• ivf90

    Vi som till slut blev gravida med IVF

    Jag tänkte att det kan vara på plats med en tråd för oss som har blivit gravida med IVF så att inte IVF-trådarna svämmas över av gravidinnehåll. Här kan vi följas åt och diskutera allt graviditetsrelaterat såsom oro, ultraljudsundersökningar, tankar, händelser osv. 

    En presentation av alla som vill skriva i tråden skulle passa fint tycker jag. Skriv hur mycket eller lite ni vill.

    Ålder: 33 
    Vecka nu: 12+6 
    Kommande ultraljudsundersökningar: RUL 29/1 
    Tid med ofrivillig barnlösthet: 2 år 


    Bakgrunden till min ofrivilliga barnlöshet:


    Jag har länge inte vetat om jag vill ha barn öht och bestämde mig för att göra abort när jag var 28 samt 29 och blev oplanerat gravid med min kille (som jag fortfarande är ihop med). Men båda gångerna hann det sluta i tidigt missfall. Där och då väcktes en lite oro för att det fanns en risk för att jag skulle vara en sån som visserligen blev gravid lätt men då sen fick missfall.


     


    När jag fyllde 31 fylldes jag av en stark önskan om att få barn. Min kille var med på tåget och vi började försöka. Jag blev gravid direkt i september 2021. Men testen var supersvaga och jag började blöda ut mitt tredje tidiga missfall efter några dagars lycka. 


     


    Vi var inte överdrivet nedslagna eftersom det ändå hade hänt något på försöket. Men följande försök var inte lika lyckosamma. Vi var nitiska med ägglossningstester, men varje månad blev ändå en besvikelse. Till slut var vi uppe i ett år av negativa resultat och vi sökte då hjälp direkt. 


     


    I november 2022 påbörjade vi vår fertilitetsutredning. I mars 2023 var den äntligen klar och vi fick diagnosen oförklarad infertilitet. Efter ytterligare någon månad fick vi vår regionsfinansierade IVF-remiss godkänd och vi fick komma till Livio och påbörja sprutor i maj 2023. Vid äggplocket fick vi ut 12 ägg och alla 12 befruktades! En 3-dagars sattes in och hela 5 stycken ytterligare utvecklades till fina blastocyster till frysen. Flera dagar innan min testdag började jag blöda kraftigt och det blev ännu en besvikelse. Det kändes otroligt tufft att behöva ta en lång paus över sommaren. 


     


    När augusti kom missmatchade min ägglossning öppningen för kliniken med några dagar och det blev ytterligare en missad cykel. Cykeln därefter fick jag besked på ultraljudet inför insättningen att jag måste ha ägglossat en dag efter mensen och att vi hade missat chansen och behövde vänta en cykel till. 


     


    Hur jag blev gravid: 


    I början på oktober 2023 blev det äntligen dags för min första FET (och andra överföring). Redan två dagar efter överföringen fick jag innan mens-känningar och en rosa flytning, och jag var övertygad om att det var något fel med min cykel igen. Men det skulle visa sig vara en nidblödning! Mensen kom aldrig och när jag testade mig på RD11 fick jag ett knappt synbart streck. 


     


    Hur jag har mått så här långt:
    De första veckorna trodde jag att jag höll på att bli galen på riktigt. Mina svaga positiva test gjorde mig övertygad om att det skulle bli ett fjärde tidigt missfall. Jag hade noll symtom och varje dag var som att leva i ett ångestmoln. 


     


    Vi bokade in ett tidigt ultraljud i vecka 6+6 och då kunde ett hjärtljud konstateras. Men embryot mätte bara 6+2, vilket gjorde mig övertygad om att den skulle dö inom kort. På IVF-klinikens ultraljud i vecka 7+6 var embryot återigen 3-4 dagar för litet, men det hade vuxit 1 mm/dag och hjärtat slog fortfarande. Jag hade inga ömma bröst, inget illamående, men ett oändligt sömnbehov. 


