset avsedda för vagnar....
    Här har det funkat jättebra med ett lakan på madrassen o en fleecefilt på barnet...
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Gravid 89
    Thursday skrev 2008-12-29 14:09:28 följande:
    Vi har bf i februari och jag tänker ha åkpåse i vagnen, köpt en mysig i fleece och så klä barnet "lagom" beroende på hur kallt det är ute. Sen när det blir varmare kan man ju gå över till täcke/filt i vagnen. Däremot lägger jag nog plastad frotté och ett lakan under åkpåsen för att skydda vagnen.
    Vi har också BF i februari!

Jag tror att våran åkpåse är i samma matieral som en "typisk" overall. (Jag har inte sett åkpåsen ännu faktiskt, eftersom den fortf. är hemma hos personen som gett mig den i gåva).
  • norgesessan

HAde åkpåsen i hårdliften. Nu har vi köpt ett täcke och bäddset som vi ska ha i mjukliften. (har två vagnar, en med mjuklift och en med hårdlift. Hårdlift är som en miniliggdel man l'gger i sittvagnen, mjuklift är som en åkpåse med platta i botten och oftast handtag.

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • LHUF

min är född i mars, jag hade lammskinn i botten och lurvig overall på barnet. sedan en filt. och sedan vindskyddet över vagnen.

Tilde 080319
Svar på tråden Hur förbereda vagnen? Bäddset? Åkpåse? Förvirrad!