• Miloue

    Ex-frun får bo i vårt sommarställe när hon vill.

    Min man frågat mig om hans vuxna son får bo med sin mor några dagar på vårt sommarställe, men tillsammans med sin mor. Sonen har bott hos oss tidigare eftersom mamman har bestämt sig för att förverkliga sin dröm. Det är inget fel i det men det hade varit uppskattat om hon dessförinnan talat med mig och mi man. Men så planerade hon saker med sin son utan att prata med mig och min man. Jag vill förstås att hon och sonen ska fortsätta ha ett nära förhållande (de träffas ofta eftersom de bor nära varandra i samma stad) men frågan är om de inte kan ta in på hotell eller vandrarhem i stället utan att ta illa upp. Kvinnan har en riktig bra lön och medan jag tar in på hotell så hör hon sig för om hon inte kan bo gratis eller få bilen lånat här och där. Det kan ha varit sonen som föreslog att de två skulle bo i "pappas hus". Vi har inga konflikter med ex-frun och vill inte heller ha några, MEN tanken på att hon ska vistas i vårt hus får mig att må illa. Min man har nämligen inte verkat vilja säga ifrån henne när de varit gifta och hon fått som hon velat i de flesta avseenden man. I en relation ska man ibland kunna kompromissa tycker jag. Så jag vill inte att denna bestämda och självcentrerade kvinna har vårt sommarställe som sitt. En annan sak om jag och hon haft en närmare relation och känt varandra bättre, kunnat samtala öppet. Men hon ville inte prata med mig om barnets uppfostran när han var 10+. Barnet betedde sig exemplariskt enligt henne och så var det en sak mellan pappan och henne.


    Min man frågade mig om sonen och ex-frun får bo i stugan när vi inte är där. Jag sade "nej!" eftersom förra gången sade jag "ja" för att sonens skulle få ha en trevlig semestervecka med sin mor. Men då har sonen åkt iväg när mamman kom ned och så bodde mamman ensam i torpet i några dagar. Min man lånade också ut sin bil till henne så jag hade ingen bil, men det var ett mindre problem som jag kunde lösa. När jag sagt "nej!" denna gång blev min man upprörd och sade att han att han inte kan neka sin son att bo på vårt sommarställe! Jag förstår att han är rädd att sonen uppfattar det som att han inte kan bo där. Sonen är ju alltid välkommen dit.


    Jag känner som att mina känslor i sammanhanget inte spelar någon roll. Jag har berättat hur jag känner för mig man och att det är som om sonens och mammas planer alltid gått före. Att jag vill ha ett enda ställe där jag och min man får vara ifred och bjuda in andra när vi bägge tycker det är ok, med hänsyn till varandra. Min man argumenterar att där vi har vårt lantställe så har man bra kontakt med sina ex och de får vara med på familjemiddagar m.m. Det är nu MITT fel att hans släkt inte tänker umgås med exfrun när hon kommer dit eftersom de nog "tycker synd om mig" eftersom jag inte såg glad ut när ex-frun kom förra gången, och kvinnan har rätt att känna sig välkommen eftersom hon är pojkens mamma. Hon är inte någon ex-fru enligt min man. För mig är hon en ex-fru som dessutom byter män som handskar. Jag sägs vara en hemsk människa som bara vill skapa konflikter på grund av min dåliga självkänsla, enligt min man. Varför kan jag inte acceptera alla och tillåta alla att komma. Ja, jag har accepterat mycket i mitt liv, bl. a. psykiskt och fysiskt misshandel och samtidigt tagit skulden på mig på det inträffade, men nu ser jag saker klarare. Har jag fel så har jag det och då kan jag ändra på mitt sätt att se på saker och ting. Men jag känner enorm obehag som min man ser som bevis på att jag inte tänker väl om andra. Min man tycker dessutom att kvinnan kan höra av sig när som helst och låna stugan när jag och han inte är där.