     


    I vecka 9-10 kände jag mig plötsligt piggare och hade därmed inga symtom alls. Vi bokade in ytterligare ett privat ultraljud eftersom jag var övertygad om missfall. Men i 9+5 fick vi se ett litet foster som hade vuxit som det skulle med en stabil hjärtrytm. Efter det vågade jag ändå börja slappna av lite. Och helt plötsligt kom illamåendet och jag började spy varannan dag ungefär. Men de fysiska gravidsymtomen lättade min ångest, så det gjorde mig ärligt inte så mycket. 


     


    Inför KUB blev jag dock otroligt nervös igen. Jag var så rädd att det skulle ha dött, men allt såg ut precis som det skulle i vecka 12+4. Även om allt forftarande känns extremt overkligt så har jag ändå vågat börja tro på att det här faktiskt ska ske nu! 


     


    Ser fram emot att läsa era andra presentationer!

  • Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF
  • Melsson
    grimaserar skrev 2024-01-16 12:49:29 följande:

    Hej! Hoppas att allt går bra med alla. Det var ett tag sedan jag var här i tråden, har gått igenom spökveckor och haft fullt upp med livet som fortsätter rulla på trots att en är gravid och helst skulle stanna upp lite mer. Jag har varit inne och läst lite och relaterat mycket men inte riktigt tagit mig tid till att svara. 

    Och Noelani, jag kan relatera i "besvikelsen" att få en pojke. Både jag och sambon ville ha en flicka och även om jag är helt säker på att jag kommer älska (och redan älskar) vår skrutt lika mycket har jag på något sätt behövt vänja mig vid att det är en pojke. Vi har vetat sedan vecka 13 vilket har varit skönt, då har det blivit att vi liksom mentalt fått kalla honom "honom" och det gör honom både lite verkligare men också att jag nu känner mig oerhört glad över att han är just han. Anledningen till att vi ville ha en flicka var nog mest att vi kände att det var enklare, vi lever i en tid när kvinnor ska uppfostras till starka och där en kan uppmuntra dem till att ta mer plats. Mannens roll i dagens samhälle är lite mer komplex, där de i högre grad behöver backa och ge upp privilegier samtidigt som de fortfarande har större privilegier.... Så även om jag är helt säker på att vi kommer uppfostra en fin och medveten pojke känns det på något sätt lite svårare. 

    Jag är nu i vecka 20 (19+3) och tror att jag känt rörelser från och till sedan vecka 18, tycker dock att det är svårt och blir väldigt nojig över att det bara ska vara vanliga magrörelser, eller ett tecken på att något är fel då jag nästan tyckt att de gör lite ont ibland. Det är inte heller helt regelbundet, nu har jag suttit still och jobbat i en timme och har knappt känt något alls, kanske en liten snärt, men väldigt snällt i så fall... Det brukar dock komma mest på kvällarna, men är rätt nojig. Vi ska på RUL på torsdag och det ska bli väldigt skönt, är rätt orolig över att något ska ha gått fel, så hoppas verkligen att vi får se en pigg och frisk pojke. Har lite obehagskänslor/lätt smärta i magen från och till... Men tänker att den ju växer så det borde inte vara någon anledning att oroa sig, men så klart oroar jag mig som satan ändå. 

    Hade tänkt berätta för mina elever efter ultraljudet men idag frågade de vilken vecka jag är i, så blev att jag berättade. I övrigt har vi köpt en vagn, en säkrare och större bil och börjat fixa i för barnrum, samtidigt planerar vi köksrenovering och provar pojknamn i mängder och försöker planera maximerad föräldraledighet. Vi tror att vi har ett namn nu som vi både tycker känns bra, men vi får väl se hur länge och om det känns rätt när han väl är utanför magen. Har egentligen tänkt avvakta med mycket tills efter UL, när jag vet att allt ser bra ut. Hur gör ni/har ni gjort? Är det bara jag som fortsätter noja så här?


    Åh så kul med en pojke, grattis <3 Vad är det för namn ni funderat på? Vi hade typ pojknamn klara (valde mellan 3 st) men tjejnamn har vi svårare med (och ska såklart få en tjej haha)

    Vad blev det för vagn? :D
  • Zaro

    Tack för alla lyckönskningar, det ska bli kul att följas åt, det är verkligen speciellt att ha kämpat och blivit gravid genom IVF!

