• Oväntadedrömmen

    Bf September 2024

    Hej på er. Vad jag sett finns ingen tråd för oss med bf i september. Hade varit kul aty följas åt i denna rollercoaster av känslor och hormoner.

    Jag var gravid sist för exakt 16 år sedan. Så jag känner mig helt ny igen på allt. 😅

  • Svar på tråden Bf September 2024
  • Oväntadedrömmen
    Humlisen17 skrev 2024-01-05 08:53:18 följande:

    Inte mig du skrev till men kan väl svara ändå. Det som görs på inskrivningen är mest info om kost, frågor om rökning, alkohol och droger. Man kan ställa frågor om det är något man själv undrar över osv. Sen går man väl igenom hur upplägg med besök och UL ser ut. 


    Jag tänkte vänta lite till med att ta kontakt med BM. Tänker att det inte kommer göra någon skillnad för mig att gå dit tidigt. Jag känner att det än är så osäkert och tidigt i graviditeten. Säkert hjärnspöken men har ju MF, MA och ett avbrytande i bagaget så men är väl lite defensiv. 


    Det tråkiga är att jag typ inte har några symtom mer än typ växtvärk i livmodern. Gör inte oron bättre. 


    Då var det lite som jag misstänkte, ganska onödigt för mig att ringa dit än. Precis som du skriver känns allt så osäkert än och på något vis känns det som man skulle ge sig själv och sin partner en lite mer verklighetskänsla av graviditeten, vilket jag gärna undviker ett tag till ifall något händer.

    Jag vet inte om symtom heller gör en mindre orolig, eftersom man kan fortsätta ha symtom även efter 🙈 jag har en hel del symtom, men har kommit in i en ständig oro att det inte ska stå rätt till. Jag har ju försökt att få till en graviditet i 17cykler och vet inte alls hur jag skulle hantera ett missfall på det. 
  • Constanza
    Oväntadedrömmen skrev 2024-01-05 09:05:31 följande:
    Då var det lite som jag misstänkte, ganska onödigt för mig att ringa dit än. Precis som du skriver känns allt så osäkert än och på något vis känns det som man skulle ge sig själv och sin partner en lite mer verklighetskänsla av graviditeten, vilket jag gärna undviker ett tag till ifall något händer.

    Jag vet inte om symtom heller gör en mindre orolig, eftersom man kan fortsätta ha symtom även efter 🙈 jag har en hel del symtom, men har kommit in i en ständig oro att det inte ska stå rätt till. Jag har ju försökt att få till en graviditet i 17cykler och vet inte alls hur jag skulle hantera ett missfall på det. 
    Man tar också prover, både urin och blodprover:)
  • Humlisen17
    Oväntadedrömmen skrev 2024-01-05 09:05:31 följande:
    Då var det lite som jag misstänkte, ganska onödigt för mig att ringa dit än. Precis som du skriver känns allt så osäkert än och på något vis känns det som man skulle ge sig själv och sin partner en lite mer verklighetskänsla av graviditeten, vilket jag gärna undviker ett tag till ifall något händer.

    Jag vet inte om symtom heller gör en mindre orolig, eftersom man kan fortsätta ha symtom även efter 🙈 jag har en hel del symtom, men har kommit in i en ständig oro att det inte ska stå rätt till. Jag har ju försökt att få till en graviditet i 17cykler och vet inte alls hur jag skulle hantera ett missfall på det. 
    Det är ju så. Har haft symtom kvar trotts att det inte fanns något liv så jag vet att symtom inte behöver betyda någonting egentligen men på något sätt så kan det ändå kännas bättre för psyket.

    Gud vilken lycka för er att det äntligen har tagit sig då! Minns hur man fick inpräntat i huvudet när man va yngre att det var viktigt att skydda sig för annars kunde man bli gravid (givetvis för att skydda sig mot annat också).  Ja jo tjena....
  • Humlisen17
    Constanza skrev 2024-01-05 09:12:49 följande:
    Man tar också prover, både urin och blodprover:)
    Oj, jag har aldrig tagit prover på inskrivningen (gjort några stycken), men däremot fått komma tillbaka senare (runt v 9-10) innan KUB för att ta proverna. Men det skiljer sig säkert lite från region till region hur de går tillväga. Det känns ändå bra att ta prover tidigt.

