• Anonym (Osäker)

    Flytta eller bo hemma & spara CSN-lån

    Vet inte om detta är rätt tråd-kategori men jag bor i alla fall just nu hemma med mina föräldrar (är 20 år) och jag studerar på universitetet, mitt program är totalt 3 år och jag har efter sommaren 2 år kvar. Jag tar CSN-lån som jag lägger in på ett sparkonto med ränta, och planen har varit att jag ska bo hemma under studietiden och ta fullt CSN-lån som jag sparar på sparkontot, som jag sedan kan använda som kontantinsats för en lägenhet när studierna är klara.

    Men nu har jag börjat fundera på att eventuellt flytta hemifrån - till någon studentbostad, som ligger betydligt mycket närmare mitt universitet. Anledningen är att jag börjar ruttna på resetiden till skolan, som ligger på 1,5-2 timmar, med 3 stycken byten. Detta skulle dock kräva att jag börjar använda mitt CSN-lån (inte det som redan finns på sparkontot), och jag vet liksom inte hur värt det skulle vara då det verkar bra att spara det, men det skulle ju inte gå att klara sig på bara bidraget & eventuellt extrajobb. Så jag är ganska kluven :/ vet ju att det bästa är att bo hemma, men jag har hört mycket om att man växer som person osv när man flyttar hemifrån, och jag är ju medveten om att det är en annan frihet man får när man bor ensam, + den extrema minskade resetiden vore ju en dröm, känns mest som jag efter föreläsningar/seminarium bara vill åka hem så jag har det avklarat typ haha (kanske missar "studentlivet" med att bara dra hem).

    Vet faktiskt inte vad jag ville få fram med allt detta men undrar om någon har varit i en liknande situation eller har någon åsikt på om det är värt att flytta hemifrån 

  • Svar på tråden Flytta eller bo hemma & spara CSN-lån
  • Anonym (om)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-08 10:00:28 följande:

    Sen får du väl säkert pengar av dina föräldrar också, på det. Gullegull. Är det dina föräldrar som till dig att spara pengarna från CSN? 


    Mina kastade ut mig innan jag ens hade gått klart gymnasiet. Klart man blir både ledsen och arg på sådana som bara åker bananskal.


    Varför blir du ledsen och arg för att andra har vettiga föräldrar som stöttar sina barn? Du borde bli arg på dina värdelösa föräldrar istället, inte arg på dem som har vettiga relationer med sina anhöriga. 

    På vilket sätt påverkar det dig att andra har föräldrar som stöttar?

    Sen får man ju betala tillbaka CSN, eftersom det är ett lån, och det gäller ju oavsett om man sparat pengarna under studierna eller levt upp dem. Så det drabbar ju inte direkt dig eller någon annan om man spar och lägger in som insats i ett boende. 
  • Anonym (Flisa)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-08 10:00:28 följande:

    Sen får du väl säkert pengar av dina föräldrar också, på det. Gullegull. Är det dina föräldrar som till dig att spara pengarna från CSN? 


    Mina kastade ut mig innan jag ens hade gått klart gymnasiet. Klart man blir både ledsen och arg på sådana som bara åker bananskal.


    Du behöver terapi eller nåt. Det är inte sunt att bli arg på folk bara för att de fått bättre förutsättningar än du. Ilskan bör du rikta mot dina föräldrar. Det du håller på med är inte riktigt friskt. Seriöst. 


    TS följer alla regler och gör inget fel. 

  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Jösses)
    Anonym (om) skrev 2024-05-08 10:29:06 följande:
    Varför blir du ledsen och arg för att andra har vettiga föräldrar som stöttar sina barn? Du borde bli arg på dina värdelösa föräldrar istället, inte arg på dem som har vettiga relationer med sina anhöriga. 

    På vilket sätt påverkar det dig att andra har föräldrar som stöttar?