  • Vickan31
    Hej fina ni och ursäkta för sent svar. Jag har inte funnit tid på sistone att svara på era fina meddelanden, och igår var jag ett litet vrak. Jag vaknade nämligen på morgonen av, ja, tänk er värsta sortens mensvärk där det gör så ont i nedre delen av magen att det strålar ut i ryggen så intensivt att man inte kan stå upp, blir illamående och typ kallsvettas. Kan inte beskriva den paniken och rädslan, jag trodde att allt var kört. Konstigt nog gick det över efter 15-20 minuter så när jag kom fram i telefonkön sa de att det inte var någon idé att åka in för symptom som försvunnit. Men återkommer det eller att jag får andra symptom ska jag ringa igen. En av teorierna från de jag ringde var urinvägsinfektion vilket jag dock inte har några andra symptom på, eller foglossning. Resten av gårdagen, och idag, har jag inte haft någon smärta eller värk i magen men däremot lite ont i nedre delen av ryggen, dock inte så illa som den där attacken på morgonen. Jag fick ett visst lugn av att alla jag pratade med, två barnmorskor och de hade i sin tur pratat med två olika läkare, sa att det inte låter som någonting som påverkar bebisen, men jag kan inte hjälpa att jag fortfarande känner mig lite orolig. Hoppas dock att det var som ena barnmorskan föreslog, bara en ?fis på tvären" 😅 Så jag försöker att inte oroa mig men min hjärna hjälper mig inte där direkt.

    Skriver lite mer snart när jag läst ikapp Hjärta
  • Vickan31

    ivf90: Hur mår du nu? Intressant att läsa om hur ni tänker fördela föräldraledigheten och precis som du säger är ju fördelen med att du är egenföretagare att du har möjlighet till en helt annan flexibilitet Glad Vilken bra idé med en doula, det kanske lättar lite av pressen din sambo kan känna på BB om sjukhusmiljöer är obehagliga för honom, min sambo är likadan och det finns en risk för att han svimmar men hittills har han klarat sprutor och äggplock bättre än han förväntade sig. Hoppas att det inte ska vara något problem för er att hitta en doula trots midsommarhelgen. Så spännande att du och jag ligger i samma fas i våra graviditeter, jag väntar ju också på att få känna rörelser, tycker att väntan på RUL känns otroligt plågsam och har också BF midsommarveckan som vi pratade om, det var exakt samma dag om jag inte minns fel? 19 juni 🥰


    Clemmentina: Så härligt att du känner av en buffande bebis mer och mer, och att energin är högre nu, men vad jobbigt att du har ont. Ja tänk att nu är ni nere på tvåsiffrigt antal dagar till BF, så häftigt! Hjärta


    Zaro: Varmt välkommen till den här fina gruppen och stort tack för att du delar med dig av din gripande historia, det berör verkligen och jag känner hur tårarna sticker i ögonen när jag läser dina ord Hjärta Vilket mirakel, så otroligt fint att det nu har vänt till det positiva och jag håller tummarna och hoppas på att det ska fortsätta att gå åt rätt håll nu Hjärta Jag såg inte om du hade skrivit det, men blir det här ert första barn?


    lissan111: Välkommen till dig också, och så fint att ni plussade på ert andra IVF-försök! Så spännande att det är en liten pojke ni väntar i juni och vad härligt att han gör sig påmind genom att buffa omkring där inne! 🥰


    Humlaaan: Redan vecka 33, wow vad tiden går snabbt på ett sätt även om man ibland tycker att den segar sig fram något oerhört, haha! Skönt att höra att du mår överlag bra, men förståeligt att tröttheten tar på. Jag har ingen erfarenhet av TUL; men det låter ju bra att de gör tätare kontroller för att kanske mildra oron lite, även om jag förstod det som att du fortfarande känner en del oro? Hela den här resan har gjort en extra skör tycker jag personligen, så oron följer med en hela vägen och skiftar bara form från rädslan att inte bli gravid, till rädslan att något ska hända bebisen i magen, och sen när den är född lär man få helt nya saker att oroa sig för. Men det kommer att gå bra Hjärta


    Orkidé8181: Hur mår du nu? Hade du kontroll den här veckan? Wow så snabba förlossningar du haft, och tänk att det är vecka 36 för dig nu! Hjärta


