• Empo

    aberela mot acne?

    Någon som haft det?

    Mitt problem är att när jag använder krämen blir jag så torr, så torr. Huden liksom 'rinner' av mig och det ser verkligen hemskt ut. Men samtidigt får jag ju inte smörja in mig med någon fet kräm som lindrar det, eftersom det förvärrar acnen.
    Ond cirkel på något sätt. Måste ha den tills vidare, kommer jag alltid gå omkring att se så här taskig ut i ansiktet?
    Någon som vet, har råd eller tips tar jag MER än gärna emot det.

    Kramar

  • Svar på tråden aberela mot acne?
  • 1978nettan

    jag hade aberela innan o kunde inte använda den mer än 2 veckor sen höll min hy på att rasa samman....
    aldrig mer en kräm/gel för min del...
    varför provar du inte tabletter i stället?

  • Elsans

    Jag använder inte den krämen men jag använder differin som också är en receptbelagd kräm. Jag smörjer in mig med propyless från apoteket när jag blir torr, den är grym! vem har sagt att du inte får smörja in dig med nåt? mitt största problem är att huden blir så skör, häromdan klämde jag en promask på kinden (liite omilt) och fick värsta såret. Har jag aldrig varit med om förut.

  • Marcupilami

    Fet kräm ska man undvika men fuktgivande går bra, ex. Propyless, enl. min hudläkare.

    Prova Dalacin med antibiotika, finns som lotion. Då får man både fukt och det tar kål på finnar. Eller ät tetracyklin: antibiotika mot acne.

    Vid riktigt dåliga fall: Roaccutan.

    Kräm med acetylsalicylsyra som löser upp talgproppar, pormaskar osv: Finacea eller Skinoren. Super!

    Alla finnmedel är hemska, de ovan har funkat bäst på mig. T.ex Aberela funkar ju, men tar kål på huden.


    dator heter det. datOR...
  • Empo

    Det är så illa alltså..

    Mitt problem är inte att jag har finnar så, utan mer 'knotter' som egentligen inte syns när jag har smink, samt en viss rodnad som tydligen är acne men som heller inte syns med smink.
    Förstår ni vad jag menar? :)
    Jag blev iaf helt chockad när hudläkaren berättade det, eftersom jag har en (riktig) finne per år typ.
    Men men, nu är det som det är.
    Ska kila iväg till stan imorgon och köpa propyless.
    Någon som vill berätta mer om den?

    Jag har fått denna eftersom läkaren sa att jag skulle ha den. Första gången som sagt, så jag har bara hunnit med en i denna djungel Men vi får väl se vad jag hittar på.

    Hur länge ska man egentligen använda det?
    Och när jag blir bra, vad händer då?

    Tack för era svar. Uppskattar det verkligen.

  • Marcupilami

    Propyless är extra bra för att det innehåller propylenglykol som är milt bakteriedödande.

    Knottrorna du beskriver och är röda, kliar det också? Då kan det vara Perorial Dermatit eller Rosacea. Dessa tillstånd kan bli värre av smink. Kolla med hudläkaren om detta. Jag har haft/har PD och det enda som hjälper är de medel som jag räknat upp.


    dator heter det. datOR...
  • Marcupilami

    glömde: om du använder hydrokortison när det kliar, så förvärrar det också tillståndet. Förr fick man svavelsalva som verkar lugnande, men det stinker. Finacea är mycket bättre.


    dator heter det. datOR...
  • Empo

    Alltså, knottret är acknen, men det blir inte vanliga hederliga finnar så att säga. Dom är inte röda heller. Så det är något jag kan andas ut för iaf :)

    Hur kommer det sig att du är så kunnig?

    Vad tycker du att jag ska be läkaren om? Kanske svårt att säga, men säg något som är relativt starkt men inte gör mig så fruktansvärt torr?
    Vill ärligt talat inte ens visa mig ute bland folk just nu..

  • Marcupilami

    Har massor av kliande röda knottror runt näsa och mun, som orsakas av acnebakterier. Det är överaktiva talgkörtlar som gör att porerna proppas igen och sen så gror acnebakterierna där. Det är alltså inte "riktig" acne, utan Perorial dermatit. Har haft det i evigheter... Så jag har lärt mig en del av min hudläkare, + att jag jobbat på "hud" på Schering-Plough som tillverkar Propyless.


    dator heter det. datOR...
  • Marcupilami

    Kliar det? Prata med läkaren om de mediciner jag nämnde:

    Propyless, eller liknande, det har kommit en efterföljare som också innehåller propylenglykol som ska vara bättre, heter Propysal har jag för mig. Fuktgivande och milt bakteriedödande.

    Dalacin-lotion med antibiotika.
    Tetracyklin-tabletter: antibiotika mot acne.
    Roaccutan-tabletter mot acne och PD.
    Finacea-kräm mot talgproppar.

    Som sagt, Aberela funkar men skalar av huden lager efter lager, hemskt...


    dator heter det. datOR...
  • Marcupilami

    Detta får jag som efterbehandling:

    zink, e-vitamin och keratintabletter (blir brun och ska funka som filter pga att man blir ljuskänslit efter behandling med Roaccutan.


    dator heter det. datOR...
Svar på tråden aberela mot acne?