• Frk Svår

    Klädregler för muslimska män?

    Varje gång det skrivs om klädregler för muslimska kvinnor så talas det om att det finns klädregler för muslimska män. Men trots att jag frågat ett par ggr hur dessa regler ser ut får jag aldrig svar. Så då startar jag en egen tråd

    Hur ser dessa regler ut?

  • Svar på tråden Klädregler för muslimska män?
  • teek taak

    Frk Svår skrev 2008-02-27 16:58:34 följande:


    Varje gång det skrivs om klädregler för muslimska kvinnor så talas det om att det finns klädregler för muslimska män. Men trots att jag frågat ett par ggr hur dessa regler ser ut får jag aldrig svar. Så då startar jag en egen tråd Hur ser dessa regler ut?
    Men oj vad intressant. Inte en enda gång har nån ställt den frågan på detta forum. Alla trådarna handlar om hur muslimska kvinnor klär sig Du fick en bra länk av vågskålen som förklarar hur män ska klä sig.
  • Frk Svår

    Tack!

    Oj, det var gedigen läsning. Har bara skummat igenom allt, men om jag fattat rätt så skall mannen vara ganska täckt, i princip bör hela kroppen vara täckt men iaf knän, lår och axlar? Obs, nu har jag kraftigt skummat igenom texten. Min engelska är inte vad den kanske borde vara när det gäller kroppsdelar samt religösa klädesplagg

    Han skall även bära turban?

    Hur kommer det sig dels att kläder verkar vara större grej för kvinnliga muslimer och dels att kläder verkar vara en big deal öht när det gäller islam? Det är ju iofs det som till det yttre mest utmärker en muslim och något som vi i Sverige på vissa håll inte alls är vana vid att se, men ändå. Vilket ramaskri.

    Hur som helst. Jag ser ofta kvinnor i slöja och klädsel som jag antar är "enligt islam". Men sällan män enligt dessa regler. Det är inte ofta jag sett män i turban eller kläder som visas på bilderna i länken. Varför? Hur kommer det sig att kvinnor ofta förklarar sin slöja med att det är så en god muslim klär sig, medan deras män som går bredvid dem ofta kan ses klädda i t-shirt och shorts i sommarvärmen. Eller i "vanliga västerländska kläder" medan kvinnan ofta har "österländska kläder".

  • Frk Svår

    Jag vet att jag ställt frågan flera ggr i andra trådar, men det var längesedan. Men det verkar ju helt klart vara mer intressant att diskutera kvinnors klädsel än mäns klädsel (eller brist på klädsel).

    teek taak skrev 2008-02-27 18:09:19 följande:


    Frk Svår skrev 2008-02-27 16:58:34 följande:Men oj vad intressant. Inte en enda gång har nån ställt den frågan på detta forum. Alla trådarna handlar om hur muslimska kvinnor klär sig Du fick en bra länk av vågskålen som förklarar hur män ska klä sig.
  • vågskålen

    Frk Svår,
    Ja det är bra att ha något på huvudet. En turban eller som du kanske har sett män i SA tex använda som en slöja. Andra modeller finns också.

    Jag tror att det inte är lika stor skillnad på männens klädsel som det kan vara på kvinnors. Dvs män som har byxor - det är byxor vare sig de är vida eller tajta. Skorta - det är detsamma vare sig det är lång eller kort ärm.
    Medan kvinnors klädsel blir mer markant i skillnad. Lång kjol - kort kjol. Linne/blus - långärmat. Frisyr - slöja.

    Ja varför män inte riktigt orkar nå upp till klädnormen i vissa fall det kan ju bara de själva svara för.

  • Frk Svår

    Men en turban eller slöja på en man syns ju ganska markant, iaf i Sverige. Men här ser man inte många.

    Ja, det verkar nästan vara viktigare med klädseln för muslimska kvinnor än det är för muslimska män. Iaf enligt mina egna observationer (kvinnor har ju oftare slöja odyl än män har turban/slöja).