    Melsson: Vad spännande att magen börjar synas mer och mer nu, och precis som din barnmorska säger så är det ju väldigt individuellt och ingenting konstigt att magen växer olika mycket för olika personer Glad Och vad mysigt att du fått börja känna rörelser där inne, stort ju! Hjärta Vi pratar också om att sikta mot inskolning när barnet är cirka 1,5 år, men jag har noll koll på det där med om man får välja exakt datum på alla förskolor eller inte, allt sånt känns fortfarande så långt bort så jag har inte kollat upp det alls, haha 😅


    Noelani: Välkommen tillbaka, har tänkt på dig och det är så fint att höra ifrån dig igen Hjärta Vecka 25, så stort när man tänker på hur långt ni har kommit! Beklagar att du haft en jobbig graviditet och även om det är positivt med tätare kontroller av lillpojken så önskar man såklart att tiden skulle gå snabbare så att han snart är här. Förstår precis dina känslor kring att önska en flicka, men så fint att du känner dig nöjd och glad med en pojke nu. Min barnmorska sa att jag verkar ha en större förlossningsrädsla än hon kan släppa, så jag ska också få något aurorasamtal eller vad det heter och jag tycker att det låter super att de verkligen lyssnade på dig angående kejsarsnitt och hoppas att du snart får det beviljat så att du kan släppa en del av den oron Hjärta


    grimaserar: Så jobbigt med spökveckor, jag går in i vecka 19 imorgon så är ganska nära dig Glad Vad fint skriver om era känslor kring att få en pojke och skillnaden mellan att uppfostra döttrar jämfört med söner, verkligen tänkvärt och relaterbart tycker jag! Vad häftigt att du börjat känna av rörelser men jag känner igen hur mycket det finns att oroa sig för i den här processen, speciellt med vårt bagage som ofrivilligt barnlösa, så jag hoppas att din oro kanske kan mildras när du känner ännu tydligare och mer regelbundna sparkar och rörelser där inne. Uppdatera gärna efter RUL imorgon om du vill, jag tänker att allt ska se bra ut och håller tummarna för det Hjärta Jag har RUL nu på tisdag 23/1 och känner precis som du att jag i stort nojar och avvaktar med att berätta om graviditeten till efter det ultraljudet, men jag önskar att vi alla hade fått kunna njuta lite mer och ta för givet att allt ska gå bra, men än så länge nojar jag ett tag till och berättar för kollegor med flera efter RUL tror jag.


     


    Allmän fråga till någon som eventuellt vet: hur känns foglossning och hur vet man om man har det?

  • Zaro

    Hej Vickan!
    Förstår att du blir orolig men det låter verkligen som foglossning tycker jag!? Oavsett tror jag att lugna barnmorskor är ett bra tecken.
    Tack för välkomnandet förresten. Det är vårt första barn, ja, så det är ju lite extra spännande. Vet att Noelani också väntar sitt första barn. Gör du också det?

  • Melsson
    Orkidé8181 skrev 2024-01-15 18:55:54 följande:

    Tack 😊

    nej inga kurser alls.

    har tidigare haft 2 snabba förlossningar, första barnet 3 timmar totalt, andra kanske 15 min, min journal där är endast 30 min totalt typ inskriven, 3 krystvärkar och bebis ute 😅

    får dock se hur denna blir, men jag hade nog bara blivit uppjagad av kurser, även om jag förstår att dessa säkerligen är väldigt bra och hjälpande för många.

    jag som har ett stort kontrollbehov känner för en gångs skull att inför förlossning kan jag inte påverka någonting och litar helt fullt ut på att de som är runtom mig ser och vet vad jag/ vi behöver 😊

    är det din första? 


    går in i v 36 denna vecka, tiden har gått så fort nu på slutet 😱


    Ok, ja ska läsa på lite och se om man behöver kurs eller ej, jag har lite kontrollbehov också - så vill på ett sätt inte inte läsa på för mkt utan mer gå med the flow... 

