• Thaleia

    Var är Alfons mamma?

    Idag var det Alfons Åberg på TV och sonen satt och tittade på det. Då undrade mannen om man någonsin får veta var Alfons mamma är någonstans...men jag kan inte komma på att det tår någonstans i böckerna...eller är det vi som inte kommer ihåg?

  • Svar på tråden Var är Alfons mamma?
  • Thaleia
    educated ninja skrev 2006-07-02 21:13:26 följande:
    är inte hon död typ?
    Vi tänkte på det också...men kunde inte komma på om det verkligen var så.
  • vårsol

    Det är det som är det finurliga, man får inte veta för att situationen ska kunna anpassas till den som läser.

    För mig och mina syskon var hans mamma såklart på jobbet (vår mamma jobbade på sjukhus och ofta kvällar och helger). Någon annan kanske hade henne på en annan ort... osv.

  • Lady Namárië

    Jag läste en intervju med författaren (tyvärr kommer jag inte ihåg var), där hon lite underfundigt påpekade att hon faktiskt aldrig sagt att Alfons mamma är död.

    Jag tror hon är på jobbet!


    You can't take the sky from me.
  • Bonanza

    Vad spelar det för roll? Tänk alla tusentals böcker där det bara finns en mamma, inte f-n frågar folk var pappan är?

    Jag tycker att det är skönt att ha en självklar pappa, men att det är sorgligt att folk undrar var mamman är. Man undrar ju inte var pappan är annars...


  • ashera

    Man får väl bestämma själv. Död, frånskild, på jobbet, i affären, i ett annat rum...Bara att välja

  • Lady Namárië
    http://www.alfons.se/html/pyssel/pyssel_fraga.htm

    Var är Alfons mamma? (Undrar bl.a. Tina snart 4 år)
    Det är ingen som riktigt vet var hon är ... Hon kanske är ute och handlar, är i tvättstugan, på semester eller så är dom skilda eller hon kanske till och med är död. Det är upp till var och en att själva bestämma var Alfons mamma är någonstans.
    You can't take the sky from me.
  • Lady Namárië

    Bonanza--> Word! FVast det allra sorgligaste är att så många utgår ifrån att hon är död. Det är liksom det enda legitima skälet för en mamma i barnbokslitteraturen att vara frånvarande. Fundersam


    You can't take the sky from me.
  • Mumsen

    "Den godmodige pappan är en positiv manlig förebild för Alfons, kvinnor dyker däremot upp mera sällsynt i berättelserna, även om Alfons har både en faster som heter Fiffi och en farmor. Alfons och pappan tycker mycket om varandra och någon mamma eller fru nämns inte. Trots att denna familjeform inte är den vanligaste är identifikationsmöjligheten med pappan stor för vuxna läsare av båda könen."

    sv.wikipedia.org/wiki/Alfons_%C3%85berg

Svar på tråden Var är Alfons mamma?