• Anonym (Deppig)

    Han vågar inte

    Jag behöver pepp. Är förkrossad men ändå hoppfull, döm mig inte - jag vet redan att jag handlat omoraliskt. 

    Jag har haft ett förhållande med en gift man sen i somras, han är ganska mycket äldre än mig och normalt inte mannen jag skulle falla för. Han föll för mig och jag trodde på honom, och jag blev verkligen kär i honom. För några månader drog han sig tillbaka utan någon förklaring, jag vet att han haft det tungt privat med jobb och familj men jag tog det så fruktansvärt hårt och vad jag egentligen ville ha från honom var tröst och en förklaring, jag förstår att det inte kan bli vi. Det är klart att hans familj måste gå först, det stöttar jag även om det krossar mitt hjärta. Men förklaringen kom aldrig utan han var bara tyst. Lovade att vi skulle ses som ett avslut men drog sig bara mer och mer undan. Jag vet att jag måste släppa det, men jag har verkligen inte haft någon självaktning alls i det här. Har skickat meddelande på meddelande om hur mycket jag saknar honom. Han saknar mig också. I veckan svarade han och ville att vi skulle ses, trots att jag inte trodde att det skulle bli av så blev jag så glad. Det var skönt att höra från honom och det lindrande mitt självförakt. Dagen efter ställer han in. Det var som att jag igen inte kunde andas
     Der är inte första gången det händer och jag var förberedd, men det är ändå fruktansvärt. Den här gången fick jag dock också en förklaring, han vill inte för då kommer känslorna för mig komma tillbaka och det kan aldrig bli vi.
     Han är inte lycklig där han är nu,  det vet jag. Men hur kan jag gå vidare för att förhoppningsvis lyckas övertala honom. 
    Snälla ge mig pepp och råd, jag saknar verkligen vad vi hade. 

  • Svar på tråden Han vågar inte
  • Anonym (Anonym signatur)
    Du var säkert ett tidsfördriv, säkert inte det första, det är ett dödfött förhållande, du måste gå vidare...
  • Lynx123

    Käraste du, hoppas att du inser att det här inte är mannen för dig. Det är så klassiskt det han gör. Lämna och gå vidare...det konner du aldrig att ångra!

  • Anonym (Deppig)
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2024-03-08 17:03:24 följande:
    Du var säkert ett tidsfördriv, säkert inte det första, det är ett dödfött förhållande, du måste gå vidare...
    Absolut inte hans första snedsteg, men den första han känt sig vilja ha ett liv med. 
    Jag vet!! att förmodligen alla säger så, men han lät så trovärdig och jag har flera ggr när han ville mer än mig från början tagit upp om eventuell otrohet i framtiden. Jag tror verkligen att han blev kär, men känslorna kanske dog ut. För mig blev de istället starkare. 
    Jag trodde verkligen på honom och innerst inne hoppas jag fortfarande att de var på riktigt. 
  • Anonym (Varit där)
    Anonym (Inte 60 än men om några år) skrev 2024-03-08 16:56:05 följande:
    Jag delar inte din erfarenhet.
    Klimakteriet påverkade inte så mycket, varken under eller efter faktiskt.
    För mig var det snarare en befrielse.

    Jag är tio år äldre än dig och har klimakteriet i backspegeln, är du mitt inne i det så kan jag förstå hur du känner.

    Personligen skulle jag inte vilja ha en man som är mycket äldre, jag föredrar +- max tio år. Helst minus.
    Ja , det är individuellt hur man påverkas av klimakteriet. Det här med min mans ålder är inget jag tänker så mycket på.  För några år sedan var det mer aktuellt, när han plötsligt bestämde sig för att vi skulle skriva testamente. Då han har barn i sitt tidigare äktenskap och vi också har barn tillsammans så blev det lite komplicerat. 

    Min man jobbar fortfarande och tänker nog inte lägga av i brådrasket men vi vet ju inte vad livet kommer att ge oss. Han kan råka ut för olycka eller sjukdom, men detsamma gäller också mig. Min syster som är 5 år äldre kämpar idag med spridd bröstcancer, Det kan mycket väl bli jag som går bort före min man som är kärnfrisk.  