    Sen får man ju betala tillbaka CSN, eftersom det är ett lån, och det gäller ju oavsett om man sparat pengarna under studierna eller levt upp dem. Så det drabbar ju inte direkt dig eller någon annan om man spar och lägger in som insats i ett boende. 
    Men är du och resten så okunniga och/eller ointresserade om hur samhällets insatser fungerar och vilka konsevenser det kan bli om de utnyttjas?

    Studiemedel har kommit till för en specifik anledning, för att främja jämlikhet. Det är inte gratis. Att lånen kan hålla så låg ränta och vara förmånliga tas igen med skatt.
    Så alla vi som jobbar är med och bidrar till att just TS kan köpa sin lägenhet, något som inte alla ungdomar kan direkt när de är klara med studier. Känns det rimligt att vissa får skattemedel till lägenhet och inte andra?

    Om många använder studiemedlet som språngbräda in  på bostadsmarknaden istället för huvudsyftet riskerar det på sikt att göra studiemedlet dels inte får en jämlik effekt och dels att det görs om så att kommande generationer inte kan studera lika fritt som idag.

    Så jo det riskerar att drabba väldigt många av att TS och andra gör på detta sätt...
  • Anonym (om)
    Anonym (Jösses) skrev 2024-05-08 12:15:39 följande:
    Men är du och resten så okunniga och/eller ointresserade om hur samhällets insatser fungerar och vilka konsevenser det kan bli om de utnyttjas?

    Studiemedel har kommit till för en specifik anledning, för att främja jämlikhet. Det är inte gratis. Att lånen kan hålla så låg ränta och vara förmånliga tas igen med skatt.
    Så alla vi som jobbar är med och bidrar till att just TS kan köpa sin lägenhet, något som inte alla ungdomar kan direkt när de är klara med studier. Känns det rimligt att vissa får skattemedel till lägenhet och inte andra?

    Om många använder studiemedlet som språngbräda in  på bostadsmarknaden istället för huvudsyftet riskerar det på sikt att göra studiemedlet dels inte får en jämlik effekt och dels att det görs om så att kommande generationer inte kan studera lika fritt som idag.

    Så jo det riskerar att drabba väldigt många av att TS och andra gör på detta sätt...
    Den jag svarade var ju arg över att andra har föräldrar som stöttar, eftersom hon själv blev utslängd av sina. 

    Nej, jag kan inte se konsekvensen av att någon köper lägenhet för CSN istället för att leva upp dem. Vad jag har hört så finns det inga planer på att avvecklas CSN för att några personer gör detta med sina lånepengar. Och skatter går redan till tex köp av lägenheter iom ränteavdraget, så det finns redan såna system som är skattefinansierade. 

    Berätta igen hur det kommer att drabba väldigt många att TS gör detta. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (om) skrev 2024-05-08 13:00:25 följande:
    Den jag svarade var ju arg över att andra har föräldrar som stöttar, eftersom hon själv blev utslängd av sina. 

    Nej, jag kan inte se konsekvensen av att någon köper lägenhet för CSN istället för att leva upp dem. Vad jag har hört så finns det inga planer på att avvecklas CSN för att några personer gör detta med sina lånepengar. Och skatter går redan till tex köp av lägenheter iom ränteavdraget, så det finns redan såna system som är skattefinansierade. 

    Berätta igen hur det kommer att drabba väldigt många att TS gör detta. 
    Nä jag förstår verkligen inte heller. Tvärtom så kan det här hjälpa nån att komma in på bostadsmarknaden som annars inte kunnat vid skapligt ung ålder. Finns också folk som lyckas leva riktigt snålt, jobba extra och lägga under CSN eller om man så vill sin lön. Hur som är det pengar som kommer in på kontot. Ska man straffas för att  man är man verkligen kämpar och har ett mål? Och det är ju fortfarande ett lån som man måste betala tillbaka.
  • Anonym (M)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-08 10:00:28 följande:

    Sen får du väl säkert pengar av dina föräldrar också, på det. Gullegull. Är det dina föräldrar som till dig att spara pengarna från CSN? 


