Inlägg från: Mirrorball |Visa alla inlägg
  • Mirrorball

    Vi som planerar barn 2025

    Hej!

    Hoppas man får vara med här på allas resor och förhoppningsvis snart kunna påbörja resan själv 🥹

    Är 32 och min sambo 38 och vi planerar vårt första barn tillsammans 2025 och har börjat försöka nu.

    Förstår att det kan ta tid och jag är orolig att jag ska bli besviken. Känns som en helt ny värld det här och mycket information med tester, temp och så vidare.

    Trackar idag med NC och Oura och har cyklar på 25-37 dagar ungefär. Så mycket att hålla koll på 😂

  • Mirrorball
    19977 skrev 2024-05-15 21:52:49 följande:
    Välkommen ❤️ Ja det är en helt egen värld? är du nära ägglossning eller vilken fas i cykeln är du i nu?

     


    Eller hur? Är nära ägglossning tror jag men vet inte om jag missat min peak eller om den är på g. Kollar även temp såklart. Dock tycker jag att alla LH-tester är
    olika känsliga.

  • Mirrorball
    clarababa skrev 2024-05-16 09:30:38 följande:
    Välkommen hit! Vad spännande med första försöket. Ja ovissheten kring hur lång tid det kommer ta att plussa är sjukt jobbig. NC är jättebra, det kör jag också med. Tar du även ägglossningstester?

    Sambon och jag har nu gjort vårt första försök med stopp 3 dagar innan beräknad ÄL (för att öka chansen att få en dotter) och min ÄL ska ske idag enligt NC, så väntar på en temperaturhöjning nu. Tog ÄL test igår men fick en tom gubbe, tillhör förmodligen dem som inte får utslag men ville prova ändå. Har bim den 27e, nu börjar den långa väntan på att få testa.
    Råkade svara på dina frågor på annat inlägg. Jag tar ägglossningstester, tempar och håller koll på sekret.

    Vi gjorde vårt första försök nu i söndags men tror vi behöver idag igen haha. Men fick en höjning idag efter en dipp igår (temperaturen).
  • Mirrorball
    19977 skrev 2024-05-28 08:12:03 följande:
    Jag!

    När har nu alla förväntad ägglossning nästa gång? 🥰
    Enligt min temp hade jag ÄL igår och vi låg då 🤭 Hoppas det stämmer! Så nu behöver jag bara vänta på mens eller gravidsymtom. Min nuvarande cykel har varit lite svajig. Vi har inte legat så mkt denna cykel men ska börja mer regelbundet framöver 😇

    Är 32 och min sambo 39. Vi planerar vårt första barn och det känns pirrigt! Hoppas det funkar för oss men tar inget för givet! Känns lite stressigt med alla tester, att pricka rätt och så vidare. Så försöker slappna av nu istället.
  • Mirrorball
    Bunny s skrev 2024-05-29 09:17:14 följande:
    Åh vad spännande och roligt med första barnet! Det är såå stort och nytt och livsförändrande 🥰

    Vad bra att tempen påvisar äl. Är ju ett jättetydligt och gott tecken 😍
    Märker du också av att det förändras "där nere"? 
    Det är så skönt när man märker det, då vet man ju verkligen att de fertila dagarna är här. 
    Jag har bara hunnit ha 3 cykler efter p-pillerstopp varav den senaste cykeln var första försöket. 
    Jag märker tydligt när det ändras där nere. Däremot äe jag lite fundersam över om det blir fertilt nog.. Men det är en annan historia 🤣

    Tyvärr gick tempen ner ännu än gång denna cykel. Vill gärna att mensen ska komma nu istället så att jag kan börja om. Vet inte om jag varit för stressad eller så denna cykel men har inte haft så lång cykel förut. Är på dag 39 nu 🥲 

    Har haft fertilt sekret däremot får jag blinkande smiley på ÄL-test. Har också känt av molande värk när mitt sekret är fertilt.

    Ser dock ut som att det försökt släppa ett ägg fler gånger men misslyckats. Mitt diagram ser ut så här:




    Nåväl. Får försöka stressa ner.

  • Mirrorball
    Bunny s skrev 2024-05-29 10:21:30 följande:
    Intressant. Jag är helt ny på det här med att tempa. 
    När du fått en förhöjd temp, är du säker på tt du haft 4 timmars sammanhängande sömn då? Annars kan ju tempen vara förhöjd så som jag förstått det. 

