• Anonym (Man)

    Varför blir jag alltid friendzonad?

    Är en man på 42 år som aldrig haft en relation. Jag har haft en del dejter, både sådana jag träffat på nätet och via bekantskap eller jobb. Men i bästa fall blir jag friendzonad. Och ofta ebbar vänskapen ut, ibland för att mina känslor för henne är för starka och ibland av andra anledningar.  Räknar förstås inte med att någon kan svara bara baserat på detta men efter den sista gången så är jag rejält deppad och vill skriva av mig. Varför ska det vara så svårt att få uppleva kärlek?

  • Svar på tråden Varför blir jag alltid friendzonad?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Andreas) skrev 2024-04-29 10:39:24 följande:

    Rent generellt utan vidare information från dig är det svårt att komma.med råd men tänker att mycket verkar hända när du väl möter din dejt IRL och ska försöka bygga vidare på det. Så vad är det som händer?  Pratar du om saker i chatt/telefon som sen inte visar sig stämma? Blir du kär redan innan ni träffats ? Eller vad händer? 


    Jag säger aldrig något eller försöker få mig att framstå för något jag inte är. Tycker oftast vi har kul och trevligt ihop på dejterna men det känns som att jag inte nåt fram riktigt, jag märker också att jag inte väcker den attraktion jag vill. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Chiffong) skrev 2024-04-29 12:35:59 följande:

    Med så knapphänta information så skulle jag gissa att flörtandet uteblir. Du har starka känslor så att du betraktar flörten som att ni redan är i förhållande, du kanske pratar om framtiden med henne, hur hon ser på eran framtid. Du tränger in henne i ett hörn. Om hon säger att hon vill vara vän med dig så betyder det egentligen att hon vill inte riskera att göra dig arg, för att du egentligen uppfattas som  läskig.


    Skulle jag uppfattas som läskig tvivlar jag mycket på att jag skulle få mer än en dejt och dessutom skulle de knappast vilja ha mig som vän. Tränger in henne i ett hörn, ja det märks att du inte varit närvarande på någon av mina dejter. Jag har inte pratat framtid alls utöver att vi båda kollat av varandra vad vi vill med en relation och livet i allmänhet. Men inget prat om vad VI ska göra.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Chiffong) skrev 2024-04-29 13:18:00 följande:

    Du känner dig stött. Jag försöker ge dig en annan synvinkel. Du kanske pratar om exv barn, eller att du vill ha barn i framtiden. Du lägger därmed fram en blueprint över hur ert förhållande ska se ut. Flörtandet och lära känna en människa uteblir. Du känner inte henne, så därför uppfattas det som underligt om du får starka känslor direkt (hennes personlighet som du inte känner vi det laget är oviktigt)

    säga att vi kan väl vara vänner för att sen egentligen inte vara vänner handlar om att hon inte vill såra ditt ego för att hon vill inte riskera att göra dig arg. du är läskig m a o.


     


    Ok, jag kanske läste in för mycket aggressivitet i ditt första inlägg. Ser nu tydligare vad du menar. Jag tror dock inte jag förmedlar sådant, åtminstone inte nu längre. När jag var yngre så hände det nog ett par gånger att jag nämnde att jag hoppades kunna bilda familj någon gång i framtiden och det kanske kan ha haft sådan effekt du syftade på. I övrigt kan jag inte komma på något annat i den riktningen. Men visst, jag ser ju allt genom mina ögon.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Tusse) skrev 2024-04-29 13:17:07 följande:

    Jag funderar på om du inte visar intresse lika tydligt som du själv tror. Att le, se i ögonen, lite kroppskontakt mm på ett sätt som kompisar inte gör. 


    Jag tycker jag försöker men det finns andra som såkert är bättre på det.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Mia) skrev 2024-04-29 13:14:24 följande:
    Då är de helt enkelt inte attraherade av dig. 
    Så mycket fattar till och med jag.
  • Anonym (Man)
    Anonym (My) skrev 2024-04-29 13:15:42 följande:

    Har du haft sex med någon av dem?


    Vad spelar det för roll?
    Men nej, det har jag inte.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Mia) skrev 2024-04-29 13:49:21 följande:
    Då vet du också varför de friedzonar dig. 
    Men jag vet inte VARFÖR aldrig någon blir attraherad.
  • Anonym (Man)
    Anonym (t) skrev 2024-04-29 14:16:58 följande:

    Att du blir friendzonad beror på

    1. Ditt utseende
    2. Att du inte kan skryta om tidigare flickvänner


    I och med att jag aldrig haft en relation så har jag inte några tidigare flickvänner att skryta om. Utseende, ja det finns säkert de som ser bättre ut men även många som ser sämre ut. Har haft bilder som är rättvisande utan redigeringar och de som jag träffat IRL har ju definitivt vetat hur jag såg. Så jag tror inte det är det stor problemet i alla fall.
  • Anonym (Man)
    Anonym (My) skrev 2024-04-29 14:04:04 följande:
    Så du har aldrig legat med en dejt? Har du ens haft sex någon gång alls?
    Nej det har jag inte. Varför är det viktigt?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2024-04-29 14:01:46 följande:
    Ja så tror jag. 
    Kan du ge exempel?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Andreas) skrev 2024-04-29 14:44:32 följande:

    Träffar du kvinnor du verkligen vill ha ? Står du för eventuella krav du har? Eller dejtar du "vad som helst"? (Jag tror du fattar vad jag menar) 

    Om du ändå lyckas matcha med tjejer och får igång en konversation och kan träffas ett par gånger men sen blir friendzonad så kan jag mycket väl tänka mig att attraktionen som borde finnas aldrig ens fanns från första meddelandet.  Att känslorna du får mer handlar om drömmen om ett förhållande och inte om specifikt DEN kvinnan du just är på dejt med.  Kan det vara så att dom inte känner sig utvalda utan du är mer kär i känslan att få någon vem som helst att du inte har särskilda krav? 


    I huvudsak dejtar bara de jag är genuint intresserade av. Men det händer också att jag dejtar andra som jag inte känner lika mycket för bara för att öva mig. Och i de fallen är det inte konstigt att de inte faller för mig då jag kanske inte gör det heller.
  • Anonym (Man)
    Anonym (t) skrev 2024-04-29 15:05:13 följande:
    Det duger inte att vara medel utseendemässigt idag och om du inte är det så måste du kompensera med status, så enkelt är det. Vi lever inte på 50-talet längre där det räckte att vara en bra man.
    Är inte övertygad, ser många män som ser sämre ut än jag som hittar någon.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Purripurri) skrev 2024-04-29 15:08:03 följande:

    Kanske ta en liten paus i dejting?
    Du är inte ensam om att bli i friend zone, jag undviker alltid att hamna där numera.
    Jag vägrar vara ett 2:a, 3:e val bara för att de ska "skita" sig med den hon dejtar. ( Om hon dejtar).
    Jag har tagit ett starkt avbrott från all dejting, och fokuserar på mina intressen istället.


    Det blir automatiskt pauser då jag inte dejtar någon varje år.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Chiffong) skrev 2024-04-29 16:02:48 följande:
    Jag tror jag börjar få en bild över problemet. Förändringen du behöver göra är att inte ragga på kvinnor med undermeningen att ni ska bli ett par och leva livet ut med barn, villa och Volvo. Får uppfattningen att kvinnorna du träffar mer är en placeholder för en flickvän, vem som helst duger.

    Sånt uppfattas av kvinnor som att hon är oviktig i din värld, att hon uppfattas som ett objekt eller en kropp bara. Ingen bra grund för en kvinna att bygga ett förhållande med. En röd tråd för många (män) som har problem att hitta tjej.

    rent konkreta tips är väl att -le inte hela tiden (uppfattas som lismande) -bygg inte en konversation som en intervju, -se till att göra någon kul aktivitet tillsammans, gärna något du tycker om att göra som du frågar henne om hon vill hänga med om, -börja inte prata barn eller såna framtisgrejor, lev där och då (det är något som straffar ut vissa kvinnor i dejtingsvängen också)
    Jag kan ta till mig delar av vad du skriver och det är tipsen du ger på slutet.  Men som jag skrev i ett tidigare svar så dejtar jag verkligen inte vem som helst utan bara de jag verkligen känner intresse för. Visst har jag dejtat några bara för övandets skull men i de fallen är det som jag skrev inte det minsta konstigt att det inte attraheras av mig då jag inte känner samma för dem. Men dina tips var bra och de ska jag ta med mig.
  • Anonym (Man)
    Anonym (My) skrev 2024-04-29 16:42:08 följande:
    Vad menar du själv? Ingen kvinna ska behöva utsättas för en oskuld i den åldern. Det är kvinnorna jag tänker på, inte TS. Få frågar för man förväntar sig inte en oskuld i den åldern.
    Naturligtvis berättar jag inte det och jag borde inte behöva motivera varför jag inte gör det.
  • Anonym (Man)
    Anonym (H) skrev 2024-04-29 16:47:59 följande:

    Är man 40+ och aldrig haft en relation eller sex finns det risk att man missar en del i komunikationen pga oerfarenhet. Du vet inte hur du ska signalera intresse för henne och inte heller kan du läsa hennes signaler.

    Om hon flirtar med dig och du inte uppfattar det och inte flirtar tillbaka kommer hon se det som att du inte är intresserad av henne.

    Många oerfarna och unga har svårt med det, att ge rätt signaler vi d rätt tillfälle och uppfatta svaret tillbaka. Istället blir det övrivet på eller försiktigt avvaktande som signalerar ointresse.

    Tips: Om du hittills varit för artig, för väluppfostrad, för neutral testa att vara lite mer på nästa gång.


    Ja där tror jag du kan ha rätt i en hel del. Jag kanske tror jag visar rätt signaler fast jag inte gör det. Och jag kan absolut inte vara säker på att jag tolkar kvinnorna rätt. Men det följer väl av den bristande erfarenheten. Kan man lära sig det bättre utanför att dejta?

    Det är möjligt att jag är för väluppfostrad för att jag inte vill skrämma bort henne med att vara för på. Det är väl svårt att svara på generellt men hur på kan man vara?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Chiffong) skrev 2024-04-29 17:03:33 följande:

    Sen är jag övertygad om att huruvida någon är oskuld inte spelar någon som helst roll i det hela. Om det nu mot all förmodan inte är något som definierar personen.

    Det behöver du inte bry dig om ts. lyssna inte på personer som säger det. Mer ett utslag på bitterhet.


    Nej jag försöker ignorera sånt så mycket som möjligt. Bara för att en del kvinnor inte kan tänka sig oskulder så tror jag inte det gäller alla och jag ser inte någon anledning varför jag ens skulle säga det.
  • Anonym (Man)
    Överste Senap skrev 2024-04-30 09:09:20 följande:
    Vad är detta för dravel? Du gör ditt bästa för att trycka ner någon som ber om hjälp. Ingen har pekat ut TS som en superduperkille, allra minst han själv. Du, Chiffong, mfl gör tolkningar av vad han gör för fel som visar att ni inte ens läst hans inlägg. Att ni väljer att trycka ner honom i fotsulorna i stället för att vara stöttande visar vilket skrot och korn ni består av. Ja, jag tror också att ett av felen han gör är att han inte vågar visa sig tillräckligt framåt, tillräckligt intressera, förmodligen pga osäkerhet. Men det kan man framföra utan att vara nedlåtande och föraktande. Tack och lov finns det kvinnor som vet hur man beter sig och kan komma med konstruktiv feedback utan att göra sitt bästa för att trampa på en som redan ligger. 
    Tack för stöd!
  • Anonym (Man)

    Tack alla som försökt vara konstruktiva. Verkade som tråden höll på att spåra ur ett tag. Min egen gissning, baserat på era svar, är att jag ger för mesigt intryck och är dålig på att flirta. Det senare vet jag att jag har svårt med. Det kommer inte naturligt och när jag försöker känns det både krystat och fel. Jag kan ge komplimanger men inte flirta. Har någon exempel på bra flirtande? Det kan förstås finnas andra saker jag fallerar på också men dessa kan jag känna igen mig i.

Svar på tråden Varför blir jag alltid friendzonad?