• Anonym (Kissunge)

    10 år kissar i sängen...

    Är det någon mer som har erfarenhet av älre barn som fortfarande kissar på sig. Min styvson är 10 år, 11 i sommar. Han kissar i sängen varje natt. Men undantag för någon natt i månaden. Mycket tvätt, men mest trist för killen. Vad kan man göra. Har provat piller, stötmadrass men inget av det hjälper...

  • Svar på tråden 10 år kissar i sängen...
  • ebben

    prata m läkare!
    ge inte vätska efter typ 18:00
    väck ev på natten o ta han på toa.
    han kanske mår dåligt på nåt vis-är ju i en känslig ålder.......

  • Hannah76

    Det finns massor med hjälp att få, man kan behöva prova sig fram. Det viktigaste är at ta hand om pojken så han inte mår dåligt eler känner skam över det hela.

  • Anonym (Kissunge)

    Han får ingen vätsa efter 18. Men ibland e han ju så "himla" törstig. Och det e ju svårt att hålla koll på en 10-åring hela tiden. Pappan tar honom på toa nästan varje natt, men han kissar i alla fall i sängen. Har vart hos läkare som skrivit ut piler och den sista ville ge han blöjor.
    Hallå killen är 10 år! han ska väl ändå inte ha blöjor!

  • ebben

    man han kanske behöver blöjor ett tag!
    jag har en vän som hade en 8 åring som kissade på sig-han fick blöjor på recept.För babyblöjor var så klart för små........

  • Syllen

    Min ena kusin hade problem med sängvätning och efter många olika tester med stötmadrass mm så fick dom en ny läkare och vips den upptäckte att hon kissade inget på dagen utan hade omvänt sitt kisseri till natten istället.

    Kissar han mycket på dagen det kan ju vara så att han har vänt på dygnet han med.
    Men helt torr blev hon inte förräns hon själv sa att nä nu ska jag sluta.
    Men låt honom kissa mycket på dagen och mindre på kvällen. Och som sagt var ta upp honom innan ni går och lägger er så att han får kissa.

    Var hans far sängvätare. Min kusins pappa var sängvätare själv tills 12 års ålder.

  • Syllen

    Blöjor kan vara bra på sitt sätt min kusin hade också det.
    Då slipper våta sängkläder och ett barn som kanske får sova natten igenom.

  • Anonym

    Min bror var sängvätare och han fick en nässpray som heter Minirin och jag tror det fungerade!  Hör efter om den finns än

  • Anonym (också)

    Hej
    Jag har en son som nu är 11 blir 12 i sommar, han har varit sängvätare hela tiden med något uppehåll under sommaren för något år sedan. Han fick gå efter en kissklocka typ när man vaknar går man och kissar, på förmidagen på skolan, efter lunch, på eftermiddagen osv... det ska vara ca 3 timmar mellan varje gång dom går och kissar. Viktigt att dricka mycket under dagen så att kroppen får vätska, det vart nog bättre efter detta men det kan vara svårt att följa.

    Han fick larmmatta som väcker honom på natten om det blir en olycka, har även fått massor med sängskydd som är superbra.

    Minirin fungerade inte alls på honom men på många gör det nog det.

    Ni ska kunna få hjälp av sjukvården, är dom inkopplade? Man får ligga på lite.

    Jag slutade med att gå upp på natten med honom eftersom vi märkte att det ofast hände tidigt på morgonen är det bättre att väcka killen och se till att han går och kissar och lägger sig igen.

    Lycka till! Det blir nog snart bättre.

  • Anonym (också)

    Glömde skriva att han är nu nästan helt torr med "perioder" där det blir problem igen, men numera kan det vara torrt i ett par månader och så blir det "perioder" på någon vecka när det inte fungerar.

Svar på tråden 10 år kissar i sängen...