• Annettiz

    Kan katten äta det???

    Nu har jag en liten fråga som jag kanske bör ringa veterinären och fråga om, men jag checkar här först..

    Igår satt jag och åt plommon, såna där slemmiga inlagda man kan köpa i en liten påse... Inga färska alltså. Lite mer katrinplommon liknanade.

    Gav ena min katt en pytteliten bit, då hon verkade så intresserad av vad jag åt... Så ville hon ara ha mer och mer och blev helt till sig (lite som en katt blir av kattmynta) alltså hela galen. Så gav ja henne en jätte liten bit till, sen vågade jag inte ge mera.

    Vissa saker får ju inte katter äta, tex choklad kan ju vara direkt dödande. Vågade därmed inte ge mera, eftersom hon är galet intresserad av choklad också.

    Nån som hört att katrin plommon eller vanliga plommon kan vara farligt för katten?? Kanske blir att dom blir dåliga i magen, den verkan har det ju på männiksor med, men förrutom det?...

  • Svar på tråden Kan katten äta det???
  • LyNxQ

    Nä, har inte hört nåt om det!!

    (och för övrigt är choklad mycket farligare för hundar än för katter!! Dock inte särskilt bra för katter heller..)

    Däremot läste jag om nåt annat som inte var bra för katter, men vad kattsingen var det... lök tror jag! (men det tillhör väl knappast favoritfödan)


    ♥?♥?♥?Linnéa?♥?Mo Cridhe?♥?♥?♥
  • tottalisa

    Min ena katt är tokig i russin. Hon får ETT om dan. Har frågat veterinär och det är okej.

  • LyNxQ

    Men nåt som är väldigt farligt för katter är paracetamol!! (alvedon etc)


    ♥?♥?♥?Linnéa?♥?Mo Cridhe?♥?♥?♥
  • Kusin Knase

    lynxq: "Däremot läste jag om nåt annat som inte var bra för katter, men vad kattsingen var det... lök tror jag! (men det tillhör väl knappast favoritfödan)"

    Min stora katt blir helt galen när vi har varit och handlat och det sticker upp purjo ur påsen! Hon är framme och biter i den och håller på! Ser helt sjukt ut.

    tottalisa: "Min ena katt är tokig i russin. Hon får ETT om dan. Har frågat veterinär och det är okej."

    Kan inte sluta fnissa! Vad gulligt! Och din lilla utdelning där, som en daglig ritual...!

  • Coppola

    Klart du kan ge det.

    Det där med choklad...haha...min katt blir galen av choklad...hon ÄLSKAR det...får lite ibland och hon mår HUR bra som helst....
    hon äter gurka, nan-bröd(tokig), vindruvor, äpple,päron och det vanliga, räkor och kräftor.

    tycker det är så roligt, för vi har en katt till och han vill inte ha nåt förutom sin mat.

  • Annettiz

    hehehe ok. russin och plommon, borde väl va lite samma sak.. Men ja ska ringa o fråga för säkerhets skull.

    LyNxQ
    Jag har också hört att det är farligare för hundar, finns ju massa fall där hundar av dött av det, men det ska tydligen kunna va lika farligt för katter i dåliga fall... tyvärr.
    Ger henne för säkerhets skull inte det. Vore en fruktansvärt onödig död...

  • dekad

    Choklad är lika farligt för katter som för hundar. Katten kanske inte mår dåligt av att få en liten bit, men å andra sidan lär ju inte en hund göra det heller. Det bästa är nog att inte ger sådant man vet är farligt överhuvudtaget. Som tur är tycker min katt att choklad är konstigt, han kan för allt i världen inte förstå att jag kan äta det
    Lök är farligt har jag också hört.

  • MammaSandy

    Jo katten kan äta det. det tvivlar jag inte på men saken är det, för stor mängd kanske gör din kisse dålig i magen & får diare....

  • Rebelle

    Har katt som gillar; nyponsoppa, rivna morötter och nybakad sockerkaka...
    Har även hört att man skall låta bli att ge katter choklad!

Svar på tråden Kan katten äta det???