• Anonym (Fundersam)

    Är detta verkligen så normalt och vanligt som min sambo påstår?

    Jag och min sambo är inte helt eniga i hur vanligt det är att man beroende på vem man umgås med, ljuger, berättar överdrivna återgivelser av situationer och beter sig annorlunda än den man egentligen är. 


    Det hela bottnar sig egentligen i något som uppstod i julas. Då långtgående planer för att jag skulle vara bortrest, och träffa långväga vänner, såg ut att krakelera pga strul i sista stund pga mina vänner. Sambon hade i sin tur då planerat in att ha två gäster hos oss. Personer som jag endast träffat en gång tidigare, som gäster hemma hos oss en tidigare vinter. 


    Jag berättar för sambon att det ser ut att gå åt skogen med mina planer, och att det ser ut som om att jag kan få bli hemma. Han reagerar jätte märkligt. Blir sur, får ångest, blir märkbart jätte stressad och nedstämd. Jag begriper ingenting, och undrar ju vad det är frågan om? 


    Efter mycket om och men, häver han tillslut ur sig att sist dessa kom på besök. Så fick han mycket skit av dom efteråt, för dom hade tydligen sagt att han inte var sig själv? Tydligen är det så här att min sambo anammar olika persona, med olika människor. Så pass till den milda grad att han ljuger om ditt och datt, och det var på det viset att eftersom jag var närvarande. Vågade han inte vara s.k sig fejk själv med dessa, sina vänner. I rädsla att jag skulle råka avslöja honom genom att säga saker så som, nä men så gick det ju inte till. 

    Blev fruktansvärt sårad och även förvånad. För det kändes ju som om han inte kan vara sig själv med mig. Men det bedyrade han att så inte är fallet. Utan det är alla andra, och han vill han vill hålla olika grupper av människor separerade ifrån varandra. Just på grund av att man är olika med olika människor. 

    Sedan dess har detta varit ett återkommande diskussionsämne, då jag menar på att det INTE är normalt att fnurra på sanningen, så till den milda grad som han gör. Medans han på fullt allvar verkar tycka detta är hur normalt som helst att göra sådär. Jag tänker bara som sån att vad fan, skall det aldrig gå att kunna umgås som par med vissa av hans vänner eftersom han aktivt hittar på sånt som ej är sant med vissa? Agerar som en annan typ av person med vissa, och inte är sin äkta personlighet. 


    Det hela slutade förövrigt med att jag fick åka iväg ändå, fira jul helt ensam. Bland människor jag inte ens känner. Mina vänner kunde ej komma, så som det egentligen vart bestämt. 

    Viss anpassning till social situation och grupp, det förstår jag. Men alltså, är jag helt ute och cyklar som anser att nej. Det här låter faktiskt inte som något alla gör? 

  • Svar på tråden Är detta verkligen så normalt och vanligt som min sambo påstår?
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Lögn?) skrev 2024-04-29 12:03:31 följande:

    Kan det vara så att han egentligen har en massa bagage ihop med dessa vänner och att han varit på ett helt annat sätt före han blev ihop med dig? O att dessa 2 världar krockar för mycket med varann?


    SÅ kan det säkert också vara. De kanske har dragit sexistiska skämt tillsammans, pratat illa om kvinnor, varit på bordell på grabbresan...
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Lögn?) skrev 2024-04-29 12:03:31 följande:

    Kan det vara så att han egentligen har en massa bagage ihop med dessa vänner och att han varit på ett helt annat sätt före han blev ihop med dig? O att dessa 2 världar krockar för mycket med varann?


    Ja alltså, något är det ju helt uppenbart. Men jag fanns i hans liv innan just dessa två kom in i hans liv. Han känner dem först och främst via internet, dom har spelat ihop tidigare. En sådan kontakt som har fastnat och utvecklats vidare till att vilja mötas upp i verkligheten också. Har då själv inte varit med tidigare, utan det blev först då när dom väl kom på besök till oss i några dagar där en tidigare vinter. 


    Jag har själv en hel del sådana vänner, då ett av mina intressen är av sådan natur att man oftast kommer i kontakt med folk enklast via sociala medier. Att första mötet med folk sker där, och vissa klickar man med. Och skapar sig en relation med som blir till en vänskap. Aldrig att jag fnurrat så pass på min persona dock, att det skulle skapa ett sånt här problem. 
    Tyckte det var trevligt när dom var här, annat än att jag kunde märka att sambon var tillbakadragen på något diffust vis jag inte riktigt kunde sätta fingret på. Men annars var han, enligt mig, som han brukar vara. Ja, i mitt umgänge då. Trodde även att dom tyckte det var trevligt. Så jag blev verkligen chockerad när han blev sådär i julas, och berättade varför. 

