• Anonym (Fundersam)

    Är detta verkligen så normalt och vanligt som min sambo påstår?

    Jag och min sambo är inte helt eniga i hur vanligt det är att man beroende på vem man umgås med, ljuger, berättar överdrivna återgivelser av situationer och beter sig annorlunda än den man egentligen är. 


    Det hela bottnar sig egentligen i något som uppstod i julas. Då långtgående planer för att jag skulle vara bortrest, och träffa långväga vänner, såg ut att krakelera pga strul i sista stund pga mina vänner. Sambon hade i sin tur då planerat in att ha två gäster hos oss. Personer som jag endast träffat en gång tidigare, som gäster hemma hos oss en tidigare vinter. 


    Jag berättar för sambon att det ser ut att gå åt skogen med mina planer, och att det ser ut som om att jag kan få bli hemma. Han reagerar jätte märkligt. Blir sur, får ångest, blir märkbart jätte stressad och nedstämd. Jag begriper ingenting, och undrar ju vad det är frågan om? 


    Efter mycket om och men, häver han tillslut ur sig att sist dessa kom på besök. Så fick han mycket skit av dom efteråt, för dom hade tydligen sagt att han inte var sig själv? Tydligen är det så här att min sambo anammar olika persona, med olika människor. Så pass till den milda grad att han ljuger om ditt och datt, och det var på det viset att eftersom jag var närvarande. Vågade han inte vara s.k sig fejk själv med dessa, sina vänner. I rädsla att jag skulle råka avslöja honom genom att säga saker så som, nä men så gick det ju inte till. 

    Blev fruktansvärt sårad och även förvånad. För det kändes ju som om han inte kan vara sig själv med mig. Men det bedyrade han att så inte är fallet. Utan det är alla andra, och han vill han vill hålla olika grupper av människor separerade ifrån varandra. Just på grund av att man är olika med olika människor. 

    Sedan dess har detta varit ett återkommande diskussionsämne, då jag menar på att det INTE är normalt att fnurra på sanningen, så till den milda grad som han gör. Medans han på fullt allvar verkar tycka detta är hur normalt som helst att göra sådär. Jag tänker bara som sån att vad fan, skall det aldrig gå att kunna umgås som par med vissa av hans vänner eftersom han aktivt hittar på sånt som ej är sant med vissa? Agerar som en annan typ av person med vissa, och inte är sin äkta personlighet. 


    Det hela slutade förövrigt med att jag fick åka iväg ändå, fira jul helt ensam. Bland människor jag inte ens känner. Mina vänner kunde ej komma, så som det egentligen vart bestämt. 

    Viss anpassning till social situation och grupp, det förstår jag. Men alltså, är jag helt ute och cyklar som anser att nej. Det här låter faktiskt inte som något alla gör? 

  • Svar på tråden Är detta verkligen så normalt och vanligt som min sambo påstår?
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (jaha) skrev 2024-04-28 20:28:13 följande:
    Hur lyckas du få att en snubbe gör allt för att slippa ta tag i sina problem och kör iväg sin partner just för att slippa konfrontera sin svaghet till att han "försöker hjälpa upp sin dåliga självbild"? 

    Det är väl snarare precis det han INTE gör, det han gör är snarare att han gör allt för att slippa ta tag i det och röjer undan alla "obekvämligheter" så han kan få vara kvar i sin svaga lilla bubbla och suga på tummen.

    Vad spelar det för roll om han tycker att det har med TS att göra när det ändå är hon som får dras med konsekvenserna av hans svaghet?

    Om du lider av samma problem så kan jag förstå att du gärna vill att TS ska dalta med honom och bara acceptera det för det är ju förmodligen så som du själv skulle vilja att andra hanterar dig. Men sett ur TS perspektiv så finns det ingen som helst anledning att varken acceptera hans beteende eller dalta med idioten för då kommer han förmodligen aldrig växa upp. Det är förmodligen betydligt effektiva att sluta dalta med honom och ställa krav på att han får helt enkelt se till att ta tag i sina promlem på riktigt eller så får de gå isär. Först DÅ finns en morto för honom att jobba med sig själv vilket det INTE finns om alla bara viker sig baklänges för att acceptera det. Varför skulle han jobba med sig själv om TS bara accepterar det?

    Nej precis, jag håller med dig i sak här, och är ju även det som är en bidragande faktor till att detta är ett ämne som återkommande tas upp. Utav mig. Att det han menar är normalt i det här, faktiskt inte är det, och att hans beteende i detta. Hur normalt han än själv anser att det är. Skapar verkliga problem som liksom inte är rimliga, även för han själv. 


