• Nyponros79

    Ni som har perser katt

    Funderar på att skaffa en perserkatt som sällskap till min norska skogkatt. Jag undrar hur ni tycker perserkatten är till sättet. Är den så lugn som man har hört?
    Bor på landet o min skogskatt är lugn o håller sej runt huset när vi är ute. Skulle önska att nästa katt är likadan.
    Vad har ni för erfarenheter av persern?

  • Svar på tråden Ni som har perser katt
  • camave

    vi har haft två stycken men har bara en nu....

    båda va riktiga sjusovare...... man märker knappt av dom =)


    Flisan 061016 och lillen i magen
  • camave

    det är min sambos katter. själv är jag mer en hundmänniska....

    så är himla glad att det är just perser han har. men pälsen är ju inte att leka med i stället.....


    Flisan 061016 och lillen i magen
  • Nyponros79

    Har försått att det är mycket pälsvård med en sån katt.
    Det är ju lite jobb med skogisen också men det behövs inte varje dag.

  • Jesster

    Har haft två perser. Lugna, jättefina katter men ett helvete med pälsvård! Vår norska skogkatt kräver inte ens hälften så mycket jobb och birman kräver ingen pälsvård alls


    Den som söker han finner - www.google.se
  • Niccita

    Vi har 11 perserkatter
    Just nu iaf.
    Har 8 kattungar :-P

    De är precis som du hört, lugna och fina (oftast).
    Men vi har en vuxen honkatt som är lite speciell..
    Väldigt sällskaplig och hon kan få sina "ryck" ibland

  • camave

    du kan ju alltid skaffa en exotic. dom är nog lika dana till sättet som vanlig perser....

    jag vet inte med skogskatt men persern har en fruktansvärd päls. speciellt den som inte längre lever. bada och föna den katten tog minst två timmar......


    Flisan 061016 och lillen i magen
  • iii

    Perserkatter är extremt lugna. Eller lata kanske är rätta ordet Exotic är det lite mer liv i.

    Pälsskötseln behöver inte vara så besvärlig om man bara gör ett bra grundarbete. Jag borstar min katt en gång i veckan med en ullkarda, och badar honom ca 1 gång i månaden. Ibland går det längre tid mellan baden men man märker direkt att pälsen börjar tova sig lättare när det är dags för badet. Mycket skit samlar sig i pälsen.

  • minikiwi

    skaffa en klassisk perser! Helt enkelt en mer välmående perser än dom "gott in i väggen katterna" som folk avlar fram.

  • Nyponros79

    Har tittat efter perser med lite längre nos. Har hört att de som är för platta kan ha problem med andning.

  • Niccita

    Vi har både klassisk och "sprungit in i väggen"-perser.
    Ingen av dem har direkta andningsproblem (hankatten kan dock få problem om man är ute med honom och det blåser).
    Däremot har en av de 2 med intryckt näsa lite problem med rinnande ögon. (även det hankatten)

  • iii

    Min perser är typad, dvs platt och hans ögon rinner också, men det är oftast för att han får hårstrån i ögonen när han fäller.

    Om du vill ha en perser med längre nos så kolla in chinchillapersern. Otroligt vacker är den

  • didislidis


    Hej!

    Min katt väntar kattungar tills att jag la märke till detta. Hennes bröstvårtor ser inte riktigt friska ut, jag funderar kring om jag behöver gå till veterinären eller om det finns någon som haft liknande problem.
  • callmepreggoornot
    iii skrev 2008-08-06 22:54:21 följande:

    Min perser är typad, dvs platt och hans ögon rinner också, men det är oftast för att han får hårstrån i ögonen när han fäller.

    Om du vill ha en perser med längre nos så kolla in chinchillapersern. Otroligt vacker är den


    didislidis skrev 2023-05-02 22:13:52 följande:
    Hej!

    Min katt väntar kattungar tills att jag la märke till detta. Hennes bröstvårtor ser inte riktigt friska ut, jag funderar kring om jag behöver gå till veterinären eller om det finns någon som haft liknande problem.

    Du puttar upp en tråd från 2008 med din dräktiga katts bröstvårtor? Skrattande
Svar på tråden Ni som har perser katt