    Jag har varit gift med min man med ett antal år och känner inte att hon är ett "hot" så det är inte avundsjuka det handlar om. Det känns helt enkelt inte bra att ha en människa jag inte känner att ensamt vara i vårt hus och vem vet, kanske bara kika i ett skåp eller annat. Eller till sonen säga eftersom jag och min man har äktenskapsförord: "Du kommer se. Allt det här ska bli dit en dag. Lät inte HENNE få någonting!" När hon hälsade på sin son då han bodde hos oss planerade sonen själv hur våra vardagsrumsmöbler skulle stå! Mamman kom med råd. Jag kom fram och sade att vi inte ska ha tömma vårt vardagsrum på flera möbler. Jag känner mig osynlig.


    Jag älskar min man väldigt mycket, men saker han kastade mot mig vid vårt senaste samtal får mig att fundera över om jag ska stanna eller gå. Det skulle bli ett stort steg eftersom jag sade upp min lägenhet och det skulle ta tid att få en ny.  Han sade att om jag kommer bråka varje gång sonen/mamman eller sonen plus någon tillfällig flickvän ska komma till huset eller låna vår lägenhet, så vill han inte leva med mig under sådana omständigheter. Jag känner att det inte spelar någon roll att jag säger "nej" eftersom det inte blir accepterat. Säger jag bara "ja" så är allt fritt och fröjd för min man. Men jag kan inte bara fortsätta säga "ja" när jag verkligen inte kan kompromissa.


    Vad tycker Ni om saken?


    Tänker jag fel? Vad är jag rädd för?


    Varför kan jag inte låta kvinnan bo i vårt hus och känna den glädje som min man känner när hans son mår bra i samband med att han åtminstone får ett val att få bo med sin mor (och sen kanske gör det, eller inte)?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-15 21:29
    PS! Ursäkta för stavfel här och där i texten. Jag känner mig ledsen och hade svårt att tänka klart. Sen vet jag inte än hur jag kan korrigera texten efter att jag har postat denna.

    Det är inte min man som varit fysiskt våldsam mot mig. Klumpigt uttryckt. Med att "kasta saker" mot mig menar jag att kasta med ord. Jag kände inte igen honom när han sade att jag ser alla som fiender och att alla bli osams på grund av mig. Vi har inga gemensamma vänner och jag jobbar på sunda relationer med mina.

    Min man och hans ex-fru gick i samförstånd skilda vägar och har sedan dess "diplomatisk bra" kontakt för sonens skull. Sonen är 20+ och har för första gången ett eget bostad.

    Nu kommer sonens mor få komma till sommarstället när hon vill. Med eller utan son. Och jag vet inte hur jag ska hantera detta.
  • Svar på tråden Ex-frun får bo i vårt sommarställe när hon vill.
  • Anonym (P)

    Har de verkligen gjort klart bodelning efter skilsmässan eller kan det vara så att sakerna även ägs av henne?

  • Miloue
    Emeli skrev 2014-11-16 21:38:59 följande:
    Men snälla du, varför är du så undergiven? Det är din bostad också, och du måste få ha något att säga till om. Jag tänker nu närmast på lägenheten och festandet. 

    Om din man inte vill att sonen ska behöva hjälpa till i hushållet, se då till att maken själv får göra hälften av hushållsarbetet. Du är ingen slav. 

    Är det inte du som är frun? Varför benämner du exet som frun? Bra att du informerade henne om sonens beteende, tycker jag. Jag är övertygad om att hon som mamma vill veta sånt. Vad sonen vill är ointressant. 

    Äger ni sommarstället ihop? I så fall har du vetorätt. Om det är hans enskilda egendom ska du inte lägga ner ett enda öre på den fastigheten, och inte en enda arbetsminut. Låt dig inte utnyttjas!

    Tack! Sonen har flyttat hemifrån för någon månad sen. Han är 20+ nu och vill nog bo på eget håll.


    Sommarstället ägs av min man. När jag sålde min förra lägenhet gav jag mitt ex halva vinsten trots att jag inte behövde det. Jag ville att han skulle ha det bra och jag har inte ångrat mig sedan dess.


