• Bejje

    Elbilar

    Jag har försökt skriva i forumet för "motor" vilket är ganska vagt, men det finns inget intresse för bilar där.

    Mitt intresse är mer för elbilar, kan det passa in i den här delen av forumet annars?

    Vad har ni för syn på elbilar vs bensin och diesel och om ni inte har elbil, men är för klimatet, varför inte? Ja elbilar är dyra, men i andra trådar verkar ju familjer på familjeliv dra in närmare 100k per månad, så det är väl inga problem att köpa en elbil eller?

  • Svar på tråden Elbilar
  • Anonym (Funkar inte)

    I mitt förra jobb åkte jag ett antal gånger per år till kontoret på Jylland, Danmark.
    Tog runt 8 timmar enkel väg. Kunde bli ett par tankstopp på max 10 minuter styck, käkade Mc-drive så i stort sett sträckkörning. Hade inte funkat med elbil.
    Jobbet innan - ett antal gånger Malmö ram och tillbaka över dagen, 50 mil enkel väg.
    Jobbet innan det, hela landet som distrikt med släpvagn för att leverera städmaskiner. Hade till exempel hem- jobb- Åre och tillbaka på en dag med släp.
    Funkar inte med el.
    Privat åker jag husvagn på sommaren. Sträckkör utan problem 6 till 7 timmar för att komma fram. Funkar inte med el.
    Bor i en radhussamfällighet utan laddmöjlighet. Elbil funkar inte
    Hybrider har ofta en löjligt liten förbränningsmotor som inte orkar med bilen under normalt bruk utan att hinka i sig drivmedel.
    Batteri är kalas men funkar inte för oss som behöver bil i jobb eller andra situationer där räckvidd är viktigt.
    Bättre att satsa på att utveckla diesel och få den så grön som möjligt.
    Alla kan inte åka batteri SUV i stadstrafik och göra en utflykt på helgen.
    Utvecklas inte elbilen drastiskt så kommer den snart att vara en ny dront.

  • Anonym (Gripen)

    Tycker elbilar är bra, positivt för Sverige då olja inte är en naturresurs här.

  • Anonym (Funkar inte)
    Anonym (Gripen) skrev 2024-04-26 22:34:54 följande:

    Tycker elbilar är bra, positivt för Sverige då olja inte är en naturresurs här.


    Diesel eller bensin kan ju komma att framställas förnybart inom kort, eller hur?
    Nu blev ju E85 ett megafiasko men .... Alternativbränslen kan ju vara rätt väg på många olika sätt.
    Motorsnillet Björn Gillbrand på Saab var ju inne på att tvåtaktsmotorn skulle kunna ha enorm utvecklingspotential. Fordonsvärlden tycks ha fått tunnelseende på el och hybrid.Lösningen kommer att komma men den heter nog inte batteri.
  • Anonym (9)
    Anonym (Funkar inte) skrev 2024-04-26 22:43:52 följande:
    Diesel eller bensin kan ju komma att framställas förnybart inom kort, eller hur?
    Nu blev ju E85 ett megafiasko men .... Alternativbränslen kan ju vara rätt väg på många olika sätt.
    Motorsnillet Björn Gillbrand på Saab var ju inne på att tvåtaktsmotorn skulle kunna ha enorm utvecklingspotential. Fordonsvärlden tycks ha fått tunnelseende på el och hybrid.Lösningen kommer att komma men den heter nog inte batteri.
    Men den stora filosofiska frågan är ju ändå varför du tror att alternativa bränslen är "diesel eller bensin" och inte alternativa bränslen.
  • Anonym (Funkar inte)
    Anonym (9) skrev 2024-04-26 23:29:31 följande:
    Men den stora filosofiska frågan är ju ändå varför du tror att alternativa bränslen är "diesel eller bensin" och inte alternativa bränslen.
    Både diesel och bensin som vi känner dem idag kan säkert framställas syntetiskt.
    Ingen verkar vilja ha kärnkraft, inga vill ha vindkraftparker i närhet av där de bor. Vi ska inte bygga sönder fler vattendrag än vi redan gjort. Inte elda kol för att generera el. Vi ska nog titta på alternativa vägar.
    Dessutom - all reklam på tv för elbilar är nästan 100% för större SUV. Vore det inte bättre med små eller mellanklassbilar ut miljösynpunkt?
  • Anonym (9)
    Anonym (Funkar inte) skrev 2024-04-26 23:44:00 följande:
    Både diesel och bensin som vi känner dem idag kan säkert framställas syntetiskt.
    Då är det inte Diesel eller bensin vi pratar om.
  • Anonym (Funkar inte)
    Anonym (9) skrev 2024-04-26 23:50:53 följande:
    Då är det inte Diesel eller bensin vi pratar om.
    Kalla det vad du vill, namnet är ointressant. Vi talar om syntetiska alternativ.
    Ärt det svårt att förstå?
    Kalla det för Smurfsaft om du vill.
  • Anonym (9)
    Anonym (Funkar inte) skrev 2024-04-26 23:54:29 följande:
    Kalla det vad du vill, namnet är ointressant. Vi talar om syntetiska alternativ.
    Ärt det svårt att förstå?
    Kalla det för Smurfsaft om du vill.
    Min fråga var ifrån början varför du kallar det för fel sak. Du talar inte alls om "alternativ". Du talar om "diesel och bensin".
    Du och jag har aldrig haft en debatt om ämnet i sig. Det är nämligen rätt svårt när man argumenterar för att byta en befintlig term till samma term. Man kan inte "kalla det vad man vill" och sedan kalla det för samma sak som man vill byta bort. Greta argumenterar inte direkt för konstgjord global uppvärmning som alternativ till global uppvärmning, eller?