    Ja det är min första så man är ju lite nervös! Du verkar ju ha haft galet snabba förlossningar! Tror du denna går ännu snabbare? Fick du problem efter om det gick så fort eller gick "eftervården" bra? :)
  • Melsson

    @Vickan 

    Jag tror foglossning är väldigt olika beroende på person osv. Jag tror jag haft lite foglossning, har haft ont i ena skinkan framförallt när jag rört mig lite mer osv! 

    Funderar annars på om det kan ha varit en stark sammandragning du fick? Jag har börjat få sammandragningar senaste veckan, ska tydligen vara livmodern som övar sig, men det gör ont och hugger och håller i ett kort tag innan det släpper igen. Hoppas att du slipper det mer iaf <3

  • Orkidé8181
    Vickan31 skrev 2024-01-17 14:15:20 följande:

    ivf90: Hur mår du nu? Intressant att läsa om hur ni tänker fördela föräldraledigheten och precis som du säger är ju fördelen med att du är egenföretagare att du har möjlighet till en helt annan flexibilitet Glad Vilken bra idé med en doula, det kanske lättar lite av pressen din sambo kan känna på BB om sjukhusmiljöer är obehagliga för honom, min sambo är likadan och det finns en risk för att han svimmar men hittills har han klarat sprutor och äggplock bättre än han förväntade sig. Hoppas att det inte ska vara något problem för er att hitta en doula trots midsommarhelgen. Så spännande att du och jag ligger i samma fas i våra graviditeter, jag väntar ju också på att få känna rörelser, tycker att väntan på RUL känns otroligt plågsam och har också BF midsommarveckan som vi pratade om, det var exakt samma dag om jag inte minns fel? 19 juni 🥰


    Clemmentina: Så härligt att du känner av en buffande bebis mer och mer, och att energin är högre nu, men vad jobbigt att du har ont. Ja tänk att nu är ni nere på tvåsiffrigt antal dagar till BF, så häftigt! Hjärta


    Zaro: Varmt välkommen till den här fina gruppen och stort tack för att du delar med dig av din gripande historia, det berör verkligen och jag känner hur tårarna sticker i ögonen när jag läser dina ord Hjärta Vilket mirakel, så otroligt fint att det nu har vänt till det positiva och jag håller tummarna och hoppas på att det ska fortsätta att gå åt rätt håll nu Hjärta Jag såg inte om du hade skrivit det, men blir det här ert första barn?


    lissan111: Välkommen till dig också, och så fint att ni plussade på ert andra IVF-försök! Så spännande att det är en liten pojke ni väntar i juni och vad härligt att han gör sig påmind genom att buffa omkring där inne! 🥰


    Humlaaan: Redan vecka 33, wow vad tiden går snabbt på ett sätt även om man ibland tycker att den segar sig fram något oerhört, haha! Skönt att höra att du mår överlag bra, men förståeligt att tröttheten tar på. Jag har ingen erfarenhet av TUL; men det låter ju bra att de gör tätare kontroller för att kanske mildra oron lite, även om jag förstod det som att du fortfarande känner en del oro? Hela den här resan har gjort en extra skör tycker jag personligen, så oron följer med en hela vägen och skiftar bara form från rädslan att inte bli gravid, till rädslan att något ska hända bebisen i magen, och sen när den är född lär man få helt nya saker att oroa sig för. Men det kommer att gå bra Hjärta


    Orkidé8181: Hur mår du nu? Hade du kontroll den här veckan? Wow så snabba förlossningar du haft, och tänk att det är vecka 36 för dig nu! Hjärta


    Melsson: Vad spännande att magen börjar synas mer och mer nu, och precis som din barnmorska säger så är det ju väldigt individuellt och ingenting konstigt att magen växer olika mycket för olika personer Glad Och vad mysigt att du fått börja känna rörelser där inne, stort ju! Hjärta Vi pratar också om att sikta mot inskolning när barnet är cirka 1,5 år, men jag har noll koll på det där med om man får välja exakt datum på alla förskolor eller inte, allt sånt känns fortfarande så långt bort så jag har inte kollat upp det alls, haha 😅


