• Snussi

    Hur ha råd att vara hemmaförälder?

    Jag vill så gärna kunna vara hemma med mina barn! Lukas går just nu på dagis 15 timmar i veckan... Vi väntar tillökning våren -08 och jag vill mer än gärna kunna vara hemma med mina barn!

    Men hur sjutton ska man ha råd att kunna vara hemma?
    Min man tjänar inga miljoner...

    Tips och råd önskas!

  • Svar på tråden Hur ha råd att vara hemmaförälder?
  • holy

    Man får se över ekonomin-leva enkelt. Säga upp bredband, mobilabonnemang osv. Sänka sin standard helt enkelt.

  • Fridayyy

    Flytta till ett billigt hus och ha ingen bil!! I så fall går det. Billiga hus finns på småorter runt om i landet. ca 3-400 tusen eller ännu billigare.

  • Snussi

    Om jag får lov att fråga... Hur mycket inkomster samt utgifter har ni varje månad?

  • Sussela

    Ja edt bästa tipset är väl att flytta till ett billigt hus, om ni nu vill bo i hus? Sen vi flyttade till hus så har vi hur mkt penagr som helst till övers..


    Vår älskade lilla Nellie är äntligen här!
  • Snussi

    Vi bor just nu i lägenhet. En 3:a som kostar 5000kr/månad.

  • cicci85

    Jag jobbar nu under sommaren på ett gruppboende där jag har sovande jour. Passar jättebra, då kan jag vara hemma på dagarna och jobbar ca 2 nätter i veckan.
    Min mamma jobbade där under min och mina syskons uppväxt, har aldrig gått på dagis.
    Det är perfekt enligt mig, jag kan va hemma med sonen och när jag jobbar får han egentid med pappan.

  • Sussela

    5000 är ju supermycket för en 3:a tycker jag.. Kan du tänka dig att flytta? Har ni möjlighet att låna till hus?


    Vår älskade lilla Nellie är äntligen här!
  • Snussi

    KLart vi kan tänka oss att flytta!
    Det här med att låna till hus... Det har jag liksom aldrig fått grepp om riktigt. Blir det inte dyrare att låna pengar och köpa ett hus? Visst om man köper hus ute på vischan så blir det väl hyfsat billigt men då måste man ju ha körkort och bil för att ta sig in till stan! Eller?

  • Jenna3

    Hej!
    Jag är hemmamamma till våra tre barn. Vi lever på min sambos lön. Vi köper inga dyra märkeskläder och -skor, utan handlar det mesta på H&m och KappAhl.En hel del på second hand och Tradera.Skopunkten är också perfekt- då får vi billiga och ok skor till alla. (Tredje paret gratis! )
    Vi har hus och bil.(såg att det var någons tips att spara in på sånt)Men vi prioriterar hellre på boendet än t.ex. gör utlandsresor eller köper dyra kläder och saker. Sedan säljer jag en hel del på Tradera...blir lite extrapengar där också!

    Hör av dig i fall du vill ha fler tips el idéer! För om det är något jag rekommenderar så är det att vara hemmamamma! :)

    Kramisar.
    www.mamajoanne.blogspot.com

  • Sussela

    Jo det är klart om man lånar mkt pengar till hus så får man ju även ett sk topplån vilket blir lite högre kostnad. Men det är lite utanför städer man får kollqa efter hus om man vill bo billigt. Jag la en hög kontantinsats på mitt hus så därför slapp jag topplånet så jag har bara bottenlån och heller inte så mkt kvar att beatla av på huset så vi bor väldigt väldigt billigt. Du får ta kontakt med banken och se över era möjligheter.


    Vår älskade lilla Nellie är äntligen här!
Svar på tråden Hur ha råd att vara hemmaförälder?