• Carro W

Klippa vinbärsbuskar o andra bärbuskar nu?

Såg att buskarna i vår trädgård inte är i bästa skick. Halva busken består av torra döda grenar.

Är det ok att klippa dem nu?

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • Svar på tråden Klippa vinbärsbuskar o andra bärbuskar nu?
  • aktuelle

jag tror man kan klippa dem nu.. funderar också över detta.. våra ser inge vidare ut. flyttade in i november och alla buskar ser förjävliga ut :/ vet du hur man klipper? det är ingen som skött dessa på länge länge :S

• Carro W

Vi flyttade in här i december så jag upptäckte det nu också...

I vårt gamla hus så brukade jag klippa hallonbuskarna på våren. Man tar ju bara bort de döda kvistarna.

Ville kolla mest för vi äger inte huset och vill ju inte ta död på nåt Fundersam

• aktuelle

carro w: borde ju finnas info på nätet.. ska googla och kolla..

• Carro W

Ja men det ska ju inte vara några problem då. Om man bara tar bort de gamla grenarna.

• aktuelle

jag hitta en annan där det stod att det gick bra att klippa gamla grenar vid marken , det kommer nya sen.

• ALJO

Jag beskar mina igår, det behövdes verkligen, och efteråt så såg det ut som om jag hade klippt bort nästan allt, men faktum är att man skall inte låta vinbärsbuskar ha så många grenar, det blir större och godare bär om man gallrar rejält så att solen kommer till.
    Börja med att ta bort alla som ligger mor marken. Sedan kan ni ta alla som ser barkiga ut i plantan, det är dom äldsta grenarna. Egentligen så skall man bara låta ett tiotal vara kvar, men det gör man som man vill.

• Carro W

Så man kan beskära de grenar som har blad o knoppar nu då?

• ALJO

Jovisst, då blir dom andra bären mycket större och godare. Men visst kan du vänta tills i höst om du absolut inte vill klippa bort dom grenarna nu.

• Karisma

Kan man klippa bort alla grenarna på buskarna och som börja på ny kula??

Tänkte göra det i veckam isf.

Kram K.

• Carro W
    ALJO skrev 2007-04-22 12:17:53 följande:
    Jovisst, då blir dom andra bären mycket större och godare. Men visst kan du vänta tills i höst om du absolut inte vill klippa bort dom grenarna nu.
    Vill helst göra det nu för buskarna är JÄTTEstora.
    Ja då klipper jag bort alla som hänger ner mot marken, de som är torra o gamla och de som sticker ut på fel håll.
  • ALJO

Man kan kapa dom helt om man vill, men det är faktiskt bättre att gallra, annars får man vänta några år innan man får bär igen.

• Karisma

Oj då, nä då skiter jag i att klippa ner dem helt och hållet. allrar bara.

Tack för svar.

Svar på tråden Klippa vinbärsbuskar o andra bärbuskar nu?