  • Tom Araya

    Jag skulle vilja påstå att detta inte är normalt för en normal vuxen person.

    För personen som saknar intellektuell mognad kan det vara mer normalt.

  • Anonym (jaha)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-04-29 10:10:38 följande:

    Nej precis, jag håller med dig i sak här, och är ju även det som är en bidragande faktor till att detta är ett ämne som återkommande tas upp. Utav mig. Att det han menar är normalt i det här, faktiskt inte är det, och att hans beteende i detta. Hur normalt han än själv anser att det är. Skapar verkliga problem som liksom inte är rimliga, även för han själv. 


    Men med det sagt så skulle jag inte gå så pass långt som att avsluta relationen för en sådan här sak. Riktigt så svart eller vit har jag inte riktigt lust att vara. 


    Exakt, så länge inga andra drabbas av ens issues så kan man strunta i att ta tag i dem hur länge som helst, men när det är andra som får ta konsekvenserna av ens brister så kan man inte dra ut på det hur länge som helst, eller rättare sagt man kan bara dra ut på det så lång andra tolererar det och förr eller senare kommer det komma till en punkt då andra tröttnar på det och börjar ställa krav.

    Om att lämna relationen inte finns på kartan, hur har du då tänkt dig att du ska få honom att ta tag i sina problem? I praktiken kan han ju dra ut på det hur länge som helst eftersom du accepterar det. Min erfarenhet är att människor sällan tar tag i sina problem, speciellt inte såna som sitter djupt rotade och är en del av ens personlighet om de inte absolut måste. Dvs när att inte ta tag i dem blir ett sämre alternativ än att låta bli.

    Det blir lätt en "never ending story" där du tjatar och så sker en temporär förändring mest för att blidka dig inte för att det finns någon verklig förståelse eller insikt om problemet. Men så faller han/hon snabbt tillbaka så fort du slutat gnälla, och så gnäller du igen och så repeteras proceduren en gång till, och så kan det hålla på år efter år.

    Jag tror tyvärr att de behövs en rejäl omskakning för att folk ska inse att deras brister är ett problem på riktigt. En alkis tex slutar inte dricka bara för att frun tjatar, han gör det oftast när frun drar och tar ungarna med sig. Först då inser han allvaret i sitt problem. Nu är ju inte din kille en alkis utan har andra problem, men du förstår kanske vad jag menar?

    Jag tror inte det kommer räcka med att bara prata, ni behöver lägga upp nån slags plan för hur det ska hanteras och i den planen även ha med hur ni hanterar om han misslyckas med det eller drar ut på det. Vad gör ni då? Kommer du bara acceptera det? Och varför ska han i så fall göra något åt det, du är ju kvar ändå?
  • Anonym (abc)

    Kanske inte helt normalt. men skulle säga att jag är liknande. 

    Med min familj är jag en person. När jag är själv med vänner är jag typ samma person. Men när jag är med min familj med vänner så lägger jag på en betydligt mer kontrollerad och städad fasad. 

    Mitt vanliga jag är att jag troligen har odiagnosticerad adhd. Mina spontana/ ogenomtänkta/impulsiva/högljudda/till synes självcentrerade sidor är något som inte är problem i mitt liv hemma, det är en del av mig och jag har en massa bra sidor som väger upp min mans eventuella vardagsirritation över detta. När jag är med vänner så har jag vänner som accepterar mig som jag är och som jag kan slappna av med och beter mig liknande som jag gör med min familj. 

    När vi däremot har parmiddagar och dylikt så skärper jag till mig rätt rejält. Dels för att inte vara irriterande för gästerna (som kanske inte alla känner mig lika väl som mina nära vänner) men också till stor del för att just de sidorna som lätt kommer ut på fest är inte de sidorna min man uppskattar mest. Jag sätter helt enkelt på mig en fasad i vissa situationer. 

    Om min man var med mig när jag var med mina vänner så skulle nog de reagera på att de skulle uppfatta mig som betydligt mer städad och dämpad när han är med än när jag är med dom själv för hans närvaro skulle göra att jag tog på mig min "officiella fasad". 

  • Anonym (S)

    Okej att man inte är samma person med sin sambo som med sina vänner, sina föräldrar, sin partners föräldrar, random människa på stan!
    Men jag känner också igen mig!
    Mitt ex hade extremt splittrade personligheter beroende på vem han umgicks med! Och var dessutom så konflikträdd att han hamnade i konflikt med precis alla för att han alltid var tvungen att hålla med den han pratade med senast.
    Nu efteråt så har jag ingen aning om vem han egentligen var! Vad han egentligen tyckte, tänkte och kände! Jag tyckte han var väldens toppenkille medan jag fattat från andra håll att jag tydligen bossade, styrde över honom, typ låste in honom. Medan även jag fick min beskärda del av hans lögner då han t.ex. planerade en lugn mysig julaftonskväll tillsammans med mig, men så "skulle han bara" och var borta från 10 till 22 för att han lovat bort sig till tre andra ställen samtidigt. Jag tyckte han var otroligt öppen för mina intressen och propsade på att följa med överallt, så fick jag höra efteråt att jag "tvingat" honom.
    Men han körde aldrig iväg mig från hemmet, det kan jag lova att han aldrig lyckats med! Men jag kan ramla över bilder på honom ibland och känna "Vi delade allt i många år men Vem fan var du egentligen???".