    Men med det sagt så skulle jag inte gå så pass långt som att avsluta relationen för en sådan här sak. Riktigt så svart eller vit har jag inte riktigt lust att vara. 

  • Anonym (Alice)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-04-29 09:50:34 följande:

    Alltså jag skulle aldrig försätta honom i en situation medvetet där syftet är att göra bort honom, eller som din ex-man gjorde där. Vräka ur sig en intim detalj som är berättat i förtroende. 

    Mitt förslag till lösning på hans s.k panikångest problem kring att jag skulle kanske bli hemma, var att ja men jag kan ju bara se till att tänka på det extra då. Nu när jag blivit medveten om att du vill vara en annan persona med dom där. Att oavsett vad du än säger kring ditt och datt, eller beter dig inför dom här vännerna så håller jag en passiv approach eller spelar med. Så man liksom inte råkar inflika på ett sätt som gör det hela besvärande för honom. Men nej det gick ju inte, och var värsta katastrofen ändå. För han skulle bli så stressad av att ha mig där, och kanske inte då minnas riktigt vad han just sagt eller berättat om saker och ting. Tidigare. För just dessa vännerna. Om dom skulle fråga mig direkt kring något, ja gud liksom. Vart väll där någonstans jag förstod att detta är nog ganska stort, och faktiskt inte riktigt normalt. 


    Samtidigt kan jag kanske anse, att om man fullständigt hittar på saker som faktiskt aldrig varit ens i närheten av att ha hänt? Så som ditt val av första exempel där. Kanske man inte skall bli förvånad om någon som var med just den dagen, eller fått höra en annan version, kan spontan kläcka ur sig en uttrycklig förvåning kring det som sägs? Att det kanske inte är deras första tanke att istället fråga om det senare. Att krydda historier ja? Alltså, absolut. Där är det taktlöst, och även lite respektlöst om man då skulle säga något, att inte begripa att personen kryddar för att göra berättelsen mer spännande. 


    Eller om man vet om att ens partner har ett beteende där den ständigt hittar på hittepå historier, och säljer dessa som sanningar inför vänner / släkt. Ja nej. Jag skulle inte hålla på att outa lögnerna på släkt träffarna eller middagsbjudningarna inför alla då heller. Blir ju bara obekvämt och konstigt. Däremot skulle jag klassa beteendet i sig? Att ljuga sådär. Som problematiskt. 


    Min exman fick dock en dos av sin egen medicin, när jag träffade hans gamla skolkamrater från en internatskola på vårt bröllop. Grejen är att han hade berättat en massa lustiga historier om olika bus som han och hans kompisar gjorde på skolan, t.ex. blandade sömnmedel i husmors te så att hon sov som en stock och de kunde vara uppe hela natten.

    Jag tog upp detta, men då sa hans kompisar att "nä det där hände inte när vi gick där, det var bara en vandringssägen, det har kanske aldrig hänt". Då blev min exman skitsur, och menade att jag inte fick ta upp saker som han berättat för mig tillsammans med folk som kan känna till om det är sant eller inte, för det är inte säkert att allt är sant.

    Ja ja det är svårt det där. Vi har väl alla någon gång förskönat något, eller satt lite färg på en sann historia... eller till och med skrävlat utan någon sanningshalt. Då vill man inte att olika grupper av människor man känner ska träffas och "jämföra sina kort".
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Samma) skrev 2024-04-28 19:56:02 följande:

    Men gud vad jag känner igen mig i din sambo! Jag är precis likadan, tyvärr. Några tankar kring din situation:

    1. Att din sambo hävdar att det är normalt och vanligt är med största sannolikhet bara en försvarsmekanism från hans sida. Jag tror att han helt och fullt inser att han har problem, men att han inte vill erkänna det för någon annan. Om han verkligen på fullaste allvar hade trott att detta var ett helt normalt beteende hade det ju varit självklart för honom att med en gång säga som det var, eller hur? 

    2. Jag fattar inte varifrån idéer om att din sambo skulle ha en förlegad kvinnosyn etc kommer - liksom va? Vad har förlegad kvinnosyn med saken att göra??

    3. Jag förstår att det är svårt, men försök att inte fastna i att din sambo lurar *dig* eller inte kan vara sig själv med *dig*. Du är med absolut största sannolikhet den som han är mest ärlig mot. Försök också att se det som att han inte ljuger och luras för att han är en falsk, manipulatv jävel; han gör med absolut största sannolikhet så här för att han är svag, för att han har en dålig självbild som han vill hjälpa upp, för att han önskar att han var en annan intressantare person, och - sist men inte minst - för att han helt enkelt inte kan låta bli. Jag vågar sätta mitt huvud på att inget av det har med dig att göra, oavsett.

    Jag hoppas att ni kan komma vidare från det här... och att han vågar söka hjälp! Styrkekramar!


     


    Tror inte han ser på sig själv som svag direkt, alltså som orsak till att han tydligen ändrar rätt drastiskt på den han är och ljuger om saker till olika gruppen av människor. Egentligen är han en intressant person redan som han är. Det behövs inte läggas till lögner eller överdrifter heller. 


    Däremot vet jag att han har problem med att jämföra sig själv mot bilden av andra. Han är en sådan människa som lätt blir avundsjuk på vad han tror att andra har. Han vet att bilden utåt, som andra visar upp, är en tillrättalagd bild. Inte representativ för verkligheten. Men han blir avundsjuk på det ändå, och önskar att han också kunde få ha det sådär. Han blir avundsjuk på en illusion, och detta är han medveten om själv. 

    Han har också ADHD, och har maskerat väldigt mycket inför andra genom hela livet. För att tona ner en del avvikelser och beteenden, och för att passa in - men han tycks göra det i överdrift. I alla fall om det då faktiskt går och blir på det här viset, att han är så fundamentalt annorlunda med en del att det går och skapar problem när någon han inte är just sådär med. Är närvarande. 

    Så som jag känner honom, så kan jag med hyfsat stor säkerhet säga att han har åtminstone lyckats övertyga sig själv om, att sånt här? På det sättet han gör det på. Gör alla. Och att det är jag som har en skev uppfattning kring vad som är normalt i det där som är att man är lite olika med olika grupper av människor. 

  • Fiona M

    Att bete sig olika med olika personer (arbetskamrater, nära vänner, barnens kompisars föräldrar) brukar oftare handla om ordval och ämnen, att man kan lägga fram tankar på olika sätt, inte att man helt ändrar sig eller ljuger.

  • Fiona M
    Anonym (Alice) skrev 2024-04-29 08:53:00 följande:

    Alltså, om det är så att han har berättat någon anekdot ur sitt liv för sina vänner, och då har du gripit in: "Men Gustav, så var det ju inte, vi var inte alls i närheten av det där huset som exploderade, vi var inte ens inne i stan den dagen" eller "nej det var inte du som hoppade i och räddade den lilla flickan, det var herr Karlsson, varför säger du så?" - så förstår jag honom.

    Min exman kunde göra så mot mig inför våra släktingar och vänner, och det var fruktansvärt. Bara ett exempel: jag började berätta för ett par troende vänner om att jag vid 17 års ålder hade gått en tid på en konverteringskurs i den Katolska kyrkan, och att jag hade gjort det p.g.a. att jag tror att de har mer rätt än SvK i vissa bestämda frågor.

    Då vräkte min man ur sig: "Nähä Alice, det var inte alls därför du gick där, det var för att du hade sett Törnfåglarna och ville FÖRFÖRA EN KATOLSK PRÄST - HÖ HÖ!" Detta var alltså en fantasi som jag berättat om i ett mycket intimt ögonblick, och naturligtvis inget som fick berättas vidare till någon utomstående någonsin... Jag ville bara sjunka genom jorden, och jag skämdes så mycket att jag fasade ut detta par från min vänkrets efter det. 

    Detta är en av anledningarna till att han är min EXman och inte min man längre, att han aldrig förstod eller lärde sig detta. Vill man ifrågasätta ett minne eller en anekdot som den andre berättar, så får man göra det när man blivit ensamma. Inför annat folk håller man med om sin partners version, eller sitter i alla fall tyst. Detta måste man kunna vara trygg i med en partner.


    Jag förstår ditt exempel om Törnfåglarna, som var berättat i förtroende, men vad menar du med de första två? Det du beskriver är rena lögner för att framhäva sig själv, varför ska man ta hänsyn till det?
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Alice) skrev 2024-04-29 10:38:56 följande:
    Min exman fick dock en dos av sin egen medicin, när jag träffade hans gamla skolkamrater från en internatskola på vårt bröllop. Grejen är att han hade berättat en massa lustiga historier om olika bus som han och hans kompisar gjorde på skolan, t.ex. blandade sömnmedel i husmors te så att hon sov som en stock och de kunde vara uppe hela natten.