    Noelani: Välkommen tillbaka, har tänkt på dig och det är så fint att höra ifrån dig igen Hjärta Vecka 25, så stort när man tänker på hur långt ni har kommit! Beklagar att du haft en jobbig graviditet och även om det är positivt med tätare kontroller av lillpojken så önskar man såklart att tiden skulle gå snabbare så att han snart är här. Förstår precis dina känslor kring att önska en flicka, men så fint att du känner dig nöjd och glad med en pojke nu. Min barnmorska sa att jag verkar ha en större förlossningsrädsla än hon kan släppa, så jag ska också få något aurorasamtal eller vad det heter och jag tycker att det låter super att de verkligen lyssnade på dig angående kejsarsnitt och hoppas att du snart får det beviljat så att du kan släppa en del av den oron Hjärta


    grimaserar: Så jobbigt med spökveckor, jag går in i vecka 19 imorgon så är ganska nära dig Glad Vad fint skriver om era känslor kring att få en pojke och skillnaden mellan att uppfostra döttrar jämfört med söner, verkligen tänkvärt och relaterbart tycker jag! Vad häftigt att du börjat känna av rörelser men jag känner igen hur mycket det finns att oroa sig för i den här processen, speciellt med vårt bagage som ofrivilligt barnlösa, så jag hoppas att din oro kanske kan mildras när du känner ännu tydligare och mer regelbundna sparkar och rörelser där inne. Uppdatera gärna efter RUL imorgon om du vill, jag tänker att allt ska se bra ut och håller tummarna för det Hjärta Jag har RUL nu på tisdag 23/1 och känner precis som du att jag i stort nojar och avvaktar med att berätta om graviditeten till efter det ultraljudet, men jag önskar att vi alla hade fått kunna njuta lite mer och ta för givet att allt ska gå bra, men än så länge nojar jag ett tag till och berättar för kollegor med flera efter RUL tror jag.


     


    Allmän fråga till någon som eventuellt vet: hur känns foglossning och hur vet man om man har det?


    Hoppas du mår bättre och att det onda var en engångsföreteelse ❤️

    ja precis, jag var på rutinkontroll idag 😃

    han är fixerad och ligger långt ner i bäckenet så han verkar redo 😊
    Jag känner verkligen kroppsdelar när han vrider och vänder sig, så häftigt men samtidigt vet jag inte om jag får en ordentlig kick så det knäpper i revbenen 😅

    enligt min app är jag i v 36, enligt BM är jag i vecka 35, men vi har samma BF datum så vetefasen hur det kan skilja så? 


    fick en stor påse med blöjor, salvor, tandborste och massa reklam från MVC, var ett riktigt startkit!

    sedan gick vi igenom förlossningabrevet, eller frågorna vi fått som hon la in i journalen? känns verkligen nära nu! 


    alla värden är nu bra, har varit kämpigt att få upp järnvärdet, men sideral har ändå funkat okej, fått pausa någon kväll, men överlag funkat bra 😊

    är det någon här inne från Sthlm? 

  • grimaserar
    Melsson skrev 2024-01-17 11:57:35 följande:
    Åh så kul med en pojke, grattis <3 Vad är det för namn ni funderat på? Vi hade typ pojknamn klara (valde mellan 3 st) men tjejnamn har vi svårare med (och ska såklart få en tjej haha)

    Vad blev det för vagn? :D
    Haha åh, vi har jättesvårt för pojknamn men tycker att tjejnamn är så lätt... Där hade vi topp tre redan innan vi blev gravida... Det enda pojknamnet vi verkligen gillat heter vår katt så vi överväger att döpa om honom (men är redan lite nervösa över att han ska känna sig oälskad när vi får en ny skrutt att ta hand om). Men just nu lutar det åt en liten Svante, även om jag tycker att Viggo är väldigt fint men det kan inte min sambo tänka sig. Så vi får väl se vem det är som vi får träffa när han väl kommer! Vad bollar ni för namnalternativ? 

    Vi köpte en britax smile 3, vi bor på landet och den ska vara relativt smidig på de flesta underlag samtidigt som den också är ganska lätt vilket gör att vi kan lyfta den över det värsta ställena och den är inte jättestor som många terrängvagnar utan går ändå att använda inne i stan och på spårvägnar och liknande också :) Har ni köpt vagn än, hur har ni resonerat? :) 
  • Vickan31
    Zaro skrev 2024-01-17 14:33:05 följande:

    Hej Vickan!
    Förstår att du blir orolig men det låter verkligen som foglossning tycker jag!? Oavsett tror jag att lugna barnmorskor är ett bra tecken.
    Tack för välkomnandet förresten. Det är vårt första barn, ja, så det är ju lite extra spännande. Vet att Noelani också väntar sitt första barn. Gör du också det?