    Det är nog väldigt individuellt det här med ålder. När jag träffade min man så var vi ganska jämspelta och delade i princip på allt. Efter en tid fick jag veta att hans tidigare hustru, som var jämnårig med honom, inte alls hade  den erfarenheten utan ansåg att han inte tog ansvar och inte var mogen. Något jag aldrig har känt.

     

     
  • Anonym
    Anonym (Deppig) skrev 2024-03-08 17:10:24 följande:
    Absolut inte hans första snedsteg, men den första han känt sig vilja ha ett liv med. 
    Jag vet!! att förmodligen alla säger så, men han lät så trovärdig och jag har flera ggr när han ville mer än mig från början tagit upp om eventuell otrohet i framtiden. Jag tror verkligen att han blev kär, men känslorna kanske dog ut. För mig blev de istället starkare. 
    Jag trodde verkligen på honom och innerst inne hoppas jag fortfarande att de var på riktigt. 
    Han är notoriskt otrogen
  • Anonym (?)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-03-06 20:11:49 följande:
    Tack för ditt långa men väldigt konstruktiva svar. Det är det här jag är rädd för, hans band med sina döttrar är så starkt, och jag tänker på hur svikna de kommer känna sig, för om det blir vi (ett mycket stort OM), hur ska han förklara för dem när och hur jag kommit in i bilden?

    Jag vet att han mår väldigt dåligt mentalt, gjort det under en längre tid och så träffade han mig och hade en uppåtperiod i livet. Jag vet det här, inte för att han har sagt det utan för att det har bekräftats av en gemensam bekant till oss (vår enda gemensamma länk - så det är inte som att vi har ett kontaktnät som knyter ihop oss). 
    Sen hade han en fruktansvärd mental dipp under senhösten och vintern och då orkade han inte med allt. 
    Nu verkar det som att han mår lite bättre igen, våren och ljuset påverkar säkert men jag är rädd att det bara är kortvarigt igen.
    Som du säger, jag orkar inte - min hjärna orkar inte, och mitt hjärta gick i tusen bitar. Nu håller jag mig fast vid en illusion. 
    Vad det blev långt det jag skrev, jag såg det inte själv hur långt det blev tills nu då .
    Saken är den, Deppig, att han kan inte ens ta hand om sig själv, än mindre dig. Han kan inte se om/rå om sin familj. Han bara öppnar dörren. Han släpper in ett hot, han är aktiv i det, han är otrogen. Han sitter där han sitter. Han är som en stor bäbis. Du beter dig också som om du är hans mamma. Sluta bäba honom! Tycker jag. 

    Hans psykiska mående är något som han är kan hända född med eller som den här situationen innan med hans äktenskap har gjort. Du får tänka han har en fru också? Och de har varit med i varandras liv länge? Hon kan veta mer om detta än du gör. Du har bara accepterat hans bild av henne, men om du känt henne hade du kanske haft annan bild? Detta är kanske någon som i andra sammanhang blivit din bästa vän? Kanske är detta en kvinna du skulle se upp till. Jag önskar jag varit med när min mamma träffade min pappas andra kvinna  (min mamma tog kontakt med henne) bara för att kunna se om hon hade något uns av mänsklighet i sig. Den stora boven i allt var min pappa, men hon var medbrottsling. Du är medbrottsling. Jag sa också till min mamma, speciellt när jag blev vuxen, att hade jag varit dig så hade jag dragit detta också till rätten när du ändå höll på att skilja dig, åtala honom för hans otrohetsbrott, för psykisk sveda och värk. Skadar man psykiskt sin kvinna, mamman till sitt barn, borde där också utgå en summa till barnet. Min mamma var bakom en vägg efter hon fick veta. Vad det gjorde med mig, med oss, jag såg hur olycklig hon var, hur hon kämpade för att komma upp till vattenytan. Hon var inte där. Jag fattar att i vår verklighet blir detta svårt att få igenom i en rättssal, men jag tycker ändå att det skulle ha varit rätt. Jag sa att hade det varit jag (som varit min pappas) så hade jag tagit upp det i rätten som en av punkterna. Jag älskar min pappa, det är inte det. 