    Men något att tänka på är om man är negativ blodgrupp kan det vara bra att tidigt få reda på om bebis också är negativ eller om den är positiv för då behöver man profylax mot Rh.
  • Constanza
    Humlisen17 skrev 2024-01-05 09:21:33 följande:
    Oj, jag har aldrig tagit prover på inskrivningen (gjort några stycken), men däremot fått komma tillbaka senare (runt v 9-10) innan KUB för att ta proverna. Men det skiljer sig säkert lite från region till region hur de går tillväga. Det känns ändå bra att ta prover tidigt.

    Men något att tänka på är om man är negativ blodgrupp kan det vara bra att tidigt få reda på om bebis också är negativ eller om den är positiv för då behöver man profylax mot Rh.
    Ju men det är för att kolla blodvärden och om man har protein i urinen och lite olika sjukdomar och såklart vilken blodgrupp 
  • Oväntadedrömmen

    Humlisen17:
    Ja, alltid hittar man något att vara orolig för när man är gravid. Är en föraning för vad som komma skall när de är ute. Lite grejen att vara förälder, att ständigt oroa sig. 

    Ja det var en enorm lycka. Det roliga är att min 15åring är just en "hoppsan", jag var 18 och hade en tanke om att jag inte kunde bli gravid (fråga mig inte varför, det var bara en känsla jag hade i kroppen). Jag sa till och med veckan innan jag plussade till min psykolog att jag trodde att så var fallet, men oj vad jag fick ta tillbaka det veckan efter när jag var där igen. Haha.
    Men som sagt, det är ju inte bara att bara. Det är egentligen så mycket som ska klaffa för att man ska bli gravid. Ganska häftigt egentligen. 😊

  • Humlisen17
    Oväntadedrömmen skrev 2024-01-05 09:31:25 följande:

    Humlisen17:
    Ja, alltid hittar man något att vara orolig för när man är gravid. Är en föraning för vad som komma skall när de är ute. Lite grejen att vara förälder, att ständigt oroa sig. 

    Ja det var en enorm lycka. Det roliga är att min 15åring är just en "hoppsan", jag var 18 och hade en tanke om att jag inte kunde bli gravid (fråga mig inte varför, det var bara en känsla jag hade i kroppen). Jag sa till och med veckan innan jag plussade till min psykolog att jag trodde att så var fallet, men oj vad jag fick ta tillbaka det veckan efter när jag var där igen. Haha.
    Men som sagt, det är ju inte bara att bara. Det är egentligen så mycket som ska klaffa för att man ska bli gravid. Ganska häftigt egentligen. 😊


    Ja från dagen man börjar försöka eller plussar så kommer oron aldrig släppa. Hela tiden nya saker att oroa sig för, även när man har dom i famnen så blir helt plötsligt omvärlden en fara också. Herregud, inte hälsosamt någonstans att hålla på så haha.

    Håller verkligen tummarna för dig att allt går vägen denna gången Hjärta
  • amira22

    Hejsan Jag fick reda på att jag var gravid för n0gra dagar sedan! BF 12 September är så orolig jag med hade mycket symtom för några dagar sedan.  Enda som är kvar är att jag sover dåligt lite  ömma bröst svullen i magen och sammandragningar ingen aptit alls. Grattis till alla som plussatKyss

  • Klobibblan
    amira22 skrev 2024-01-05 11:29:16 följande:

    Hejsan Jag fick reda på att jag var gravid för n0gra dagar sedan! BF 12 September är så orolig jag med hade mycket symtom för några dagar sedan.  Enda som är kvar är att jag sover dåligt lite  ömma bröst svullen i magen och sammandragningar ingen aptit alls. Grattis till alla som plussatKyss


    Grattis till plusset! Vi verkar vara en del som känner att symtomen har avtagit efter plusset, konstigt nog. Klart att det känns lite läskigt, men viktigt att inte oroa sig i onödan heller (lättare sagt än gjort, jag vet). Jag tänker att man får utgå från att allt kommer gå bra tills motsatsen bevisas 💜
Svar på tråden Bf September 2024