• Älskade Ängel

    Doppresent som minne, helst inte traditionell

    vart hittar man en sådan?
    Jag vill helst inte att min lille son får 15 sparbössor/dopskedar/doptavlor,
    utan gärna någon annan minnessak.
    Har tittat runt lite och än så länge bara hittat lyckopengen som jag gillar.
    Nån som tycker som jag och har hittat nån fin doppresent på nätet?


    ~* Stolt mamma till Sebastian född 071202 *~
  • Svar på tråden Doppresent som minne, helst inte traditionell
  • Lyckogrisen

    Vi köpte en gunghäst till min vänninas dotter.
    Den var mycket uppskattad och hon hade den i flera år.

  • Mupp

    Än jättebra present enligt mitt tycke, är ett bra vin från året då barnet föddes och som vinner på att lagras i ca 20 år eller mer. Systembolagets personal vet mer om lämpliga viner. Denna doppresent har varit väldigt uppskattad både när vi gett bort en sådan, men även när vår dotter fick en på sin dopdag. Tänk vad kul när hon år 2026 kan öppna en flaska 20-årigt fint rödvin!

  • Dott

    Om den som döper sitt barn bor i villa, skulle jag ge bort ett alldeles eget äppel/päron/körsbärsträd till barnet...Tycker det verkar mysigt!!

  • Jess69

    Jag var på dop för en tid sen och då fick pojken i fråga
    en jättefin kandelaber i silver...känns som en bra present
    tycker jag..kanske inget man köper själv direkt

    Finns massor av fint på www.doppresent.se och på
    www.traotto.se

    Häromdagen såg jag även handmålade gungstolar för barn,
    där man fick välja text och motiv på ryggen...jättefin

  • majsalotta

    Vi har gett fina små träkåsor till våra vänners barn (vi är sjävla ganska friluftsintresserade), brorsdottern fick en fin och färgglad yllepläd, brorsonen en inramad tavla som min morfar har målat, det finns en jättefin "ABC"bok som jag tror heter Barnens konstbok, med motiv från kända målningar från A till Ö. Kanske en fin trälåda som smyckeskrin? Ett fårskinn att ha i vagnen och på utflykt eller en fin täljkniv att använda när barnet blir lite äldre. Titta ut ett snyggt silverbestick och önksa en del till det, tex en kaffesked. En rktigt fin leksak, tex en kvalitetsnalle, handsydd tygdocka eller fin träleksak som kan gå i arv. Det finns massor med fina och användbara saker förutom om traditionella silversakerna, som jag tycker är gräsliga!

  • nica83

    Håller med om att vinet är en bra gåva, tänkte tillägga att man även kan ge bort exempelvis wisky som kan lagras och sedan avnjutas vid 20 år. Annars är ju ett träd på tomten en fin idé, kan man se hur det växer. Silverbestick eller liknande i en serie kan man ju också börja samla på till barnet redan vid dopet...


    ♥ Det blev en liten kille ♥
  • snillis

    Jag köper alltid en finare världsatlas då jag ger doppresenter.
    Då vet barnet sedan som vuxen hur världen såg ut då han/hon föddes.
    Och också att man som förälder har en uppdaterad kartbok under barnets uppväxt.

    Det har alltid varit väldigt uppskattat.

  • Lyckogrisen
    snillis skrev 2008-03-06 15:20:43 följande:
    Jag köper alltid en finare världsatlas då jag ger doppresenter.Då vet barnet sedan som vuxen hur världen såg ut då han/hon föddes.Och också att man som förälder har en uppdaterad kartbok under barnets uppväxt.Det har alltid varit väldigt uppskattat.
    Den idén snor jag rakt av till när vår bebbe ska döpas.
    Jättebra idé!
Svar på tråden Doppresent som minne, helst inte traditionell