• MrsLi

    Min son är väldigt kort.. finns det fler?

    Var på 4 års kollen förra fredag och han var då 94 cm lång.
    Både jag och min sambo är ju väldigt korta. Jag är 159 och han är 168.

    Men denna gång tyckte hon att han kanske dalat lite grann från sin kurva, så vi blir kallade om 6 mån igen för extra koll.
    Vi har gått hos en läkare där dom kollat hormoner etc för att vara säkra på att inget är fel.
    Men det känns ju ändå rätt konstigt att han är kortare än många 3 åringar.

  • Svar på tråden Min son är väldigt kort.. finns det fler?
  • Busymommy

    Hej!
    Min son är kort, han är 3,5 år och är 92 cm... Han är ett huvud kortare än sina jämngamla kompisar. Jag frågade på bvc när jag var där med hans lillasyster , när de kollar vad som är normalt och när de behöver hjälp kanske med tillväxthormoner... men det skulle kollas senare isåfall sa hon. Jag ska prata med en dr så jag vet, man kan ju göra vad man kan för att de inte ska bli extremt korta . Jag är 163 cm o min kille 170 cm...

  • Trissvinnaren

    Han kanske helt enkelt är en kort kille? Han har ju inte så långa föräldrar heller. Jag letade efter någon längduppgift på min son vid 4-års åldern men hittade ingen, men han har alltid varit en liten kille, nu har han börjat växa ikapp lite, 5 år gammal och 105 cm lång. Skönt att ni redan har kollat hormonerna, så vet ni att det inte är det!

  • Flizan30

    Dementia. Min son är 91 cm och 3 år. Han är kort men hans längd kurva har också dalat. lillasyster är 65 cm och 8 mån.Hon hamnade precis på 2 kurvor under medel på längden och hennes längdkurva har planat ut ordentligt så nu ville BVC-sköterskan att detta skall kontrolleras på Barnmedicin. Dem prover man vill ta är sköldkörtel, tillväxthormon samt diabetes kan man kontrollera. Ni är ju inte så långa men min BVC sköterska sa att hon hade varit på föreläsning om detta och man skall inte bortförklara detta med att föräldrarna är korta. Ibland kan det vara så att föräldrarna också har haft för lite av något i kroppen. om dem inte har kollat sköldkörteln så tycker jag att du skall stå på dig om detta. Hittar dem ingenting så är det bra. men jag tycker att det är bättre att kolla en gång för mycker än för lite. Men som sagt min son är också mycket kortare och spädare än sina jämnåriga. Folk tar han oftast för att han är mindre än vad han egentligen är på grund av at han är lite mindre i kroppen.

  • MrsLi

    Tack för era svar! Det värmer verkligen att ni tagit er tid och svarat.
    Jag skall kolla med läkaren igen vilka prover det är som har tagits. Vi skall få en tid nu i dec så jag hoppas att vi kan få lite mera svar.

  • wesslan 2

    Vår son är också kort. Han är 65cm och är 9mån. Han har sköldkörtelhormonbrist, så han har ätit medicin sedan han var 9 dagar. På det senaste provtagningen skulle de också kolla tillväxthormonet, det har vi dock inte fått något svar på.
    Vår läkare gissar på att han kommer att bli ungefär 160cm i vuxen ålder. Ev. kommer han att få äta tillväxthormon.

  • Minimee

    min lilla kille är oxå kort..
    Han är 1½ år och han är 79 cm lång.

    Hur långa var era barn när de var 1½?

    Mvh Cecilia

  • Minimee

    Ahh.. ibland känns det som man är den enda med korta barn... alla tror jämt att han är runt 1 år bara...å så ska man förklara.. huuuu
    (mina bilder på FL är inte uppdatarade)...

    cecilia

  • Busymommy

    HEj igen!
    Min son är nu 3,5 år och ett huvud kortare än alla sina jämngamla kompisar. De tror alltid att han är yngre än han är... men men..
    Var din son tidigt född? Hur lång var han när han föddes?

  • Minimee

    Pontus föddes inte för tidigt han kom 4 dagar "för sent".
    Han var 48 cm och vägde 2835 gr..
    Emil då?

    ngr bilder är nu uppdaterad från sommaren!

Svar på tråden Min son är väldigt kort.. finns det fler?