• Mammatilltretroll

    Hjälp! Vad blir fel med min kladdkaka??

    Min Granne bakar de godaste kladdkakorna i universum: De får som en liten tunn skorpa som är knaprig och ljus ovanpå och sen är den alldeles rinnig i mitten *mumsa*

    Igår fick jag receptet:

    2 ägg + 3 dl socker vispas lätt
    Häll i 1,5 dl mjöl, 4msk kakao, 2 tsk vaniljsocker, 100g smält smör, 1 tsk salt
    Grädda i 175 grader i 35 minuter..

    Resultatet av min kaka blev en äcklig sockerkakskonsistens kaka som vare sig hade den fina skorpan ovanpå eller det rinniga i mitten!
    Hon bakade en en timme innan mig med samma recept och hennes blev perfekt!

    Vad kan vara skillnaden?
    Kan det vara att det är olika mjöl?
    Olika ugnar? Ska jag sänka temp i min eller ta ut den tidigare? Men jag vill ju så gärna ha den där knapriga skorpan överst..
    Fattar inte vad som blir fel..

    Kan ingen annan provbaka receptet och se om ni får den bra?

    Jag drömmer ju för sjutton om kladdkaka *Gravid och har cravings efter kladdkaka.. den PERFEKTA kladdkakan..*


    *~Mejas Mamma~*
  • Svar på tråden Hjälp! Vad blir fel med min kladdkaka??
  • Skrinda

    Jag gissar på olika ugnar, kan skilja enormt i temp på olika ugnar...

  • Dahliaer

    Hmm, jag är verkligen inte någon bak-guru men jag brukar ta ut kladdkakan "innan" den är färdig. Då stelnar den till lite medan den svalnar och då får jag hårdare yta men kletet kvar i.

  • Hellen68

    Ha ha ha! Min dotter (12år) gjorde oxå kladdkaka igår efter samma recept och den blev tvär äcklig!!! Sockerkaka...med skumgummi i helt oätlig. Undra om det är klimatet som påverkat????

  • Såpan

    Vispa inte ägg och socker för mycket. Rör bara ihop det. Håll sedan koll på ugnen kanske behöver ut tidigare.

  • Missboss

    Exakt så ser mitt recept ut oxå och jag har inte några såna problem. Jag gör som Såpan, bara rör ihop ingredienserna och jag får den hårda skorpan. Min ugn är kass men jag kollar lite då och då hur den ser ut i mitten med en provsticka. Lite kladdig ska den vara för sen så stelnar den när den svalnar.

  • MoonFlight

    Det recept jag har och alltid blir bra är:

    2 ägg
    3 dl socker
    3 dl mjöl
    100 g smör
    1-1½ tsk vaniljsocker
    lite salt

    blanda socker och ägg, smält smör och häll i, blanda i resterande ingre och häll i den ströbröade formen.

    180-200 grader u 15-20 min beroende på hur ungen är.

    brukar bli bra i alla fall...

    varför fick ni mig att vilja ha kladdkaka för, ni är onda!! Men jag brukar inte hinna stoppa in kakan i ugnen för jag äter upp smeten innan... *smaskens*

  • Mella72

    Jag har också haft samma problem med min kladdkaka men nu har jag den högt upp i ugnen och då blir den bra.

  • TvåM

    Inte vispa bara röra.

    Jag brukar ha kokos i formen istället för ströbröd. Då blir det saftigt och gott!

Svar på tråden Hjälp! Vad blir fel med min kladdkaka??