    För om ägget väl släpper, det är ju först då tempen går upp för att det utsöndras progesteron. Så om kroppen försökt ägglossa så bör du ha sekret och ev molande värk (dock så kommer ju molandet efter äl för en del, från de äggblåsan spräckta) samt en stegring på ägglossningstestet.
    Det som inte ska hända är ju då själva temphöjningen som bara ska ske om äggblåsan spräckts så progesteronet höjts. 

    Kan inte säga så mycket om din kurva för jag är a pass okunnig. Däremot så har jag läst mig till att tempen som sagt höjs efter ägget släppts och att den höjningen ligger på ca 0.2-0.5 grader och hålls så någon/några dagar. 

    Vad jobbigt att vara på dag 39. Har också haft längre cykler många ggr. 

    När fick du blinkande smiley på äl-test? Ingen fast smiley altså? För såna test funkar väl så att det ska vara fast smiley för att påvisa högsta lh-stegring?
    Jag har bara använt stickor och fått en tydligt starkare testlinje vid lunch för att sen få full stegring vid 19. Näst dag molande värk i svanken och därav tänker jag att ägget då släppte nästa dag när värken kom. 

    Ja jag har sovit hela nätter, förutom natten mån-tis (cykeldag 38). Då vaknade jag 3.30 och sov 2-3 timmar till. Borde jag kanske ta bort den/markera den som sjuk/bakfull? 


    Man blir så knäpp när man väl ska börja försöka. Jag kanske ska sluta ta tester och bara tempa ett tag.

    Smileyn har varit blinkande i 4 dagar (lila) så den mäter höjande östrogen om jag förstår det rätt. Tror jag missat min LH-höjning då jag inte har testat flera gånger per dag med stickor..

  • Mirrorball
    Bunny s skrev 2024-05-29 10:46:26 följande:
    Det låter ju bra att smiley började blink i all fall, för då vet du ju att lh höjdes. 
    Som du säger så kan du mycket väl ha missat den fasta smileyn. Har läst att en del bara har några timmar med full lh-höjning. 
    om du tycker om att testa så kan jag tipsa om 21-pack för 129 kr. 
    Har bara använt en full cykel men de funkade perfekt för mig och jag kunde slösa om testa 2-3 ggr per dag med dem med tanke på priset😍

    www.graviditetskollen.nu/produkter/agglossningstest/agglossningstest-sticka/21-st-agglossningstest-sticka..&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9MEKZ05EWFsNuoC3bFACLNTqR316J_oKFsWs7p-bToexWB93oE-xbUaAnnIEALw_wcB
    Ja men verkligen! Har fått fasta med rosa tidigare månader samt röda sträck starkare än kontrollstrecket. Har dock varit mycket mer stressad denna cykel. 🤗

    Har 50-pack från easyhome. Funkar de du länkade bra?
  • Mirrorball

     


    Bunny s skrev 2024-05-29 10:53:51 följande:
    Så här ser testerna ut från dag 10-18. 
    Blev ett par starkare streck som fick mig att fundera, men så nästa gång var det jättesvagt. Så jag tvekade lite på dem men grejen är ju att man har lite lh hela tiden. 
    Men när det väl blev förhöjt på riktigt och sen samma kväll full stegring, så var det ju ingen tvekan 😀

     


    Mina har sett ut så här föregående cykel ganska tydlig peak som stämde överens med temp:



    Medan denna månad var det som högst här:


    Med det sagt så har jag antingen missat min peak/tagit test fel tider eller inte ägglossat än om man tittar på min temperatur. Så svårt att pricka rätt utan att stressa.

  • Mirrorball
    Bunny s skrev 2024-05-29 11:26:43 följande:
    Åh, jag ser! 
    Och då är du ju redan inne på stickor också. 
    Det blir ju klart billigare så! 
    Hmm. Svårt det där när varken test eller temp påvisar en självklar och tydlig äl. 
    Precis som du säger så blir det en stress och en oro. 

    Jag hade fruktansvärt mycket problem med ägglossning och mens med barn 1. Det var så otroligt jobbigt att ligga var och varannan dag i uppåt 50 dagar i jakt på en ägglossning som sen visade sig utebli pga senare bekräftad hormonrubbning. 
    Jättestress och så jobbigt psykiskt. 

