Inlägg från: Hjortsö79 |Visa alla inlägg
  • Hjortsö79

    Hur minska risken för missfall när man redan plussat?

    Hej! 


    jag undrar samma sak, nyss plussat på naturlig väg och är 44. Har aldrig fått missfall och har två vuxna barn så detta blir minst sagt en sladdis! Men googlade missfallsrisken för oss över 40 och direkt infinner sig oron. Ringde barnmorskan för att fråga om jag kan behöva extra progesteron men hon rekommenderade enbart folasyra. Det är väl bara att hoppas på att detta är ett friskt embryo utan kromosomfel :)  Fast lite nojig blir man när vissa hemsidor påstår att risken för missfall är så hög som 80%, kan det verkligen ståmma? 

  • Hjortsö79

    Hej igen, 
    det har jag gjort -jag som är Nina- ville vara lite anonym haha men det är man ju ändå. Hoppas stanna kvar i tråden, just nu känns det lite tungt pga lågt hcg men jag ska till mvc imorgon och ta blodprov, kommer ställa en miljon frågor om progesteron :))

  • Hjortsö79

    Sen är det väl så; blir det missfall så är det för att något var fel. Tråkigt om det skulle kunna hända pga progesteronbrist bara, det känns ju riktigt onödigt. Får se vad jag får för svar imorgon. 

  • Hjortsö79

    Nej jag har inte gjort hcg-test utan allt är baserat på digitaltesten jag gjort i onsdags och idag. Har googlat mig blodig idag men ikväll bara släppte något i mig, bestämde mig för att låta bli att testa mer o låta naturen och vården sköta resten. Plussade på BIM denna gången och minns att jag först fick minus på BIM förra gången jag var gravid som 25-åring,  sen plus dagen efter. därefter tänkte jag inte ens tanken att jag skulle testa igen och jag tänker försöka göra likadant igen nu. Blir det missfall så blir man ledsen oavsett om man hade det på känn eller inte, ingen idé att försöka förbereda sig mentalt. Idag har jag dessutom känt mig jättegravid och det hjälper såklart lite. Men den här överkänsligheten var jag nog inte beredd på skulle komma såhär tidigt :) kram på er! 

Svar på tråden Hur minska risken för missfall när man redan plussat?