  • Core

    Jo med gamla vännner faller man lätt in i en jargong som är svår att visa upp för sin respektive. Men man måste parera det snyggare och hitta lösningar utan att bli som ett barn för det.

    Hur gjorde ni?

  • Anonym (Alice)
    Core skrev 2024-04-30 00:15:25 följande:

    Jo med gamla vännner faller man lätt in i en jargong som är svår att visa upp för sin respektive. Men man måste parera det snyggare och hitta lösningar utan att bli som ett barn för det.

    Hur gjorde ni?


    Jag kom spontant att tänka på Prins Harry och Meghan. Harry bjöd in Meghan på en träff med sitt gamla överklassgrabbgäng från Eton. De hade sin typiska jargong om kvinnor, "the commons" (vanligt folk), invandrare och homosexuella med rätt grova skämt, som tok-vänsterliberala Meghan gick i taket över. Hon började till och med skälla på dem där på träffen. Harrys vänner har varit ute i tidningarna och pratat anonymt om att de tycker att Meghan har "kastrerat" honom...
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Wakisashi) skrev 2024-04-28 20:05:22 följande:
    Det är hyggligt vanligt att män snackar på ett visst sätt om sin kvinna/sambo/fru inför polarna för att visa att han är man och bestämmer i huset men det är inte säkert att han är Il Duce i verkligheten.
    Ah ok - makes sense. Tack för förtydligandet!
  • Anonym (Samma)
    Anonym (jaha) skrev 2024-04-28 20:28:13 följande:
    Hur lyckas du få att en snubbe gör allt för att slippa ta tag i sina problem och kör iväg sin partner just för att slippa konfrontera sin svaghet till att han "försöker hjälpa upp sin dåliga självbild"? 

    Det är väl snarare precis det han INTE gör, det han gör är snarare att han gör allt för att slippa ta tag i det och röjer undan alla "obekvämligheter" så han kan få vara kvar i sin svaga lilla bubbla och suga på tummen.

    Vad spelar det för roll om han tycker att det har med TS att göra när det ändå är hon som får dras med konsekvenserna av hans svaghet?

    Om du lider av samma problem så kan jag förstå att du gärna vill att TS ska dalta med honom och bara acceptera det för det är ju förmodligen så som du själv skulle vilja att andra hanterar dig. Men sett ur TS perspektiv så finns det ingen som helst anledning att varken acceptera hans beteende eller dalta med idioten för då kommer han förmodligen aldrig växa upp. Det är förmodligen betydligt effektiva att sluta dalta med honom och ställa krav på att han får helt enkelt se till att ta tag i sina promlem på riktigt eller så får de gå isär. Först DÅ finns en morto för honom att jobba med sig själv vilket det INTE finns om alla bara viker sig baklänges för att acceptera det. Varför skulle han jobba med sig själv om TS bara accepterar det?
    Men sluta! Var har jag sagt att ts ska dalta med honom eller acceptera hans beteende??? Det jag gjorde i mitt inlägg var ju att beskriva sambon som precis den svaga och sjuka människa han är, där det alltså rör sig om sambons sjukhet, inte om hans syn på eller attityd mot ts (vilket verkar vara en av de saker ts verkligen är lessen över - att sambons beteende tyder på en konstig inställning till ts, vilket det alltså m största sannolikhet inte gör). Förhoppningsvis fattade ts vad jag menade iaf.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-04-29 10:10:38 följande:

    Nej precis, jag håller med dig i sak här, och är ju även det som är en bidragande faktor till att detta är ett ämne som återkommande tas upp. Utav mig. Att det han menar är normalt i det här, faktiskt inte är det, och att hans beteende i detta. Hur normalt han än själv anser att det är. Skapar verkliga problem som liksom inte är rimliga, även för han själv. 


    Men med det sagt så skulle jag inte gå så pass långt som att avsluta relationen för en sådan här sak. Riktigt så svart eller vit har jag inte riktigt lust att vara. 


    Hm... ok, du missförstod nog mitt inlägg... my bad. Please se förtydligande i föregående inlägg...
Svar på tråden Är detta verkligen så normalt och vanligt som min sambo påstår?