     


    Exakt! Och när jag tänker efter så hade jag superfertilt sekret för två veckor sedan och vi låg ett par dagar innan det. Så om jag hade ägglossning då och min temp inte verkar fungera eller vara trovärdigt så får jag mens i helgen (om jag inte blev gravid). Kanske ska tempa med vanlig temp och jämföra med min oura.

    Dock har jag inga symptom. inte heller positivt på graviditetstest.

  • Mirrorball
    Bunny s skrev 2024-05-29 11:30:38 följande:
    J, jag tycker att de jag länkade till funkade jättebra. Men samtidigt så har jag bara använt dem en cykel (som jag visa kort på). 
    Är inne på andra cykeln med dem nu. Inget utslag ännu men ej heller äl-sekret än heller så det är inte på G. 

    Men de du har verkar ju också funka med tanke på första fotot. 
    Svårt att säga vad som sker nu i din nuvarande cykel. Jag hade spontant sagt tt du kan ha missat ditt positiva äl-test men om du säger att tempen inte höjts så vet jag inte riktigt. 

    Jag själv tempar för första gången i den här cykeln så jag är så färsk 😅
    Kan du inte berätta hur din temp brukar se ut när du fått positivt äl-test?

     


    Kan visa en bild på mina 3 senaste cyklar:



    Men om jag hade ägglossning dag 26-27 så har min Oura-ring fått fnatt!


    Får hålla tummarna att jag får mens i helgen haha. För om jag vore Gravid hade det nog synts på ett test vid det här laget (?) 

  • Mirrorball
    Mirrorball skrev 2024-05-29 11:39:31 följande:

     


    Kan visa en bild på mina 3 senaste cyklar:

    Men om jag hade ägglossning dag 26-27 så har min Oura-ring fått fnatt!


    Får hålla tummarna att jag får mens i helgen haha. För om jag vore Gravid hade det nog synts på ett test vid det här laget (?) 


    Men åh vad irriterad jag blir. Undersökte nu varje dag och temp. Appen har uppdaterat tempen under dagen istället för på morgonen när jag öppnat appen efter att oura har synkat :( inte konstigt tempen gått upp när den uppdaterat på eftermiddag och kväll!
  • Mirrorball
    Mirrorball skrev 2024-05-29 12:24:50 följande:
    Men åh vad irriterad jag blir. Undersökte nu varje dag och temp. Appen har uppdaterat tempen under dagen istället för på morgonen när jag öppnat appen efter att oura har synkat :( inte konstigt tempen gått upp när den uppdaterat på eftermiddag och kväll!
    Det gör tydligen inget. Ignorera min frustration!
  • Mirrorball
    Loktok skrev 2024-05-29 17:40:18 följande:
    Körde också med de lila Clearblue och hade blinkande gubbe i 9 dagar... på 10e dagen fick jag tillslut en fast gubbe 🤷🏼?♀️🤪
    Åh! det ger lite hopp! haha. Förutom att jag ska resa iväg ett par dagar nu 🤣
  • Mirrorball
    Lugnoro skrev 2024-05-29 21:11:29 följande:

    Jag mår jättekonstigt. Är jätteledsen och känner lukter jättestarkt. Tänkte att humöret berodde på PMS, men det brukar komma lite längre före mens för mig? Gravtesten är negativa än så länge. Liiite blod idag. Hade antagligen ägglossning för 12-14 dagar sedan. 


     


    Håller tummarna! 🤗

  • Mirrorball
    Anonym (Anonym100) skrev 2024-05-30 08:30:07 följande:

    Jag ska prova ägglossnignstester denna månad (första gången) enligt beskrivningen ska jag börja testa på dag 11. 

    - Ska jag testa 1gång om dagen eller hur gör man?


    För mig fungerar det bäst mellan 11-12 och sedan tar jag ett vid 17-19. Tog ett nyss som var starkare än igår så min ÄL verkar komma på riktigt till slut får vi hoppas.

  • Mirrorball
    19977 skrev 2024-05-29 22:19:46 följande:

    Åh vad kul att det gick så smugit för er med tabletter/sprutor iaf, och att det snabbt blev ett syskon ❤️

    Min sambo behöver också gärna ett par dagar mellan liggen hehe, ska ha ägglossning mellan tisdag-onsdag nästa vecka så tänker att vi bör få till det åtminstone en gång i helgen och gärna i början på nästa vecka. Förra gången vi försökte så låg vi varannan dag typ en vecka innan ägglossning men då fick jag kämpa för att få till det 😂 Sambon är inget fan av produktionssex/schemalagt.