    Jag kan bara spekulera i om du från början (omedvetet eller medvetet) hade dålig självkänsla som gick in i den här otrohetsaffären, eller om det är något du fått eller fått förstärkt längs relationens gång när han behandlat dig som han gjort. Du står inte upp för dig själv. Det är bara ett varningstecken. Du skriver du skulle aldrig våga fråga/pressa att han ska lämna sin familj. Varför? Är det inte det du vill? Tyder också på dålig självkänsla. Det är han och bara han som bestämmer reglerna i er relation. I en fullt fungerande hälsorelation är det två och där är ömsesidig respekt. Var är hans respekt för dig? Nej just det jag glömde det är bara synd om han nu, hans mående är det viktigaste (ironi, ta inte illa upp). 

    Du är i en relation där du från början gått in, accepterat, ha en låg-status roll att spela och där och då skulle du aldrig få för dig att fråga om han kunde tänka sig lämna sin familj.  Under tiden har känslor växt och nu vill du det, vågar inte säga det (för rädd att han ska överge dig .... igen... han har alltså redan övergett dig en gång, du tog tillbaka...också varningstecken). Se över din rädsla för övergivenhet. Vem är det som överger dig? Är det inte ett arsle? Visst han kan ha fina sidor också det är därför du fallit men är han inte ett arsle ändå bara för det? Jo han är ett arsle. Väger inte arsle-egenskaperna tyngre än hans fina egenskaper? Du mår just nu hur pga han? Du mår dåligt, eller hur? Mår man så här dåligt så ska man inte fortsätta relationen. du ska inte banka ner på dig själv, förringa dig själv när/om du mår dåligt, du ska bekräfta för dig själv att du gör det. 

    Jag har uppfattat lite här i tråden att åldersskillnaden finns där, så han är alltså 50 typ och du i 30 års åldern. Snälla du. Ser du inte vad du sitter på här? Du sitter på guld. DU är nu i en tid där du ska hitta rätt partner och få ett lyckligt liv med kanske barn om ni vill. Du är istället ihop/i en otrohetsaffär med en åldrande gift man som har depressioner kors och tvärs och som dumpar dig via SMS som du sen tar tillbaka. DU Måste FÅ Hjälp Med Din Självkänsla. Kurator, psykolog, Whatever! Du är också som en wrecking ball i detta ,du är medbrottsling till vad han än tror han håller på med och ursäktar det med (olyckligt äktenskap bu hu, då tar man sig ut, inga patetiska ursäkter. En riktig man tar sig ut och hade gjort det för länge sen i så fall innan han träffade dig). Eller så kan ni sitta där båda två i ert sjunkande skepp, oförmögna att göra ett enda rätt val, ni kanske förtjänar varandra då? Då kan jag bara hoppas frun och barnen skjuter bort ert sjunkande skepp än längre från dem, från fastlandet, så får ni lösa ert bäst ni vill. 

    Sök hjälp. 
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (?) skrev 2024-03-09 07:18:17 följande:
    Vad det blev långt det jag skrev, jag såg det inte själv hur långt det blev tills nu då .
    Saken är den, Deppig, att han kan inte ens ta hand om sig själv, än mindre dig. Han kan inte se om/rå om sin familj. Han bara öppnar dörren. Han släpper in ett hot, han är aktiv i det, han är otrogen. Han sitter där han sitter. Han är som en stor bäbis. Du beter dig också som om du är hans mamma. Sluta bäba honom! Tycker jag. 