    Mina kastade ut mig innan jag ens hade gått klart gymnasiet. Klart man blir både ledsen och arg på sådana som bara åker bananskal.


    Borde du inte snarare vara glad för dem som inte blir utkastade av sina föräldrar?

    Förstår inte riktigt tänket att jag minsann hade det dåligt så därför är jag ledsen och arg på de som har det bra.

    Försök istället glädja dig åt andra, eller var neutral. Att vara arg för att andra har bra liv sårar ju bara dig själv.
  • Anonym (om)
    Anonym (Karin) skrev 2024-05-08 13:08:44 följande:
    Nä jag förstår verkligen inte heller. Tvärtom så kan det här hjälpa nån att komma in på bostadsmarknaden som annars inte kunnat vid skapligt ung ålder. Finns också folk som lyckas leva riktigt snålt, jobba extra och lägga under CSN eller om man så vill sin lön. Hur som är det pengar som kommer in på kontot. Ska man straffas för att  man är man verkligen kämpar och har ett mål? Och det är ju fortfarande ett lån som man måste betala tillbaka.
    Man kan ju bo billigt och leva loppan och roa sig för CSN-pengarna också. Och då retar väl det upp nån som inte tycker att man får leva loppan utan ska lida som fattig student.

    Men så länge CSN inte har några regler kring vad man får göra med pengarna, så är det ju bara att göra som man själv tycker.  

    Jag levde för CSN-pengarna, och fick spara ihop till eget boende, men jag blir inte missunnsam mot andra som hade andra förutsättningar. 
  • Anonym (M)

    CSN-lån får man för att man studerar.

    Efter inköp av studentlitteratur som ofta är obligatoriskt, och kåravgift som också är obligatoriskt, så gör man vad man vill med dessa pengar.

    Vissa lägger dem på hyra, el, mat och transport. Andra lägger dem på hög, bor gratis och cyklar.

    CSN bryr sig INTE om vart pengarna går så länge man 1, registrerar sig på sina kurser 2, skolan gör anmälan att man studerar och 3, man klarar sina kurser.

    CSN är heller inga pengar man FÅR. Man FÅR bidraget men det är samma för alla. LÅNAR man 300 000 kr så ska CSN ha tillbaka 300 000 kr plus ränta.

    Så de som sparar och lägger på hög måste ju betala tillbaka lika mycket som alla andra. 


    Hade CSN brytt sig om vad man lägger pengarna på hade CSN-lån varit omöjligt, då administrationen över att ha koll på ALLA studenters utgifter hade kostat väldigt, väldigt mycket.

  • Anonym (Karin)
    Anonym (M) skrev 2024-05-08 13:46:59 följande:

    CSN-lån får man för att man studerar.

    Efter inköp av studentlitteratur som ofta är obligatoriskt, och kåravgift som också är obligatoriskt, så gör man vad man vill med dessa pengar.

    Vissa lägger dem på hyra, el, mat och transport. Andra lägger dem på hög, bor gratis och cyklar.

    CSN bryr sig INTE om vart pengarna går så länge man 1, registrerar sig på sina kurser 2, skolan gör anmälan att man studerar och 3, man klarar sina kurser.

    CSN är heller inga pengar man FÅR. Man FÅR bidraget men det är samma för alla. LÅNAR man 300 000 kr så ska CSN ha tillbaka 300 000 kr plus ränta.

    Så de som sparar och lägger på hög måste ju betala tillbaka lika mycket som alla andra. 


    Hade CSN brytt sig om vad man lägger pengarna på hade CSN-lån varit omöjligt, då administrationen över att ha koll på ALLA studenters utgifter hade kostat väldigt, väldigt mycket.