    Jag tycker att det är normalt att investera i stället där vi tänker bo tillsammans resten av livet. Jag tycker att det är roligt och känns naturligt att bygga något tillsammans. Men jag förstår hur du menar. Jag saknar den här känslan nu. Jag har fått höra tydligt att det varken är mitt hus eller mitt lägenhet, så den som äger får göra vad han vill. Jag önskade att det här med vems egendom det är och inte är inte varit något problem. Tänk om jag i framtiden själv köper ett hus och min man säljer SITT egendom och flyttar in till MIG. Hur skulle han känna sig om jag säger att det här är MITT.

  • Miloue
    Anonym (Ingen kommer levande ur denna värld) skrev 2014-11-16 21:49:52 följande:

    Men TS, sätt ner foten och var beredd på eventuella konsekvenser. Eller fortsätt mesa och må dåligt. Jeezzz. Jag hade inte gått med på att hans ex bor i mitt hus, min sommarstuga, lånar bilar och gud vet allt. Men samtidigt så står jag ju för minst hälften av kostnaderna och har därmed lika mycket att säga till om. Jag hade blivit sur även annars men är det hans grejer får han väl göra vad han vill med dem. Det är bara så. Har man ingen egen inkomst och är inte beredd på att bli av med bekvämligheterna som en annans pengar ger blir nog lätt så att man blir undergiven, mesig och rädd. Det är ingen bra grund för ett förhållande.


    Det var intressant att höra att man kan bli undergiven och mesig när någon annan har pengar. Innehav av pengar gör mig inte mesiga eftersom jag valt bort en förmögen person för min man som jag fortfarande älskar djupt. Det att hans tillgångar har tiodubblats är en helt annan sak. Han ägde ingenting när jag träffade honom. Lägenheten och huset är inga "bekvämligheter" som jag ser det. Jag har levt i lyx. Nu lever vi spartanskt, utan att handla kläder eller utlandssemestrar för allt går år att betala lån och reparationer.


    Jag har lite egna pengar kvar och det är dessa pengar jag lever på. Jag har varit med om en olycka men är snart helt frisk och har ett riktigt bra jobb på gång. Jag har en bra medicinskt utbildning och är van att stå på egna ben då jag inte haft några fysiskt närvarande föräldrar. Jag är en naiv givare som trodde att alla andra människor är det också. Jag köper saker till lägenheten och huset men om du nu tycker att jag inte behöver göra det eftersom det inte är mitt, så hur ska man då leva ihop och ha en familj. Jag har sett folk räkna till och med gamla IKEA skedar när de skiljs åt. Är det verkligen kärlek att leva ihop men sen vilja ta så mycket som möjligt från den andre? Jag trodde förr att män var okänsliga egon, men jag vet att det finns män med gott hjärta med. Hur man är beror inte på kön.


    Jag har sålt mina smycken (som jag faktiskt har köpt själv) när min man skulle göra en insats vid köp av huset och satte in pengar på hans konto. Jag har känt mig på något sätt så pass förälskad i min man som om jag levde med en gud. Kanske hamnar man i underläge då. Det har jag definitivt gjort.


    Men inte nu längre. Nu känner jag mig snarare hemskt sårad och besviken på att man kan vara så fokuserad vid vem som har bestämmanderätt över vad. Var är relationen att vi är som ett fågelpar som flyttar ihop för att vara lyckliga tillsammans och alla hjälps åt?


    Nu förstår jag varför så många relationer spricker. När det kommer till pengar kan folk bli som främlingar. I vårt land kan vi få betala för oss när vi går på en födelsedagsfest eller bröllop men utomlands, exempelvis Spanien eller Italien blev jag bjuden på middagar av folk jag knappt känner. Om jag lägger ned en halv miljon på lägenheten så tackar mig mannen kanske inte i efterhand. Då är det plötsligt självklart att jag bidrar.

