• Anonym (Martin)

    Dottern utnyttjad

    Dottern har blivit sexuellt utnyttjad. Hon är minderårig och den som gjorde det över 15. Vet inte riktigt vem det är, men dottern vet. Hon vill sannolikt inte gå vidare. Vad skulle ni göra?

  • Svar på tråden Dottern utnyttjad
  • Anonym (....)
    Anonym (?) skrev 2024-05-09 20:38:10 följande:
    Hur mycket pratar du med din dotter om sånnahär saker gällande att älska sig själv och sätta gränser ? Du är hennes förälder och förebild och bör visa henne hur människor får behandla henne eller ej. Att bli sexuellt utnytjad tyder på att hon kan ha dålig självbild och förövare drar sig till människor som har svårt att sätta gränser för sig själv och du bör visa henne vägen eftersom det sägs att de som blir sexuellt utnyttjade oftast fortsätter i samma spår.
    Nu vet vi ju inget om situationen. Kan ha varit en situation där kroppsstyrkan var helt avgörande, och då har inte en liten tjej något att sätta emot en vuxen man eller äldre kille.
  • Anonym
    Anonym (....) skrev 2024-05-10 07:11:21 följande:
    Fast det är sant att lilla Z:s namn finns med i ättiksfallsfuppen. Du hittar länk för nedladdning av den på Flashback.
    TS skriver om sexualbrott mot minderåriga. Dessa namn är maskerade. 
  • Anonym (....)
    Anonym skrev 2024-05-10 09:28:26 följande:
    TS skriver om sexualbrott mot minderåriga. Dessa namn är maskerade. 
    Så det är uppdelat, alltså? Sexualbrott misstänktes även i Z:s fall, då hon hade svåra skador i underlivet. Men sedan valde åklagaren att kalla alltihopa för misshandel. Jag tänker att det är lika kränkande för henne ändå, att hela Sverige har kunnat läsa om dessa skador...
  • Anonym

    Skammen och skulden faller helt på gärningsmannen.
    Helt otroligt att någon Sverige 2024 försöker lägga skammen hos offret

  • Anonym (Bleep)
    Anonym (....) skrev 2024-05-10 09:30:37 följande:
    Så det är uppdelat, alltså? Sexualbrott misstänktes även i Z:s fall, då hon hade svåra skador i underlivet. Men sedan valde åklagaren att kalla alltihopa för misshandel. Jag tänker att det är lika kränkande för henne ändå, att hela Sverige har kunnat läsa om dessa skador...
    Ja det är priset vi får betala för vår offentlighetsprincip och rättssäkerhet. Det hela bygger på att man tror att människor har nog med egen integritet att INTE söka upp dessa handlingar för sin egen underhållnings skull. Som tur är har den stora majoriteten av befolkningen den integriteten (avsaknad av intresse för att gotta sig i andras lidande) att låta bli att begära ut handlingar som man egentligen inte har med att göra. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-05-10 09:44:55 följande:
    Ja det är priset vi får betala för vår offentlighetsprincip och rättssäkerhet. Det hela bygger på att man tror att människor har nog med egen integritet att INTE söka upp dessa handlingar för sin egen underhållnings skull. Som tur är har den stora majoriteten av befolkningen den integriteten (avsaknad av intresse för att gotta sig i andras lidande) att låta bli att begära ut handlingar som man egentligen inte har med att göra. 
    Allting finns ju på Flashback nu, så folk behöver inte begära ut något själva. Det är så enkelt att gå in och läsa där (även om man kanske inte borde, precis som du säger).
  • Anonym (Bleep)
    Anonym (....) skrev 2024-05-10 09:54:59 följande:
    Allting finns ju på Flashback nu, så folk behöver inte begära ut något själva. Det är så enkelt att gå in och läsa där (även om man kanske inte borde, precis som du säger).
    Ja det är ett problem och om man ska vara pessimist kan man nog på sikt räkna med att detta beteende kommer att skada offentlighetsprincipen och därmed också vår rättssäkerhet. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-05-10 10:17:24 följande:
    Ja det är ett problem och om man ska vara pessimist kan man nog på sikt räkna med att detta beteende kommer att skada offentlighetsprincipen och därmed också vår rättssäkerhet. 
    Sant, men det skulle också göra att fler skulle våga anmäla. 
  • Anonym (Martin)

    Hon är 14 och han 15. Det finns stödbevisning som inte är DNA och liknande men sannolikheten att det inte skulle ha hänt känns väldigt låg. 

  • Anonym (Lissi)

    Jag hoppas hon vågar anmäla med ert stöd. 

    Men framför allt - se till att hon får gå och prata med någon. Inte bara "glömma bort". Se till att hon får bearbeta det. Man "glömmer inte" det kommer att ligga och skava där. Psykolog, kurator, kyrkan, hjälporganistation - det finns många att prata med, hitta någon som hon känner sig trygg med och som hon får förtroende för. 

    Det kan också i längden bli att hon på ett annat sätt väljer att anmäla eller inte anmäla men då med mer "kött på benen" varför hon gör det valet. 

  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Martin) skrev 2024-05-10 12:50:18 följande:

    Hon är 14 och han 15. Det finns stödbevisning som inte är DNA och liknande men sannolikheten att det inte skulle ha hänt känns väldigt låg. 


