• grisekno

    Är detta dialektalt eller bara allmänt konstigt?

    Jag har någonting som jag undrar över.

    Om min man, som är från Småland, undrar var något är, säger han "Var är det/den för någonstans?"

    Första gången jag hörde det, hade jag svårt att hålla mig för skratt. FÖR någonstans? Det hade jag aldrig hört förut. Jag, som är göteborgare, säger "Var är det/den någonstans?" Däremot säger vi båda "Vad är det för någonting?"

    Hela hans småländska släkt säger likadant som honom, och även någon smålänning på hans jobb, hävdar han. Därför undrar jag om det är något dialektalt...

    Hur säger du???

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är detta dialektalt eller bara allmänt konstigt?
  • Smultron ett

    Har bott i småland ett tag, men inte stött på ordvalet !

  • MaijaO

    Det är nog en dialektal meningsuppbyggnad. Här säger många "Var hän e de någonstans?" *Norra bohuslän*

  • Trolltoka

    Vars äre? / va äre fö nått?

    härstammar från dalarna, bott i ö-götland 2 år och nu boende i v-botten + vistats mycke i gbg

  • emson

    Hmmm
    Tror att jag kan säga -Var är det för nånstans.
    Vet inte om det är dialektalt kommer från norra småland ursprungligen

  • sheeba

    Ungefär som min armor då som när något kokade.
    Åh nu kuker det När man var lite mindre så skrattade man såklart åt detta.


    Det finns ingen bättre mamma än mig till mina barn, precis som du är till dina!
  • AmandaPitkänen

    jag säger inte så men kommer inte från Småland heller, men jag har hört många som säger så faktist... låter helknäppt i mina öron

    Men jag bor ju ihop med en värmlänning och nu är jag ju van men i början så tyckte jag han sa såpåå mycket knäppa grejjer hela tiden.. *s*

  • sagström

    Hmm, svårt när man säger det många gånger, men jag TROR att jag också säger FÖR, och jag är urgöteborgare... Men alltid när någon frågar mig hur jag utalar kex eller andra dialekt-ord så blir jag osäker och får fråga mannen.

  • Smultron ett

    Jag stör mig gruvligt på folk som sägar VART är det.
    Det är ju en riktning.
    Men om det handlar om en plats så är den ju iofs i nån riktning och kan va HALV-ok.

Svar på tråden Är detta dialektalt eller bara allmänt konstigt?