• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • Jiie

Jodå visste att det var förbjudet sen länge...hade dimljus på förra bilen...den var ju mycket snyggare med dom på
    Tyvärr funkar ju lagen så att man har skyldighet att ta reda på vad som gäller själv...

Lilleman - Alexander - Bäst Före 13/12
  • Fille Fjonkan

Utmärkt! Jag hatar att behöva bli bländad av folk som kör med dimljus på när det inte ens är dimma. De verkar tycka det är coolt eller nå't och fattar tydligen inte att de bländar.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • alisandra

Ja, att det är förbjudet visste vi ju. Men dom har inte kunnat göra något åt det förrens i fredags, då kom en ny lag som ger poliserna rätt att ge böter för det. Frut har dom bara kunnat ge dig en varning eller be dig stänga av dom.
    Vi har ju en sportbil och den är grym med dimljusen på.

Men vem sitter och uppdaterar sig varje dag med vilka nya lagar som gäller? Man har ju viktigare saker för sig.

Tycker dagens poliser är så jävla blåsta, hela systemet är blåst.

Jiie skrev 2007-12-02 19:24:08 följande:
    Jodå visste att det var förbjudet sen länge...hade dimljus på förra bilen...den var ju mycket snyggare med dom på Tyvärr funkar ju lagen så att man har skyldighet att ta reda på vad som gäller själv...
  • alisandra

Men hallå? Blir så hemskt bländad? Jag har aldrig blivit störd pga. mötande bil har dom på.
    Man sitter ju inte och tittar på den mötande bilens ljus, då blir man ju såklart bländad, man ska ju kolla efter vägrenen.

På vissa bilar är det snyggt, på dom nya sportiga modellerna, vi har en sån och min sambo kör ALLTID med dom på. ;)

Fille Fjonkan skrev 2007-12-02 19:25:59 följande:

Utmärkt! Jag hatar att behöva bli bländad av folk som kör med dimljus på när det inte ens är dimma. De verkar tycka det är coolt eller nå't och fattar tydligen inte att de bländar.
  • saraseal

vad ska man ha dimljuset till då om man inte får använda det? jag vet inte ens vart det sitter på min bil, haha men jag har säkert tänkt att det ska användas i dimma? får man inte det heller?

• luddigamaskrosen

Ja jag visste att det va olagligt och det tycker jag är bra. Jobbar med att köra taxi och det är fruktansvärt jobbigt att bli bländad av bilar som kör med denna kombination.
    Men däremot tror jag det är lagligt att köra med kombinationen parkeringsljus och dimljus. Dessutom mycket snyggare!

• alisandra

Ja, det var precis det vi frågade igår och då sa dom att bilarna tillverkas ju inte bara för sverige. I andra länder får man använda dom, men inte i sverige.
    Och nej, inte ens när det är dimma. Bara på dagen i kombination med halv eller parkeringsljus.
    Aldrig på kvällen/natten.
    Dom är små lyktor som sitter en på varje sida av bilen, oftast under vanliga strålklastarna.

saraseal skrev 2007-12-02 19:28:52 följande:
    vad ska man ha dimljuset till då om man inte får använda det? jag vet inte ens vart det sitter på min bil, haha men jag har säkert tänkt att det ska användas i dimma? får man inte det heller?
  • luddigamaskrosen

saraseal
    Du får använda dimljusen i dimma, men aldrig tillsamans med halvljus. Endast parkeringsljus.

• Blå Flygare

Om det är förbjudet är det förbjudet, oavsett om det finns böter på det. Bra att ni äntligen fick böter efter år av att bryta mot lagen!

• saraseal

ok... parkeringsljuset vet jag inte heller vart det sitter så jag låter nog lampan vara

Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?