  • Emeli

    Jag har nu läst alla dina inlägg och det några saker som jag reagerar på Du skriver t ex "Jag är inte den som tänker "mitt" och "ditt" i ett förhållande", och det är jättefint tänkt av dig, MEN det förutsätter att din partner tänker på samma sätt och det gör han ju inte. Han har satt agendan här och då måste du tänka på samma sätt. I annat fall blir du utnyttjad, och det kommer du inte att må bra av. 

    I samma inlägg skriver du "
    Jag har en sådan smärta inom mig att jag inte riktigt vet hur jag ska hantera, än.". Du är besviken, helt klart. Du och din man tänker på olika sätt. Du har trott en sak, och verkligheten visade sig vara fulare. 

    Jag kan inte hjälpa att jag undrar över anledningen till att ni har denna brist på jämvikt i ert förhållande. Det verkar ju som om du har gett upp väldigt mycket och att han har sett om sitt hus. 

    Ursäkta att jag tjatar, men jag förstår inte riktigt. I #27 skriver du "
    Ja, vi har äktenskapsförord på lägenheten men inte på sommarstället". I min värld betyder det att du äger halva sommarstugan. Den är alltså inte bara hans även  om den har tillhört hans släkt i generationer. DU är också ägare, och har därmed lika stor rätt som han att bestämma över huset, vilka som får vistas där osv. 

    I #31 skriver du "Sommarstället ägs av min man." Hur förhåller det sig egentligen? Om ni inte har äktenskapsförord på sommarstället ägs det av er båda tillsammans eftersom ni är gifta, eller? Hur är ert äktenskapsförord formulerat? Finns det  något giftorättsgods över huvud taget? Om inte, hur har du sett om ditt hus? Att din man har sett om sitt är fullständigt klart. Om det är så att han äger både lägenheten och sommarstugan, har du fått betalt av din man för det du har investerat? 

    Jag förstår inte riktigt hur det förhåller sig, men tycker att det känns som om din situation är otrygg. 

  • Lorelei83

    Jag tycker du verkar vara en smart och omtänksam kvinna med många bara tankar och idéer. Det är tråkigt att höra att du behandlas orättvist. Att du skaffar ett eget litet ställe kan ju vara en idé, i alla fall så kan det ge din man en rejäl tankeställare.

    Min man har vuxna barn och han har ingen kontakt med deras mamma. Hon ville att vi alla skulle fira jul tillsammans för något år sedan vilket var riktigt konstigt. Men det blev ju såklart nej till det. Nu är det vår tur att få upp båda barnen över jul, och de får mysa med sin lillebror som är 2 månader. Tycker vuxna barn borde förstå att det finns gränser för vad deras föräldrar bör göra när de är skilda. Sonen borde förstå att det inte är okej att hans mamma bor i er sommarstuga.

    Och när din man gör så stor sak av att det är hans sommarstuga så vill jag att du tänker igenom och lägger mindre pengar på stugan. 

  • Ess

    Sonen är vuxen och får bjuda hem sin mamma till sin egen bostad. 

    Ursäkta ts, men jag tycker att du verkar lite hjärntvättad i dina inlägg, som tex att i efterhand så var du tacksam för att sonen sorterat runt i köket osv.
    Du ska va tacksam för att du har det så bra..........!!?
    Du investerade pengar i HANS lägenhet och sen ska du va tacksam ovanpå alltihop. 
    Den mannen och jag hade inte dragit jämnt under speciellt många timmar, innan explosionen kommit.

  • sextiotalist
    Ess skrev 2014-11-17 08:54:41 följande:

    Sonen är vuxen och får bjuda hem sin mamma till sin egen bostad. 

    Ursäkta ts, men jag tycker att du verkar lite hjärntvättad i dina inlägg, som tex att i efterhand så var du tacksam för att sonen sorterat runt i köket osv.
    Du ska va tacksam för att du har det så bra..........!!?
    Du investerade pengar i HANS lägenhet och sen ska du va tacksam ovanpå alltihop. 
    Den mannen och jag hade inte dragit jämnt under speciellt många timmar, innan explosionen kommit.


    Ungefär samma här
  • Anonym (T)

    TS efter att ha läst allt du skrivit kan jag konstatera att din man har fått en perfekt fru i dig, som skräddarsydd efter hans behov. Han kan t ex låna ut eran bil till exet fastän du inte vill, men det gjorde ingenting eftersom det "ändå gick att lösa". Hon, som inte är någon ex-fru enligt din man?? Dina Nej accepteras inte, när du säger vad du tycker så ställer maken ultimatum om att Sluta bråka eller så vill jag inte leva med dig längre. Och du accepterar det.

    Han har också en fru som frivilligt investerar tid, pengar och arbete i en sommarstuga som inte ens är hennes, det passar ju hans behov perfekt. Och samtidigt säger du att skulle du flytta skulle han nog inte ens springa efter dig.

    Han umgås inte med din släkt, medan du umgås väldigt mycket med hans.

    Herregud.

  • Anonym (T)

    Exet som du bodde med förut, var det han som psykiskt och fysiskt misshandlade dig?

  • Thyla

    TS: För din egen skull- se till att lämna snubben och alla hans problem.
    Han kör med någon översittaroll mot dig, kör dubbelbestraffning och spelar offer. Han äter kakan och har den kvar och Exet är inte riktigt ett ex. De umgås ju fortfarande. Och fan heller- att man lånar ut sin bil till sin partners exjävlar. Fuck that!

    Se till att lämna, hitta en sund relation. Självrespekt!

  • Påven Johanna
    Thyla skrev 2014-11-17 19:12:17 följande:

    TS: För din egen skull- se till att lämna snubben och alla hans problem.
    Han kör med någon översittaroll mot dig, kör dubbelbestraffning och spelar offer. Han äter kakan och har den kvar och Exet är inte riktigt ett ex. De umgås ju fortfarande. Och fan heller- att man lånar ut sin bil till sin partners exjävlar. Fuck that!

    Se till att lämna, hitta en sund relation. Självrespekt!


    I vårt fall är våra ex är definitivt våra ex, men de kan ändå få låna både det ena och det andra. Och vi hjälper gärna varandra, och umgås också. Fast det är klart, min mans ex-fru är ingen ex-jävel och det är inte min ex-man heller. De är väldigt bra människor, båda två. De får gärna åka i våra bilar och använda våra sommarställen. 
  • Ess
    Påven Johanna skrev 2014-11-17 19:29:31 följande:
    I vårt fall är våra ex är definitivt våra ex, men de kan ändå få låna både det ena och det andra. Och vi hjälper gärna varandra, och umgås också. Fast det är klart, min mans ex-fru är ingen ex-jävel och det är inte min ex-man heller. De är väldigt bra människor, båda två. De får gärna åka i våra bilar och använda våra sommarställen. 
    Ni har väl en jämbördig relation till varann, där ni alla ger och tar!?

    Det går inte att jämföra med ts som står längst ner i sparkordningen. Förstår att hon inte vill mer när tom exet kommer in och torkar sina fötterna på henne, som om det inte räckte med mannen och hans son. Sedan ovanpå allt så ska hon va tacksam att dom ens VILL torka fötterna på henne.
  • Påven Johanna
    Ess skrev 2014-11-17 19:46:53 följande:
    Ni har väl en jämbördig relation till varann, där ni alla ger och tar!?

    Det går inte att jämföra med ts som står längst ner i sparkordningen. Förstår att hon inte vill mer när tom exet kommer in och torkar sina fötterna på henne, som om det inte räckte med mannen och hans son. Sedan ovanpå allt så ska hon va tacksam att dom ens VILL torka fötterna på henne.
    Jag bemötte det "Thyla" med emfas påstod: "Exet är inte riktigt ett ex. De umgås ju fortfarande. Och fan heller- att man lånar ut sin bil till sin partners exjävlar. Fuck that!"

    Så behöver det alltså inte vara. Och det kan man visst göra.
  • Ess
    Påven Johanna skrev 2014-11-17 19:50:40 följande:
    Jag bemötte det "Thyla" med emfas påstod: "Exet är inte riktigt ett ex. De umgås ju fortfarande. Och fan heller- att man lånar ut sin bil till sin partners exjävlar. Fuck that!"

