Inlägg från: Anonym (Närvarande förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Närvarande förälder)

    Är man "sträng" förälder när man har gränser för barnen?

    Vi har regler hemma och vi anses av andra som stränga. För min del är det ok för jag vet varför vi valde den här vägen och jag vet att den är bra för oss med tanke på vilken relation vi har till våra barn. 

    Det är sällan det finns vanligt godis hemma för det är sällan barnen ber om det. Så varför skulle vi köpa godis?
    Vi beställer hem ibland godis som vi vet barnen tål (många allergier att ta hänsyn till) men det blir liggande läääänge.
    En äpplepaj däremot, glass eller chips är däremot större favoriter. Eller mörk choklad. 
    Båda barnen bakar gärna själv. 
    Visst är de i affären någon gång och handlar något gott men det är sällan. 

    När barnen har kompisar över bjuder vi alltid på vanlig mat i första hand. Är det en varm sommardag kan det bli något svalkande som glass också. Men alla dessa tillfällen kan räknas på en hand. 

    Skärmtid är vi också ganska restriktiva med för det ljuset är INTE bra. 

    En sak som vi har totalt förbud på är energidrycker av alla slag. Barnen vet varför och de förstår det. 

  • Anonym (Närvarande förälder)
    Tow2Mater skrev 2024-05-06 19:21:09 följande:
    Jag tycker inte det är varken en extrem eller en farlig vana. Ser hellre han äter lite godis än sätter igång att baka äppelpajer, kokosbollar och andra fettbomber. Och han har ingenting att anmärka på hos tandläkaren. Det är helheten som räknas mera tycker jag.
    Och jag ser hellre att mina barn bakar än köper färdigt skit. 
    Bakar de får de lära sig något. De är aktiva och sysselsätter hjärnan. 
Svar på tråden Är man "sträng" förälder när man har gränser för barnen?