    Jag är inte med i nån studentkår
  • Anonym (M)
    Anonym (Karin) skrev 2024-05-08 14:03:35 följande:
    Jag är inte med i nån studentkår
    Ok, vad har det med mitt inlägg att göra? Kåren är oftast obligatorisk dock. Så därför skrev jag med den som en måste-utgift för en student.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (M) skrev 2024-05-08 14:29:54 följande:
    Ok, vad har det med mitt inlägg att göra? Kåren är oftast obligatorisk dock. Så därför skrev jag med den som en måste-utgift för en student.
    Nä jag ber om ursäkt att jag märkte ord men det är inte obligatoriskt att vara med i nån studentkår.
  • Anonym (M)
    Anonym (Karin) skrev 2024-05-08 14:03:35 följande:
    Jag är inte med i nån studentkår
    Anonym (M) skrev 2024-05-08 14:29:54 följande:
    Ok, vad har det med mitt inlägg att göra? Kåren är oftast obligatorisk dock. Så därför skrev jag med den som en måste-utgift för en student.

    Ok hade visst fel om detta då det är avskaffat.

    Men det var ju bara en parentes i mitt inlägg ändå och handlade inte om kåren utan om att man får lägga sina CSN -pengar på vad man vill.
  • Anonym (M)
    Anonym (Karin) skrev 2024-05-08 14:32:07 följande:
    Nä jag ber om ursäkt att jag märkte ord men det är inte obligatoriskt att vara med i nån studentkår.
    Se mitt inlägg ovan :)
  • Anonym (Osäker)

    Uppskattar alla svaren, det hjälper mycket att få olika perspektiv och hade inte förväntat mig att så många skulle tycka det vore bättre att flytta (men väldigt givande argument & punkter). 

    Förstår hur det kan skava att höra om folk som sparar CSN-lånet istället för att direkt använda det för sina studier, särskilt om man själv hade det tufft ekonomiskt under sin studietid. Men man kan formulera och uttrycka sig lite trevligare Glad

  • Anonym (skattebetalare)
    Anonym (iii) skrev 2024-05-08 09:10:20 följande:
    Say what?

    Du bor hemma OCH tar CSN-lån?!

    Hela poängen med att bo hemma som student är ju att INTE ta CSN-lån. Att få börja sitt vuxen-liv med en utbildning SKULDFRI. Det är en gåva att kunna studera utan att belåna sig.

    CSN-lån är inte gratis pengar och kommer att förfölja dig länge som vuxen. Jag fattar att det är svårt att som ny student på högskolan se de långa linjerna och dragen så ta det från en som just betalat av det sista på sitt CSN-lån. 25 år efter examen

    Så sluta ta CSN-lån, bo hemma och skaffa dig ett extra-jobb om du vill spara till en kontantinsats.
    Vår privata rådgivare säger tvärtom.

    CSN- lånet är det bästa lån man kan ta, den räntan får du ingenstans annars, och inte heller kommer du att få anstånd att betala av vanliga långivare om du har liten inkomst, som man får med CSN-lånet.

    Vårt barn tar just nu fullt lån och investerar en del av lånet. Den delen som investerats har ökat mer i värde än vad räntan är på hela lånet. Så byggs ett kapital som man t.ex. kan använda för att lättare få lån eller köpa bostad. Det går så klart att sluta ta lån när man vill och istället leva för de sparade lånepengarna när man har examen i sikte.

    Eller kanske man behöver pengar till en bil för att kunna ta sig till sitt första jobb?
    Jämför räntan på ett billån med räntan på CSN- lånet - vilket verkar smartast?
  • Anonym (JB)

    Flytta. Du har ju redan sparat en hel del pengar. Det du missat är studentlivet. 

  • Kvittning

    Flytta. Du kommer troligen ångra dig rejält senare i livet när du inser att du gått miste om typ hela studentlivet för att du prioriterade att spara till en kontantinsats. Det kan du göra när du börjar jobba och får lön istället.

  • Anonym (Q)
    Core skrev 2024-05-08 11:10:56 följande ibland är livet inte rättvist. Bli arg och ledsen på dina föräldrar istället, är ett tips.
    Vad patetisk du är som behöver använda härskarteknik. 
Svar på tråden Flytta eller bo hemma & spara CSN-lån