• Anonym (Babydust)

    IVF | Syskonförsök | Dag 6 embryo

    Hoppar gärna in i denna tråd då och hoppas det finns fler som vill följas åt? 


    Jag har ett barn på tre år som vi fick på naturlig väg, men nu efter två års försök till syskon trots att allt är ?normalt?,  har vi valt att gå vidare med ivf. 


    Började med spruta gonal f igår och kommer få svar imorgon när det är dags för vul.


    Är egentligen inte så förväntansfull inför denna resa, även om chansen till ett syskon förhoppningsvis ökar. Känns så dumt egentligen..Men en del av mig hade hoppats att få ett plus på naturlig väg. Det blir en del pengar, som inte garanterar till något egentligen, hormoner som man ska tillsätta, äggplock, och alla besök samt planering (vi bor 2h bort från kliniken). Och inte för att tala om den känslomässiga berg och dalbanan som väntar. Har försökt att inte läsa så mycket, är egentligen inte så insatt kring allt med ivf. Tänker att jag följer ordinationen på sprutorna och det kliniken säger, tar en dag i taget. 

  • Anonym (Babydust)
    Juliii86 skrev 2024-05-10 19:03:49 följande:
    Kul att du hänger på här! 

    Tycker du gör rätt i att du koncentrerar dig bara på vad läkaren säger för det som står på nätet kanske inte är anpassbar till dig som det är för andra. Själv är jag super rädd att mitt fyrsta blastocyst inte ska överleva men läkaren säger att jag har goda chanser till att det ska lyckas eftersom den är i bra skick eller vad man ska säga. Jag vet inte själv så mycket om blastocyst, embryo osv.. Det kanske är bättre att inte veta allt för mycket för att inte ha för höga förhoppningar. Jag har velat lite fram och tillbaka om jag ska tillbaka till familjeliv för här ser man hur andra skriver om deras upplevelse och hur andra har lyckats men eftersom jag inte har någon att prata om detta så jag har valt ändå att komma tillbaka. 

    Jag håller tummarna er!

     


    Precis så! Jag upplever att det är svårt att följa med en aktiv tråd som är lång här på familjeliv. Kan kännas skönt ibland att bara skriva av sig med andra som befinner sig i liknande situation. 


    Hur har det gått för dig? Vet du när insättningen (eller vad man kallar det) blir? 


    Själv har jag inte haft så många ägg i den storlek man önskar (bara 2 större, en hade redan spruckit, resten små). Så har ökat dosen gonal-f. Blir ett tredje vul början på veckan så får vi se om jag har fått fler större äggblåsor och kan därmed gå vidare med äggplock, annars blir det avbryta behandlingen. 

  • Anonym (Babydust)

    Ville skicka med en uppdatering, det blev äggplock för våran del efter många om och men. 7 ägg plockades varv 3 var mogna, alla tre befruktades via icsi. Återföring av två dagars och en till frysen. 


    Så nu återstår den långa väntan till testdag ..

  • Anonym (Babydust)
    Juliii86 skrev 2024-05-22 18:01:18 följande:
    Hm konstigt jag skrev ett meddelande till dig förra veckan tror jag men meddelandet kom inte fram. Vad kul att det blev ägg kvar efter uttag. Spännade att veta hur det går för dig.

    För mig går det så där. Jag väntar fortfarande svar på om jag ska få göra återföring snart då jag senast var på gynkontroll så såg dem en 6 mm (tror jag det var) polyp. Jag gjorde en kontroll i Borås och IVF görs i sahlgrenska så de skickade iväg provsvaren till Sahlgrenska som ska avgöra om det blir en ytterligare operation eller inte.

    Jag håller tummarna på att ni lyckas denna gången!

    Håller tummarna för dig och att du slipper operation och kan därmed göra återföringen!  


    Tack så mycket! Hela process har varit stressande, just för alla besök och samtal fram och tillbaka, man kastas mellan hopp och förtvivla. Det som ändå blev bättre än förväntat är äggplocket då det var mer hanterbar/gjorde mindre ont än vad jag trodde. 

  • Anonym (Babydust)
    Juliii86 skrev 2024-05-28 12:21:50 följande:
    Ja det blir mycket fram och tillbaka inför en äggplock. Det måste kollas noga så att allt ser bra ut. Vad bra att du upplevde det bättre än förra gången. Vart är det någonstans du gör ivf? 

    Jag har råkat bli smittad av min dotter så jag är hemma och är sjuk. Dålig tajmning att bli sjuk just nu. Jag behöver ringa till Sahlgrenska igen och höra hur det går. Får ringa imorgon med en dålig hes röst. 

    Jag har föresten fått hem brevet för provsvaren från operationen jag gjorde och de hittade endometriosslemhinneveck. De gjorde även en undersökning för cellförändringar och det fanns inga spår av cellförändringar. Vilket känns jätte skönt att höra.

    Jag gör det i Lund ! Tråkigt med sjukstuga, hoppas det släpper och att ni kan gå vidare med återföring. Vad skönt med ett bra svar! Måste ha varit en jobbig vänta.. kan endometriosslemhinnan påverka hela ivf processen? 


    Själv är man på ruvardag 13, tjuvtestade idag såklart - negativt. Har haft lite molvärk till och från, inga andra uppenbara symtom. testdag är på måndag, men är rätt säker att mensen kommer innan dess.. Vi fick dock en fin blastocyst som klarade sig till frysen, något positivt ialla fall :) 

Svar på tråden IVF | Syskonförsök | Dag 6 embryo