    Zaro: Tack för att du säger det, jag hoppas att det var det och ingenting farligt. Jag har fått telefontid med en fysioterapeut senare idag så jag får se vad hen tror om mina symptom. Ååh vad spännande, det är mitt första barn också så det blir mycket känslor och lite extra spännande precis som du säger. Håller fortsatt tummarna för att allt ska se bra ut den 25:e, förstår att väntan är extra tuff när man varit med om det ni varit med om, men hoppas att ni trots det kan få en fin helg Hjärta
    Melsson skrev 2024-01-17 15:24:13 följande:

    @Vickan 

    Jag tror foglossning är väldigt olika beroende på person osv. Jag tror jag haft lite foglossning, har haft ont i ena skinkan framförallt när jag rört mig lite mer osv! 

    Funderar annars på om det kan ha varit en stark sammandragning du fick? Jag har börjat få sammandragningar senaste veckan, ska tydligen vara livmodern som övar sig, men det gör ont och hugger och håller i ett kort tag innan det släpper igen. Hoppas att du slipper det mer iaf <3


    Melsson: Ja det verkar kanske kunna vara det, ska bli intressant att höra vad fysioterapeuten säger om det kan vara foglossning kanske trots att det inte är på de "klassiska" ställena. Ooh det låter inte så skönt! Men det känns bättre när du har vilat lite, eller? Jag läste någonstans om sammandragningar men enligt vissa källor lät det som att det inte gjorde ont och barnmorskorna och läkarna de pratat med nämnde inte det som en teori, men annars låter det ju som att det skulle kunna vara de? Har peppar peppar inte känt någon mer smärta i magen, bara ryggen, så vi får se om jag får någon mer förklaring snart, men vissa saker i kroppen hittar man ju ibland ingen förklaring på. Tack för dina värmande ord Hjärta
    Orkidé8181 skrev 2024-01-17 20:10:29 följande:

    Hoppas du mår bättre och att det onda var en engångsföreteelse ❤️

    ja precis, jag var på rutinkontroll idag 😃

    han är fixerad och ligger långt ner i bäckenet så han verkar redo 😊
    Jag känner verkligen kroppsdelar när han vrider och vänder sig, så häftigt men samtidigt vet jag inte om jag får en ordentlig kick så det knäpper i revbenen 😅

    enligt min app är jag i v 36, enligt BM är jag i vecka 35, men vi har samma BF datum så vetefasen hur det kan skilja så? 


    fick en stor påse med blöjor, salvor, tandborste och massa reklam från MVC, var ett riktigt startkit!

    sedan gick vi igenom förlossningabrevet, eller frågorna vi fått som hon la in i journalen? känns verkligen nära nu! 


    alla värden är nu bra, har varit kämpigt att få upp järnvärdet, men sideral har ändå funkat okej, fått pausa någon kväll, men överlag funkat bra 😊

    är det någon här inne från Sthlm? 


    Orkidé8181: Tack snälla Hjärta Wow vad spännande att han är fixerad och ligger redo nu, plus att du kan känna så mycket att du till och med vet att nu är det en fot eller nu är det en arm! 😃 Vilket mirakel kroppen är ändå, och den lilla personen där inne såklart! Jag har mött samma sak hos min barnmorska och det är för att när min app säger att jag går in i vecka 19 (alltså att jag är 18+0) så säger min barnmorska att appen uttrycker det fel, för hon kallar det vecka 18 tills man kommit till 19+0 osv. Sorry om jag inte förklarar det så bra, var svårt att formulera i skrift 😅 Men du, där snackar vi förberedelser och verkligen tecken på att det är nära nu! Skönt att höra att värdena är bra nu, inte minst tack varfe sideral Glad Jag har bott i Stockholm 2013-2022 men är en norrlänning som vänt hem igen 😁



Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF