Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Lägst barnafödande sedan 1700 talet. Varför?

    Att barnafödandet har minskat över tid har många orsaker, b la högre utbildning, fler kvinnor på arbetsmarknaden, samt att vi faktiskt kan välja idag. Större möjligheter till familjeplanering.

    De flesta kvinnor vill ha högst tre barn, många vill bara ha ett eller två barn. Det hinner man oftast få även efter 30, så det handlar inte om att vi måste skaffa barn tidigare. Men visst, väntar man till 40-årsåldern kanske det bara blir ett barn eller inget alls.

    Men det är inte säkert att det skulle bli fler barn även om fler fick första barnet vid 25. Hur många vill ha 4-5 barn eller ännu fler?

    Att antalet barn har minskat är alltså inget konstigt. Men att barnafödandet har sjunkit till rekordlåga nivåer de senaste åren, tror jag har andra orsaker och är ju inte unikt för Sverige.

    Jag förstår de som tvekar idag. Vem vill ha barn med Sveriges problem (ekonomi, bostäder, skenande gängkriminalitet) samt när världen ser ut som den gör? Krig, terrorism, klimathot osv.

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Sen handlar det inte bara om vad kvinnor vill. Min uppfattning är att det oftare är män än kvinnor som bromsar. Det är han som vill vänta med barn, det är han som inte vill ha ett tredje barn osv. Ibland tvärtom, men det är inte lika vanligt.

    Jag säger inte att de låga födelsetalen är mäns "fel", jag säger bara att man inte enbart kan fokusera på kvinnor.

Svar på tråden Lägst barnafödande sedan 1700 talet. Varför?