    Eller jo, fan ...det gör hon ju. Sorry. Jag som har fel.
    Vi hoppas att nån uppfinner bensin eller diesel i framtiden!

  • Anonym (Gripen)
    Anonym (Funkar inte) skrev 2024-04-26 22:43:52 följande:
    Diesel eller bensin kan ju komma att framställas förnybart inom kort, eller hur?
    Nu blev ju E85 ett megafiasko men .... Alternativbränslen kan ju vara rätt väg på många olika sätt.
    Motorsnillet Björn Gillbrand på Saab var ju inne på att tvåtaktsmotorn skulle kunna ha enorm utvecklingspotential. Fordonsvärlden tycks ha fått tunnelseende på el och hybrid.Lösningen kommer att komma men den heter nog inte batteri.

    Diesel och bensin är ju en oljeprodukt som hämtas från andra länder i Sverige (Sverige är då i händerna på oljeprisernas fluktuationer) Det är inte en förnybar produkt heller. Det har du nog fått om bakfoten. Etanol är en förnybar produkt.

    Jag tror att utvecklingen med elmotorer kommer att gå framåt, det sker en övergångsperiod med traditionella bränslen för närvarande. Hybridbilar är ett "symptom" på detta. 

    personligen (om jag nu får fantisera fritt) så tror jag att elbilarna kommer att klå bensinbilarna vad gäller färdlängd per laddning framöver. Jag tror också att bilar kommer att betraktas som infrastruktur där ett vanligt scenario blir att ha ett abonnemang och en självkörande bil finns tillgänglig för att ta dig någonstans (eller leverera varor) de planerar rutten och bildar landsvägståg enligt logistiska algoritmer. Det kanske kommer att finnas varianter beroende på klimatet bilen befinner sig i. I vissa klimat så kanske vätgas passar bäst.


    För övrigt så tror jag att Sverige inte gynnas av att sponsra oljeindustrin och opec länder. Det borde vara en faktor för bensinbilsivrarna kan jag tycka. Sen så är det bara att slänga ett getöga på någon av de större städerna som Peking eller Bombay för att tycka att elbilar är ett bättre alternativ. Jag menar, luften du andas där har en brun kulör. Lokaliserade kraftverken hantera luftföroreningar på ett bättre sätt (iom el)

  • Anonym (Fin)
    Anonym (Gripen) skrev 2024-04-26 22:34:54 följande:

    Tycker elbilar är bra, positivt för Sverige då olja inte är en naturresurs här.


    Jag tror också att elbilar är positivt och en del av lösningen, så länge det inte handlar om att var och en ska skaffa egen elbil. Bilpool med elbil skulle jag gärna använda om det fanns på orten jag bor. 

    Om det fanns större utbud av bilpooler skulle man lättare kunna anpassa och köra med liten bil när man bara är en eller två personer i bilen. Där jag bor är det långt kvar till det. 
Svar på tråden Elbilar