• didda

    Någon som blivit spontant gravid efter misslyckat ivf?

    Som rubriken lyder; hur vanligt är det att bli spontant gravid precis efter ett misslyckat ivf? (Under förutsättning att man kan bli spontant gravid naturligtvis). Har själv precis misslyckats med min första ivf och ska påbörja andra till hösten (ínga konstaterade fel på varken mig eller min sambo så vi är oförklarligt barnlösa)...funderar över om det öht är möjligt att bli gravid mellan 2 så täta behandlingar....kroppen är väl upp och nervänd av alla hormoner...någon som har varit med om det själv eller hört om andra?

  • Svar på tråden Någon som blivit spontant gravid efter misslyckat ivf?
  • Pimpinellan

    Jag har hört att det inte är alldeles ovanligt,men vet ingen personligen. Kallas IVF-relaterad graviditet. Alla hormoner sätter igång nåt i kroppen så helt plötsligt kan man bli spontant gravid. Förutsätter förstås att det inte finns andra uppenbara fel. Kör hårt ni tycker jag! Man vet aldrig när miraklen väntar runt hörnet!

  • Champagne77

    mom: jag har också hört om en del som blivit det . Ska vi satsa på att bli gravida under sommaren med hederligt traditionellt sex? Om vi nu kommer ihåg hur man gör . Här har det inte blivit mkt av den varan under IVF-våren . VI är också oförklarligt barnlösa, så chansen ska ju finnas att bli gravid på egen hand .

  • didda

    Pimpinellan: vi får göra så! Köra hårt alltså Det som var lite konstigt för mig denna period var att jag kände av som mensliknande smärta kring äggstockarna den dagen jag skulle ha äl (om kroppen skulle fungera på samma sätt som innnan ivf vill säga) och då blev jag lite fundersam över detta med äl och chanser att bli gravid efter misslyckat ivf...jag brukar aldrig någonsin känna av symtom på äl annars men tydligen är det inte helt ovanligt att man får kraftigare känningar både vad gäller äl och mens efter ett ivf. Nu testade jag aldrig med äl-stickor så jag kan ju inte veta om jag verkligen hade äl men vi gjorde så gott vi kunde iaf om det nu var så att det var äl jag kände

    Lycklig77: låter bra! För min del har jag dock bara bara den här månaden på mig att lyckas spontant för när nästa mens kommer börjar jag medicineringen för nästa ivf...men vi har kört hårt här några dagar eftersom jag tror att jag kanske hade äl i fredags...lycka till till oss båda!!!

    Någon mer som hört eller har egna erfarenheter omkring detta???

  • didda

    Lycklig77: haha okej, då gäller det att ligga i nu då bokstavligt talat Har du känt av om du haft äl ännu?

  • Pimpinellan

    Om denna ruvning misslyckas-vilket jag tror-så kommer även vi försöka själva under sommaren. Blir ingen ny IVF förrän till hösten. Vi har chans på egen hand nu sen maken fått upp spermieantalet med nästan 400% och mer kunde det gå upp sa de! Var ju mest troligt gravid exakt för ett år sen så jag tror på sommaren!

  • Cia o krabaten

    Känner en som blev spontant gravid och födde en son 2,5 år efter IVF som lett till en dotter.
    De skyddade väl sig inte direkt då de trodde att de inte kunde bli gravida spontant

  • didda

    Pimpinellan: jag tror också på vår/sommar! 2006 plussade jag i slutet av man och 2007 plussade jag i början av juli så den här årstiden är nog het för mig Tyvärr har det ju slutat med ma i båda fallen så med tanke på det kanske det vore bättre för mig att bli gravid någon annan årstid....nåja, vi har som sagt en chans innan det blir ivf igen och om jag nu kände rätt så var det under den gångna helgen...vi har jobbat på som tusan och ska fortsätta ett tag till så det är väl bara att hoppas att det vill sig (känns ju inte som om chanserna är överhängande direkt men ändå )

    Nu kom jag på att jag lär ju hinna ha äl en gång till innan nästa ivf-start....om mensen kommer som den ska i slutet av juni så kommer jag att börja spraya på cykeldag 21 (i mitten av juli) och då borde jag ju ha haft äl där innan (runt cd 14-16 brukar det vara för mig). Vad händer om jag mot förmodan blir gravid på egen hand och börjar spraya där på cd 21? Jag hinner ju inte gravtesta innan jag börjar spraya (det blir ju för tidigt, jag har normalt en cykel på runt 32 dagar). Någon som vet?

    Cia och krabaten: vad roligt att höra

  • Pimpinellan

    Det händer ingentihg om du blir gravid och börjar spraya. Inte med bebben i alla fall-det som händer är att spraymensen inte kommer och då kan du gravtesta och är du gravid så slutar du bara spraya! Finns minst två tjejer här på F.l som råkat ut för det i vintras. De var helt chockade båda två och kunde inte fatta att de blev gravida precis när de börjat IVF-behandling.

    Pratar vi de som blivit spontant gravida ö.h.t efter att först ha fått IVF-barn så vet jag rätt många. Finns de som fått två spontana efter IVF t.o.m och som faktiskt börjat fundera på p-medel!

  • didda

    Pimpinellan: tack för info! Du är som en uppslagsbok . Låter helt fantastiskt det du säger....mirakel kan verkligen ske!

    Jag tänkte främst på detta att bli gravid direkt efter misslyckad ivf men det är ju skoj att höra om de som lyckats senare efter ivf också

  • Champagne77
    didda skrev 2008-06-16 09:52:27 följande:
    Lycklig77: haha okej, då gäller det att ligga i nu då bokstavligt talat Har du känt av om du haft äl ännu?
    mensen har typ kommit nu (hade testdag idag på RD 18) så nej, har inte känt av ÄL än . Lär väl dröja minst 2 veckor... Hur går det för dig?
  • didda

    Lycklig77: det kändes som att jag hade äl i fredags (13/6). Det stämmer bra i tid också (dag 16), jag brukar ha äl på dag 16 (innan ivf alltså, det är väl inte ovanligt att cykeln förändras) men jag testade inte med stickor så jag vet inte säkert. Hoppas, hoppas....

    isisisis: beklagar dina mf

    Fler som vill dela med sig??

  • Kidden1

    ja hej på er tjejer. Gjorde ett återförande av ägget den 7 maj. Skulle idag på ett VUL då hittade de inget hjärt"flimmer". Ska vänta en vecka så får vi se vad som hänt. De sa att det faktiskt kunde hända, så de har iaf inte döds förklarat det. Kanske låter som om jag hoppas för mycket, men innerst inne har jag faktiskt slutat hoppast helt.
    Mår iaf skit och känner inte för någon jäv.... midsommar.

    Hoppas att ni får det härligt i midsommar och måtte vi lyckas vi allihopa med denna bäbis verkstad

  • Becca1993

    Hej! Här är en som blev spontant gravid efter misslyckad ivf!! Vi har försökt i nästan 3 år. Gjorde våran första ivf i juli 2023. Den visa negativt. Sen tänkte vi att vi tar en paus med ivf under semester och sommar. Skulle starta upp igen i augusti. Men i augusti när jag vänta in min mens för att få börja med sprutorna igen. Så kom den aldrig. Tog graviditet test och ja jag hade blivit spontant gravid!!! Blev så glad! Och är idag i vecka 8 🥰 

Svar på tråden Någon som blivit spontant gravid efter misslyckat ivf?