    Så behöver det alltså inte vara. Och det kan man visst göra.
    Jaha du menade så. 
    Vissa kommer ju bra överens, men det känns inte som det verkligen gäller i ts fall.
    Hade hon inte varit så förbannat hjärntvättad till tacksamhet, så hade hon nog gärna ställt sig upp och vrålat -Dra åt helvete!! till både man, son och ex.
  • Lavish

    Tycker nog problemen här ligger i ägandeförhållandena och hur din man utnyttjar dem.

    Det här är ju uppenbarligen inte ERT eller DITT sommarställe, det är DIN MANS ställe som han förfogar som han vill och där du inte är mer än en gäst som inte har rätt att ställa högre krav än andra gäster. 

    Det är där du bör ge dig efter en lösning och inte i tofflandet för exet. Kanske ska ni köpa en ny, gemensam sommarstuga, istället? En som är din och hans och där du har något att säga till om? 

  • Anonym (utnyttjad)

    TS, det låter som att din man utnyttjar dig skamlöst. Han respekterar inte dig, behandlar dig inte som en jämlike och tar inte hänsyn till dina känslor och behov.

    Jag läste vad du skrev innan i tråden om bodelning. Men om det här skulle sluta i skiljsmässa, (och det borde det göra om inte han skärper till sig), snälla, kräv bodelning.

    Låt inte en karl till utnyttja att du är snäll och genomgod. Sommarstället är till hälften ditt, du har rätt till halva värdet. Han kommer alltid att ha lägenheten genom det där ältenskapsförordet. Kasta inte bort alla pengar och all tid du lagt ner genom att bara skänka bort det till honom. Låt inte folk kör över dig bara för att du är snäll.

    Var lite snäll mot dig själv för en gångs skull och kräv det du har rätt till om ni separerar.

    Och hotar han dig med separation för att du inte vill ha exfrn i din sommarstuga så borde du fundera på om du inte borde lämna honom... En person som behandlar dig som en dörrmatta att torka av skorna på älskar dig inte. Och han förtjänar inte din kärlek.

  • Thyla
    Anonym (utnyttjad) skrev 2014-11-18 10:41:31 följande:

    TS, det låter som att din man utnyttjar dig skamlöst. Han respekterar inte dig, behandlar dig inte som en jämlike och tar inte hänsyn till dina känslor och behov.

    Jag läste vad du skrev innan i tråden om bodelning. Men om det här skulle sluta i skiljsmässa, (och det borde det göra om inte han skärper till sig), snälla, kräv bodelning.

    Låt inte en karl till utnyttja att du är snäll och genomgod. Sommarstället är till hälften ditt, du har rätt till halva värdet. Han kommer alltid att ha lägenheten genom det där ältenskapsförordet. Kasta inte bort alla pengar och all tid du lagt ner genom att bara skänka bort det till honom. Låt inte folk kör över dig bara för att du är snäll.

    Var lite snäll mot dig själv för en gångs skull och kräv det du har rätt till om ni separerar.

    Och hotar han dig med separation för att du inte vill ha exfrn i din sommarstuga så borde du fundera på om du inte borde lämna honom... En person som behandlar dig som en dörrmatta att torka av skorna på älskar dig inte. Och han förtjänar inte din kärlek.


  • användare2020

    Jag förstår dig till 100%! Jag skulle ha tyckt exakt samma. 


    Det behöver inte vara så att man har en dålig relation till exfrun eller att det är något ?fel? på henne. Det är KÄNSLAN vi pratar om. Jag förstår!!

    Dåligt av din man att inte lyssna på dig tycker jag. 

  • Anonym (Y)

    Det gör väl inget om sonen tar med morsan eller annat sällskap till torpet när ni ändå inte är där? Förutsatt att han kollar med er först så att ni inte är där.

Svar på tråden Ex-frun får bo i vårt sommarställe när hon vill.