    Om jag har förstått lagen rätt så finns det inget utifrån ålder att gå vidare med. De är i de närmaste jämngamla.

    Men om det inte var frivilligt så är det en våldtäkt och de kunde då likaväl varit 50 år gamla. Det hade inte gjort någon skillnad som jag ser det.
  • Anonym (Tobbe)

    Min fru blev sexuellt utnyttjad systematiskt i 12 års åldern. 

    Det anmäldes aldrig, vilket hon mått väldigt dåligt över nu som vuxen. Att ingen stod upp för henne när hon behövde det, att förövaren kom undan och kan leva sitt liv utan att folk vet vad han är för svin och nu är det försent och blir bara förtal om det anmäls. 

    Jag förstår att man som ung inte vill gå igenom en rättsprocess men jag tror det är viktigt för framtiden. Det är inte offret som skall bära skammen. 

  • Anonym
    Anonym (Pappa) skrev 2024-05-12 21:01:13 följande:
    Om jag har förstått lagen rätt så finns det inget utifrån ålder att gå vidare med. De är i de närmaste jämngamla.

    Men om det inte var frivilligt så är det en våldtäkt och de kunde då likaväl varit 50 år gamla. Det hade inte gjort någon skillnad som jag ser det.
    Det beror på
    Om flickan bara har någon månad kvar till femtonårsdagen och pojken precis har fyllt 15 så kan det vara ett gränsfall. 
    Men rent generellt så anses det INTE ok om en är femton och den andra fjorton. Då kan rubriceringen bli våldtäkt eller sexuellt utnyttjande
  • Anonym (....)
    Anonym skrev 2024-05-12 22:12:22 följande:
    Det beror på
    Om flickan bara har någon månad kvar till femtonårsdagen och pojken precis har fyllt 15 så kan det vara ett gränsfall. 
    Men rent generellt så anses det INTE ok om en är femton och den andra fjorton. Då kan rubriceringen bli våldtäkt eller sexuellt utnyttjande
    Detta stämmer inte. Domstolen tar hänsyn till åldersskillnaden och inte bara åldersgränsen. Byxmyndighetsåldern är till för att vuxna inte ska få utnyttja barn. Två ungdomar får ha sex, om de är något så när jämngamla i ålder, även om flickan bara är 14. Men om detta var en våldtäkt, så är det ju en våldtäkt - och sedan spelar det ingen roll om den våldtagna personen var 14, 24 eller 40 år. Det är för övrigt våldtäkt även om en 14-årig pojke tvingar till sig sex av en 40-årig kvinna.
  • Anonym
    Anonym (....) skrev 2024-05-13 06:24:16 följande:
    Detta stämmer inte. Domstolen tar hänsyn till åldersskillnaden och inte bara åldersgränsen. Byxmyndighetsåldern är till för att vuxna inte ska få utnyttja barn. Två ungdomar får ha sex, om de är något så när jämngamla i ålder, även om flickan bara är 14. Men om detta var en våldtäkt, så är det ju en våldtäkt - och sedan spelar det ingen roll om den våldtagna personen var 14, 24 eller 40 år. Det är för övrigt våldtäkt även om en 14-årig pojke tvingar till sig sex av en 40-årig kvinna.
    Om flickan precis har fyllt 14 och pojken är 15 men ska snart fylla 16 så är det stor sannolikhet att det blir en brottsrubricering

    Om den 14 åriga pojken våldtar så blir det inget åtal eller straff. Han är inte straffmyndig
  • Unaz

    Hemskt att läsa.

    Jag tänker att det finns fler aspekter än din dotters mående i att anmäla. För hur hon vill behandla sitt trauma och vad som är bäst för henne vet nog bara ni.

    Men en anmälan kan förhindra att andra flickor utsätts för detta. Och det skulle för mig kännas som en viktig variabel som gör att jag skulle välja att anmäla ändå.

  • Anonym (....)
    Anonym skrev 2024-05-13 10:01:39 följande:
    Om flickan precis har fyllt 14 och pojken är 15 men ska snart fylla 16 så är det stor sannolikhet att det blir en brottsrubricering

    Om den 14 åriga pojken våldtar så blir det inget åtal eller straff. Han är inte straffmyndig
    Glömde att denna ålder inte är sänkt ännu... förhoppningsvis blir den det. Du har ju rätt, idag blir det bara kaffe och bullar med en snäll socialtant några gånger...

    Vilket fick mig att tänka på en annan faktor. TS: är pojken svensk? Om han inte är det, utan har kommit hit som s.k. "ensamkommande flyktingbarn", så kan han vara äldre än 15. Rentav 18-19. I så fall tycker jag absolut att ni ska anmäla. Rätten får besluta om medicinsk åldersbedömning i så fall. Det är inte OK att de tror att de får komma hit och behandla våra döttrar så, i väntan på en kysk brud från hemlandet..

    Detta är något helt annat än om två ungdomar har strulat i sängen, fullt frivilligt från början, men pojken i uppehetsningen gått längre än vad flickan ville (eller vad hon vill erkänna att hon ville i efterhand). 
Svar på tråden Dottern utnyttjad