    Vad härligt att andra förlossningen var så drömlik!! Det bådar ju gott inför en tredje förlossning trots att det är närmre 10 år sedan! En annan har ju ett ärr i livmodern vilket skrämmer mig, och dessutom har jag stor risk att få stora barn = extra stor och uttänjd livmoder? 🥺 


    Jag Äter alla möjliga tillskott som jag lärt mig om från Jenny Koos webinarier. Tar hennes ihopsatta paket för att boosta sin fertilitet/menscykel + att jag lagt till Q10, selen och zink. Utöver det så äter jag munkpeppar under mensen, gjorde det när jag blev gravid med första barnet också. Denna månad testar jag även rosenrot och jättenattljusolja (herregud vad mycket piller jag tar, listan tar aldrig slut inser jag nu haha).

    Hmm inositol vad något nytt för mig, intressant! Det ska jag kolla upp.

    Äter din man några tillskott? Min äter ju ett paket för mäns spermiekvalite och han äter även lite rosenrot han också nu denna månad, tänker att det kan väl inte skada hehe.


     


    Jag testade rosenrot denna månad och tyvärr så är min cykel längre än tidigare så verkar inte fungera för mig. :(

  • Mirrorball
    Sand13 skrev 2024-05-30 10:35:50 följande:

    Äl+1 idag då... Lång väntan tills jag kan testa. Men vi har ju inte lyckats på 19 månader så varför skulle vi nu? 😢 Han har som sagt 99 % dåliga spermier. Skillnaden denna cykel är att han börjat på Babystart kosttillskott + extra magnesium, och vi har legat som in i, denna månaden. Mer än vid nån annan ägglossning. Tror vi legat typ 7 gånger runt äl för att maxa att dom 1 % bra ska få en chans att hitta fram. Jag har normal ägglossning. Har även beställt omega 3 till honom, men dom har inte kommit hem ännu.

    Var är ni andra i cykeln nu? 🙂


    Jag vet inte. Är på cykeldag 40 🥲. aldrig haft så här långt.
  • Mirrorball
    Mirrorball skrev 2024-05-30 11:00:50 följande:
    Jag vet inte. Är på cykeldag 40 🥲. aldrig haft så här långt.

     


    okej, enligt NC, our-temp (dipp) och liten stegring på LH-test nyss (nästan lika stark som kontroll) tror jag att ÄL är imorgon-övermorgon. Hoppas!!! Så blir lite mys ikväll 😍

  • Mirrorball
    Sand13 skrev 2024-05-30 12:18:06 följande:
    Härligt! 
    Det var verkligen en lång cykel. Lycka till nu :) 
    Ja, jag misstänker att det är mixtrandet med kosttillskott kombinerat med stress har påverkat min cykel negativt. Så håller tummarna!
  • Mirrorball
    Erho skrev 2024-05-30 12:59:39 följande:

    Hej på er!

    Hoppar också in här, behöver lite råd 🙈 kör NC och Äl-tester och har varit lite segt med ÄL denna månaden, enbart fått negativa resultat på ägglossningstest. Men så brukar det kunna vara för mig.

    Hade först beräknad ÄL den 14e enligt NC, sen 15e. Haft massa känningar och fertilt sekret kring de dagarna. Idag är jag på CD 16 och såg en stegring i tempen, men behövs ju fler dagar för att bekräfta ÄL.

    NC menar nu att beräknad ÄL är imorgon. Men jag misstänker att det skedde igår på CD 15 med tanke på att tempen börjat stiga + symtomen som varit.

    Vet inte om man ändå borde försöka få till sex idag för att vara säker om ÄL faktiskt sker imorgon? Vi har egentligen inte möjlighet idag men vill inte missa chansen om ÄL inte redan skett

    :/ vad tror ni?


    Jag skulle kanske försöak få till en gång till idag för säkerhetsskull! Har samma situation just nu att tempen gått upp idag (hade sex för 3 dagar sedan) så behöver nog mysa till det ikväll igen.

    Om tempen håller sig över average-linjen så bör ju du ha ägglossat den 15-16,
Svar på tråden Vi som planerar barn 2025