• Anonym (Osäker)

    Flytta eller bo hemma & spara CSN-lån

    Vet inte om detta är rätt tråd-kategori men jag bor i alla fall just nu hemma med mina föräldrar (är 20 år) och jag studerar på universitetet, mitt program är totalt 3 år och jag har efter sommaren 2 år kvar. Jag tar CSN-lån som jag lägger in på ett sparkonto med ränta, och planen har varit att jag ska bo hemma under studietiden och ta fullt CSN-lån som jag sparar på sparkontot, som jag sedan kan använda som kontantinsats för en lägenhet när studierna är klara.

    Men nu har jag börjat fundera på att eventuellt flytta hemifrån - till någon studentbostad, som ligger betydligt mycket närmare mitt universitet. Anledningen är att jag börjar ruttna på resetiden till skolan, som ligger på 1,5-2 timmar, med 3 stycken byten. Detta skulle dock kräva att jag börjar använda mitt CSN-lån (inte det som redan finns på sparkontot), och jag vet liksom inte hur värt det skulle vara då det verkar bra att spara det, men det skulle ju inte gå att klara sig på bara bidraget & eventuellt extrajobb. Så jag är ganska kluven :/ vet ju att det bästa är att bo hemma, men jag har hört mycket om att man växer som person osv när man flyttar hemifrån, och jag är ju medveten om att det är en annan frihet man får när man bor ensam, + den extrema minskade resetiden vore ju en dröm, känns mest som jag efter föreläsningar/seminarium bara vill åka hem så jag har det avklarat typ haha (kanske missar "studentlivet" med att bara dra hem).

    Vet faktiskt inte vad jag ville få fram med allt detta men undrar om någon har varit i en liknande situation eller har någon åsikt på om det är värt att flytta hemifrån 

  • Svar på tråden Flytta eller bo hemma & spara CSN-lån
  • Anonym (om)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-08 10:00:28 följande:

    Sen får du väl säkert pengar av dina föräldrar också, på det. Gullegull. Är det dina föräldrar som till dig att spara pengarna från CSN?