• BinniBoo

    Hu får man katterna att sluta äta upp mina växter??

    Jag har två katter.. Jag hade en gång en STOR yuccapalm men den bajsade alltid min katt i så den fick jag ta bort. Nu har jag bara haft små växter men då har hennes kattunge som vi behållde (dock ej kattunge längre) börjat att äta upp bladen!! Jag älsakr ju växter och igår köpte jag nio st för dom va billiga.. katterna har inte varit på dom än men det är ju bara en tidsfråga.. Finns det något knep hur man håller katterna borta från växterna?? Själva jorden skiter dom i men det är ju inte så kul med bara en stam som sticker upp för dom äter upp alla bladen!

  • Svar på tråden Hu får man katterna att sluta äta upp mina växter??
  • asfaltsblomman

    ja, du, det är det roliga med att ha katter
    du kanske ska köpa kattgräs? vi ska göra det..våra äter oxå på blommorna.

  • kaksmulan

    Här är det bara vissa växter som käkas upp. Flaskliljorna blir stympade på stup i kvarten men fredskallorna får vara ifred...


    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • BinniBoo

    jag köpte bla två fredskallor igår :) jag är verkligen sämst på krukväxter och mina bara dör men det va utförsäljning (10kr styck) så jag köpte lite blandat igår. sökte på fredskallor och såg att det va två såna jag köpt bla.

  • Måne och Sol

    Det har jag också funderat på.
    Det finns ju en spray man kan köpa på djuraffärer som smakar lite beskt, den är egentligen avsedd för operationsärr som de verkligen inte bör bita på men ibland försöker sig på ändå. Den sprayen kunde man kanske testa? Om växten tål det.

    Tänk på att en del växter som vi normalt har i våra bostäder är giftiga, så som julstjärna och prickblad till exempel.
    Man kan däremot ge lite kattgräs som man sår i krukor, det är bra för dem då det hjälper dem tt få upp hårbollar, något som annars kan orsaka obehagliga problem. En del kör med ampelliljor också. Mig veterligen är dessa ofarliga för katter.

  • Richael

    Ge katterna "egna" växter som de kan äta på. Kattgräs eller kanske ampellilja (är ju enkelt att ta skott och hela tiden ha nya på gång).
    Finns det plats i krukan så kan man prova att ställa en liten behållare med ättika i jorden, katterna gillar inte doften.

    Sedan kan man aldrig vara säker på att få ha sina växter i fred - men jag har lärt mig att de gillar sådant med smala, gräsliknande blad mest. Större blad är inte alls lika intressanta.

  • Måne och Sol
    BinniBoo skrev 2008-10-27 19:00:38 följande:
    fredskallan är inte giftig.den har bara en Irriterande växtsaft
    I den utmärkta boken "Farliga och ofarliga växter" (Sven-Olov Strandhede) beskrivs dock fredskallan som giftig. (Det framgår även att den har luftrenande egenskaper).
  • Zaria

    ALla ogiftiga växter äts här,de växter som är giftiga äter katten inte alls,så ordnade vi det.

    Han har dessutom en egen växt och kattgräs som han äter då får jag ha mina giftiga ifred

  • TinaElisabeth

    Jag hade testat om dom vill käka kattgräs. (Du kan köpa påse som det står kattgräs på o odla upp själv, men har du tillgång till havre så är det billigare att ta det, det är nämligen det som finns i påsarna). Det ska säkert stå i ett fönster eller så för att det ska vara roligt. Min katt åt inte om jag ställde ner det till henne på golvet.

    Sen vet jag ju att katterna inte gillar doften av citrus. Kan du testa att lägga skivor av tec citron i krukorna. Då kanske det "avskräcker" dem lite!?

  • Kattägd

    Det här med luftrenande växter, se upp om du röker inomhus, de blir nämligen ofta giftiga då vad jag har hört iaf.

  • mama1985

    Hej! Följer denna träd då min diet-kisse börjat äta upp mina blommor. Hade en fredskalla som dog efter hans ätande (den är giftig, han spydde klara spyor efteråt varje gång han ätit) och nu är han på min fina sammetsöga. 😓 jag skulle också rekommendera pelargoner för de låter han bli. Dock har våra såna dött av den värme vi måste ha inne nu på vintern. Kanske ska testa rosmarin o lavendel då... 
    Bild bifogas på blad av vår sammetsöga med kattbett på...

  • KattGustaf

    Detta känns igen ;)

    Katter är annars förjäkla mysiga djur! 

    Jag möblerade om i fönstren så att de inte gärna hoppar upp, tillslut hittar man ett pussel som funkar. Mina är uteslutande inne, så lusten att tugga får inte utlopp för det utomhus.
    En av katterna tuggar tom "i luften" bredvid blomman Cool

    Sen fick de varsitt fönster med "sittplats" där de kan kika ut. Ska man ha blommor i samma fönster så får man tillverka en avdelare att ha på mitten.

    Annars funkar kaktusar, de får vara i fred! 

  • mama1985
    KattGustaf skrev 2024-01-23 07:01:19 följande:

    Detta känns igen ;)

    Katter är annars förjäkla mysiga djur! 

    Jag möblerade om i fönstren så att de inte gärna hoppar upp, tillslut hittar man ett pussel som funkar. Mina är uteslutande inne, så lusten att tugga får inte utlopp för det utomhus.
    En av katterna tuggar tom "i luften" bredvid blomman Cool

    Sen fick de varsitt fönster med "sittplats" där de kan kika ut. Ska man ha blommor i samma fönster så får man tillverka en avdelare att ha på mitten.

    Annars funkar kaktusar, de får vara i fred! 


    Tack för tipsen 😊💕 
    Får försöka med några av dem. Vi har två fönster som är öppna för det mesta. Katterna (har två) har claimat varsitt. Det är de i det ena fönstret som dött av diet-kissen. Så klart i köket så han ska ha full koll på all mat 😄 
    Ska testa o möblera om mina blommor 😻
  • QueenObscene

    Köp ampelliljor! Kattgräs blir bara smutsigt och jobbigt att sköta. Ampelliljor är helt ofarliga för katter. Jag har 2 st som jag har ställt tillgängligt för katten, och när hon får äta på dessa så ger hon fan i andra växter. Värt att testa?

Svar på tråden Hu får man katterna att sluta äta upp mina växter??