    Jag tog upp detta, men då sa hans kompisar att "nä det där hände inte när vi gick där, det var bara en vandringssägen, det har kanske aldrig hänt". Då blev min exman skitsur, och menade att jag inte fick ta upp saker som han berättat för mig tillsammans med folk som kan känna till om det är sant eller inte, för det är inte säkert att allt är sant.

    Ja ja det är svårt det där. Vi har väl alla någon gång förskönat något, eller satt lite färg på en sann historia... eller till och med skrävlat utan någon sanningshalt. Då vill man inte att olika grupper av människor man känner ska träffas och "jämföra sina kort".

    Det sista stycket där. Ja, alla har garanterat förskönat något någon gång, eller till och med kanske också hittat på något som ej hänt. Rent av kanske tagit någon annans berättelse och satt sig själv som huvudpersonen. 


    Men, om det går så pass långt och är så pass frekvent förekommande att man måste bekymra sig kring att hålla isär olika grupper av människor? Och rent av är en helt annan person med olika grupper, att det blir problematiskt även utifrån det perspektivet om olika grupper möts. Som det då ju även handlar om för min sambo här. 
    Jag skulle inte vilja leva så. Det låter jobbigt och som en källa till onödig stress och oro. Tycker mig inte riktigt se att det är något som dom flesta verkar göra heller. 


    Vilket är det som jag och han är oense kring. Han tycker att alla gör som honom, och att jag har fel när jag hävdar att nej. Långt ifrån alla gör så, och att hans beteende är en överdrift på det som är att man brukar kunna anpassa sig för att bättre passa in. Så som exempelvis att man är mer seriös och professionell i sin approach, på jobbet, med sin chef och kunder. Vs mer avslappnad, skämtsam och lättsam med vänner och familj. 

  • Anonym (Alice)
    Fiona M skrev 2024-04-29 11:00:23 följande:
    Jag förstår ditt exempel om Törnfåglarna, som var berättat i förtroende, men vad menar du med de första två? Det du beskriver är rena lögner för att framhäva sig själv, varför ska man ta hänsyn till det?
    För att partners ska vara lojala med varandra, no matter what. Om man känner att lögnen var så grov att man bara MÅSTE ifrågasätta den, så får man göra det när man blir ensamma. Men man hänger inte ut sin partner inför utomstående, så att han/hon blir utskämd. 
  • Anonym (Fundersam)
    Fiona M skrev 2024-04-29 10:57:04 följande:

    Att bete sig olika med olika personer (arbetskamrater, nära vänner, barnens kompisars föräldrar) brukar oftare handla om ordval och ämnen, att man kan lägga fram tankar på olika sätt, inte att man helt ändrar sig eller ljuger.


    Är just så som jag tänker kring det också, och är även min uppfattning. Men ah, nä. För honom verkar hans uppfattning vara att det även ingår att ljuga och att ändra sig helt som person. Som s.k normalt då. 


    Jag vet ju egentligen att min uppfattning kring det här, är den normala uppfattningen. Men eftersom han så envist fortsätter hävda, när detta kommer på tal, att det är jag som tänker fel. Kände jag att nä nu måste jag faktiskt ställa denna frågan på ett forum, och se vad för typ av svar som kommer in. Hittills verkar dom flesta ha ungefär samma uppfattning som mig, eller väldigt nära i alla fall. 

  • Anonym (Alice)
    Fiona M skrev 2024-04-29 11:00:23 följande:
    Jag förstår ditt exempel om Törnfåglarna, som var berättat i förtroende, men vad menar du med de första två? Det du beskriver är rena lögner för att framhäva sig själv, varför ska man ta hänsyn till det?
    ...och detta som jag skrev ovan, att partners ska vara lojala med varandra, är något som även lagstiftarna erkänner. Därför behöver makar, sambos eller exmakar inte vittna mot varandra. (Och inte heller nära biologiska släktingar.) Detta är för att lojaliteten mellan makar och andra närstående måste gå först; det är självklart att man inte blåser sin partners alibi. Därför får det inte vara så att man pressas till det för att man skulle begå mened annars.

    Makars lojalitet mot varandra är grundbulten i hela samhällsordningen. 
  • Anonym (Lögn?)

    Kan det vara så att han egentligen har en massa bagage ihop med dessa vänner och att han varit på ett helt annat sätt före han blev ihop med dig? O att dessa 2 världar krockar för mycket med varann?

Svar på tråden Är detta verkligen så normalt och vanligt som min sambo påstår?