• Anonym (Orolig)

Herpes vid förlossning??

Jag har herpes och till min förskräckelse upptäckte jag i går att jag fått blåsor i underliver igen. Jag har 11 dagar kvar till BF och oroar mig för att blåsorna inte ska ha försvunnit tills dess eller att jag föder förtidigt.

Pratade med min barnmoska i dag och fick Aciclovir Ranabaxy utskrivet som jag ska äta fram till förlossning. På bipackssedeln står det "Begränsad erfarenhet av användning under graviditet". Finns nån annan här som ätit denna medecin mot herpes under graviditet??

En annan sak som oror mig är om jag kan föda naturligt när jag har blåsorna eller om man måste ta kejsarsnitt. Vill absolut föda naturligt. Jag har bara blåsor på yttre blygdläppen. Är det någon som vet??

• Svar på tråden Herpes vid förlossning??
  • Anonym

Om du har genital herpes cirkulerar dina antikroppar i blodet. Det innebär att barnet har ett skydd både under graviditeten och vid förlossningen. Du bör dock informera din barnmorska och gynekolog på mödravårdscentralen om du har eller har haft herpesblåsor.

Du bör undvika att bli smittad av herpes under tiden du är gravid. Om du har din första herpesinfektion när barnet ska födas finns det risk för att barnet inte har hunnit få dina antikroppar. Då rekommenderas förlossning med kejsarsnitt. Ett nyfött barn som smittats kan få besvär från ögon, hud och mun. Barnet kan även drabbas av hjärninflammation som börjar med krampanfall.

Om du har flera utbrott av herpes under graviditetens sista månad kan du få virusmedicin i förebyggande syfte inför förlossningen.

Herpes i underlivet kan inte botas. Men det finns virusmedicin som ger lindring för dig som har mycket eller täta besvär. Ju tidigare du tar medicinen, desto bättre. Helst ska behandlingen startas redan då man har förkänningar men senast inom 24 timmar från det att det finns synliga utslag.

Medicinen kan även ges förebyggande inför en förlossning. Virusmedicinen påverkar inte fostret.

• Anonym (tjej)

Jag har också Herpes och fick Aciclovir innan BF av min barnmorska. Hon sa att det inte var någon fara med barnet. Jag hade dock inga blåsor då utan fick äta i förebyggande syfte.
    Men hon sa också att om man skulle ha blåsor vid förlossningen skyddar dom barnet ifrån att komma i kontakt med dom.
    Hur vet jag inte tyvärr eftersom det inte blev aktuellt för mig.

Det som jag upptäckte var dock att sen jag fick barn har jag inte haft en enda blåsa. Och min son är nu 9 mån. =)
    Hoppas allt går bra för dig och lycka till.

• Anonym (Orolig)
    Svar på #2
    Tack för lungnande svar.
    Det känns lite bättre.
  • Anonym

Har du blåsor när du ska föda så tejpas de; säg bara till BM att du har genital herpes så kollar hon (eller han) om du har blåsor eller ej! Det är alltså ingen fara för barnet!

• wafe

Hej! min första dotter fick herpes när hon var 4 dagar gammal medans vi var på sjukhuset och väntade på att skrivas ut. Nu när jag väntade mitt andra barn fick jag ingen medicin mot herpes och jag födde normalt. 
    Jag undrar om jag kan smitta mitt andra barn med herpes utan behandling innan förlossningen? Jag är osäker på att jag har herpes eftersom jag har aldrig haft några symptomen på detta virus.    

Svar på tråden Herpes vid förlossning??