    Men kvinnors klädsel behöver väl inte vara så markant annorlunda "västerländska" kvinnors? Långbyxor och en långärmad tröja? Om man bortser från slöjan förstås. Men jag har aldrig riktigt fått ett svar på min fråga i andra trådar, om inte en sjal eller mössa samt täckande tröja räcker för att täcka håret och barmen. Även om det står slöja, måste det tolkas ordagrant?


    vågskålen skrev 2008-02-27 18:33:51 följande:
    Frk Svår,Ja det är bra att ha något på huvudet. En turban eller som du kanske har sett män i SA tex använda som en slöja. Andra modeller finns också.Jag tror att det inte är lika stor skillnad på männens klädsel som det kan vara på kvinnors. Dvs män som har byxor - det är byxor vare sig de är vida eller tajta. Skorta - det är detsamma vare sig det är lång eller kort ärm. Medan kvinnors klädsel blir mer markant i skillnad. Lång kjol - kort kjol. Linne/blus - långärmat. Frisyr - slöja. Ja varför män inte riktigt orkar nå upp till klädnormen i vissa fall det kan ju bara de själva svara för.
  • teek taak

    Frk Svår

    Jag tycker mannens skägg är striktare än kvinnans slöja. När jag är hemma eller hos mina väninnor åker slöjan av. Dvs jag har bara slöja ute eller framför främmande män. Men min man bär alltid på sin slöja (skägget). Det är med överallt, när han sover, när han äter, när han duschar ja överralt.

    Beslöjande kvinnor bär vad de vill hemma, modernt eller icke modernt men ute täcker de sig och helst med plagg som inte lockar uppmärksamhet för det är det som är syftet med slöjan (hela muslimska klädseln)

  • Frk Svår

    Men långt ifrån alla muslimska män har skägg. Visserligen har inte alla muslimska kvinnor slöja, men det är ju betydligt vanligare med kvinnor som har slöja än det är med män som har skägg.

    teek taak skrev 2008-02-27 18:43:32 följande:


    Frk SvårJag tycker mannens skägg är striktare än kvinnans slöja. När jag är hemma eller hos mina väninnor åker slöjan av. Dvs jag har bara slöja ute eller framför främmande män. Men min man bär alltid på sin slöja (skägget). Det är med överallt, när han sover, när han äter, när han duschar ja överralt. Beslöjande kvinnor bär vad de vill hemma, modernt eller icke modernt men ute täcker de sig och helst med plagg som inte lockar uppmärksamhet för det är det som är syftet med slöjan (hela muslimska klädseln)
  • teek taak

    Frk Svår skrev 2008-02-27 18:47:52 följande:


    Men långt ifrån alla muslimska män har skägg. Visserligen har inte alla muslimska kvinnor slöja, men det är ju betydligt vanligare med kvinnor som har slöja än det är med män som har skägg.teek taak skrev 2008-02-27 18:43:32 följande:
    Har tyvärr ingen statistik, men visst jag tror att det är så att kvinnor är mer benägna att följa religionen än männen. Varför är det har nog många förklaringar. En del män tycker att skägget är sunnah, dvs rekommenderat och inte är obligatoriskt.
  • vågskålen

    Frk Svår,
    **Ja, det verkar nästan vara viktigare med klädseln för muslimska kvinnor än det är för muslimska män. Iaf enligt mina egna observationer (kvinnor har ju oftare slöja odyl än män har turban/slöja).**
    Kanske det är så kanske inte.
    En sak som jag tycker är viktigt och som inte ska glömmas bort när vi nu talar om det yttre bara. Det är vad 'hijab' täckande i sig för övrigt innebär. Det tar den sidan upp som jag länkade till i början. Så uppförande och annat ingår också i detta med 'täckandet' även om det allsom oftast koncentreras på just tyg. Men 'täckandet' innebär mycket mer än så.

Svar på tråden Klädregler för muslimska män?