• glad1981

    Arbetsintervjuv

    Hej!
    Kan ni vara snälla och hjälpa mig. Jag har sån ångest att det finns inte.
    Det är så att jag är arbetslös sen den 15 december.. jag jobbade då på en förskola där jag och chefen hade ett muntligt avtal om att jag skulle få fortsätta efter jul, men när jag i början av min graviditet talade om att jag väntade barn så ändrade hon sig en vecka innan mitt kontrakt gick ut! så där stod jag då, en vecka kvar på jobbet, o ingen fortsättning!!! det kändes så tråkigt o jag var verkligen besviken på chefen. Jag var ju bara ärlig o jag trodde att ärlighet varar längst.
    Innan detta hände så ringde det en man från ett jobb som hade sett mitt cv på ams, han erbjöd mig att gå på en intervjuv för företaget men dum och ärlig som jag är sa jag att jag var gravid..o då tackade han för sig i princip samma stund som jag talade om detta!!!! :(
    Så två missar har jag gjort när jag varit ärlig o sagt att jag väntar barn.
    Nu kommer det stora dilemmat, jag skickade in en ansökan i förra veckan, blev uppringd, gick på intervjuv, sa då INTE att jag är gravid. Och blev erbjuden jobbet, som är först 6 mån provanställning..
    Ska jag säga att jag är i v 20 till chefen innan jag skriver på, men då kommer jag inte få det längre...samtidigt som jag då varit ärlig. eller ska jag helt enkelt tänka på mig själv, min sambo (som då inte behöver jobba 24 timmar om dygnet för att våran ekonomi ska gå ihop), vårat framtida barn och våran ekonomi och inte säga nåt alls?!?!
    Det syns inte så mkt på mig beroende på vad jag har för kläder..
    snälla hjälp mig, om jag inte får ett jobb kommer inte våran ekonomi gå ihop, vilket jag har sån oerhörd ångest av!
    Kramar från lilla mig

  • Svar på tråden Arbetsintervjuv
  • glad1981

    Måste förtydliga en sak. På det här "nya" jobbet så frågade han inte mig om jag är gravid eller mina framtida planer när det gäller att skaffa barn. så jag har ju inte ljugit för honom vilket det kanske lät som när jag skrev. bara möjligtvis undanhållit information.

  • Wednesday85

    jag hade tagit jobbet och inte sagt något förrän du inte kan dölja det längre.
    då kan du ju berätta att det är omöjligt att få jobb oavsett om man är gravid eller försöker bli..

    jag är inte gravid, men hade jag berättat för min chef att jag försöker bli så är jag övertygad om att jag inte fått jobbet.

  • glad1981

    Tack för ditt svar. såg nu att jag har kanske postat denna tråd på fel ställe, men jag är så ny här så jag visste inte vart och hur man postar ordentligt.
    Men det är som du säger, det är nästan omöjligt att få jobb om man berättar att man är gravid eller försöker bli!

  • jojja

    Rent krasst är det ju bara att ta jobbet, annars får du förbaskat dålig föräldrapenning. Varje dag du jobbar mot förlossningen gör ju att föräldrapenningen blir lite högre! Och man kan faktiskt vara en klippa på jobbet även fast man är gravid. Är chefen smart så ser han det och erbjuder dig förlängning efter din mammaledighet!

    Lycka till!

  • glad1981

    Tack för hjälpen!
    Ja, jag gör så. Jag måste se OM min familj och mig själv! Får försöka tänka så iaf så jag inte får sån ångest..

  • lillasnurre

    Kan inte ge dig något råd för hur du ska göra, men jag måste bara få säga att jag HATAR detta samhälle där man inte kan få jobb för att man är gravid!!! Tror du att en kille haft samma problem, även om hans flickvän/fru var i vecka 38!!! Nä, skulle inte tro det!!! Jag blir så arg och frustrerad!! Man ska få jobb även om man är gravid!!! Det ska inte spela ngn roll!!!

  • Pollyanna

    Muntliga avtal är gällande, det kan bara var svårt att bevisa det (ang. förskolejobbet).

    Dessutom så får de inte diskriminera en för att man är gravid, det kan anmälas.

  • queerkids

    Hej
    Jag tycker absolut att du ska ta jobbet. Tänk på dig och din familj. Du behöver pengarna och meriten. Jobba på av bara sjutton. Om du orkar.

  • salt

    Vi planerar graviditet (ska göra DI) och jag söker samtidigt jobb för brinnande livet. Jag har en timanställning idag men har varit på intervju för att annat jobb och hoppas jättemycket på att det ska gå vägen. Det har varit en hård utgallring innan jag kom så här långt!

    Inom mig så säger jag att jag ju faktiskt inte är gravid ännu, och det kan ju ta lång tid innan jag blir det. Samtidigt gnager samvetet och jag undrar hur jag ska kunna säga det till en eventuell ny arbetsgivare att: "...jooo, förresten, nu när jag fått det här jobbet så är det så att jag är gravid... och det var inte av en slump..."

    Känns ruttet att jag själv tar på mig ansvaret för att samhället inte fungerar när kvinnor blir gravida med de barn som ska föra samhället framåt!

  • cizydizy76

    Båda de som nekade dig anställing pga att de visste du var gravid har gjort sig skyldiga till diskriminering, och detta skulle du ha anmält till facket ifall du nu är med i ngt. Det är inte lagligt att neka ngn anställning eller fortsatt vikariat pga att personen är gravid eller planerar att bli gravid.

    Jag är själv mitt uppe i en konflikt med min nuvarande arbetsgivare ang detta, facktet är inblandade och det riskerar att hamna i arbetsdomstolen. Min chef nekar mig en fast anstllning som lovats mig förra året, går som vikarie på den för tillfället då jag läst in kompetensen för tjänsten. Nu när de vet att jag genomgår IVF så ska jg inte få den. -Jag vill inte anst ngn som jag ska behöva ha in en vikarie för på längre sikt heter det. Hon hade även mage att säga att hon kunde neka mig att gå på dessa läkarbesök.

    Som sagt, kontaktade facket genast och nu verkar det som hon grävt sin egen grav!!!

    Så kämpa på!!!! Är du med i facket, så tycker jag att du genast ska kontakta dem ang de 2 andra ställena, för så får det INTE gå till!!!!

    Lycka till!

  • Lilla Morran

    Varför har vi all denna ångest???

    Blir tokig! Söker också jobb, har en son på 16,5 månad och enda anledningen för mig att jobba nu är för att få upp SGI så vi kan påbörja nya IVF-försök... Det säger jag ju såklart inte på intervuerna, men jag tänker på det hela tiden "Åh, vad taskig jag är som som sitter här och berättar hur bra jag kommer vara på detta jobbet när jag helst av allt vill bli gravid i morgon så jag har ett slutdatum på anställningen...." hahahaha, det är tufft att vara kvinna i fertil ålder...

  • bebislös i timrå

    Hur som helst så tycker jag du ska ta upp denna fråg amed facket för jag tror inte att man får överhuvudtaget neka någon som är gravid att få ett jobb om det visar sig att det är den som är bäst lämpad för jobbet.

Svar på tråden Arbetsintervjuv