    Hans psykiska mående är något som han är kan hända född med eller som den här situationen innan med hans äktenskap har gjort. Du får tänka han har en fru också? Och de har varit med i varandras liv länge? Hon kan veta mer om detta än du gör. Du har bara accepterat hans bild av henne, men om du känt henne hade du kanske haft annan bild? Detta är kanske någon som i andra sammanhang blivit din bästa vän? Kanske är detta en kvinna du skulle se upp till. Jag önskar jag varit med när min mamma träffade min pappas andra kvinna  (min mamma tog kontakt med henne) bara för att kunna se om hon hade något uns av mänsklighet i sig. Den stora boven i allt var min pappa, men hon var medbrottsling. Du är medbrottsling. Jag sa också till min mamma, speciellt när jag blev vuxen, att hade jag varit dig så hade jag dragit detta också till rätten när du ändå höll på att skilja dig, åtala honom för hans otrohetsbrott, för psykisk sveda och värk. Skadar man psykiskt sin kvinna, mamman till sitt barn, borde där också utgå en summa till barnet. Min mamma var bakom en vägg efter hon fick veta. Vad det gjorde med mig, med oss, jag såg hur olycklig hon var, hur hon kämpade för att komma upp till vattenytan. Hon var inte där. Jag fattar att i vår verklighet blir detta svårt att få igenom i en rättssal, men jag tycker ändå att det skulle ha varit rätt. Jag sa att hade det varit jag (som varit min pappas) så hade jag tagit upp det i rätten som en av punkterna. Jag älskar min pappa, det är inte det. 

    Jag kan bara spekulera i om du från början (omedvetet eller medvetet) hade dålig självkänsla som gick in i den här otrohetsaffären, eller om det är något du fått eller fått förstärkt längs relationens gång när han behandlat dig som han gjort. Du står inte upp för dig själv. Det är bara ett varningstecken. Du skriver du skulle aldrig våga fråga/pressa att han ska lämna sin familj. Varför? Är det inte det du vill? Tyder också på dålig självkänsla. Det är han och bara han som bestämmer reglerna i er relation. I en fullt fungerande hälsorelation är det två och där är ömsesidig respekt. Var är hans respekt för dig? Nej just det jag glömde det är bara synd om han nu, hans mående är det viktigaste (ironi, ta inte illa upp). 

    Du är i en relation där du från början gått in, accepterat, ha en låg-status roll att spela och där och då skulle du aldrig få för dig att fråga om han kunde tänka sig lämna sin familj.  Under tiden har känslor växt och nu vill du det, vågar inte säga det (för rädd att han ska överge dig .... igen... han har alltså redan övergett dig en gång, du tog tillbaka...också varningstecken). Se över din rädsla för övergivenhet. Vem är det som överger dig? Är det inte ett arsle? Visst han kan ha fina sidor också det är därför du fallit men är han inte ett arsle ändå bara för det? Jo han är ett arsle. Väger inte arsle-egenskaperna tyngre än hans fina egenskaper? Du mår just nu hur pga han? Du mår dåligt, eller hur? Mår man så här dåligt så ska man inte fortsätta relationen. du ska inte banka ner på dig själv, förringa dig själv när/om du mår dåligt, du ska bekräfta för dig själv att du gör det. 

    Jag har uppfattat lite här i tråden att åldersskillnaden finns där, så han är alltså 50 typ och du i 30 års åldern. Snälla du. Ser du inte vad du sitter på här? Du sitter på guld. DU är nu i en tid där du ska hitta rätt partner och få ett lyckligt liv med kanske barn om ni vill. Du är istället ihop/i en otrohetsaffär med en åldrande gift man som har depressioner kors och tvärs och som dumpar dig via SMS som du sen tar tillbaka. DU Måste FÅ Hjälp Med Din Självkänsla. Kurator, psykolog, Whatever! Du är också som en wrecking ball i detta ,du är medbrottsling till vad han än tror han håller på med och ursäktar det med (olyckligt äktenskap bu hu, då tar man sig ut, inga patetiska ursäkter. En riktig man tar sig ut och hade gjort det för länge sen i så fall innan han träffade dig). Eller så kan ni sitta där båda två i ert sjunkande skepp, oförmögna att göra ett enda rätt val, ni kanske förtjänar varandra då? Då kan jag bara hoppas frun och barnen skjuter bort ert sjunkande skepp än längre från dem, från fastlandet, så får ni lösa ert bäst ni vill. 

    Sök hjälp. 
    Jag ska prata med honom, jag orkar inte oroa mig för att det ska hända igen och inte våga prata om hur jag känner för att stöta bort honom. Jag vet att jag måste för det är ett sjunkande skepp men jag är ju så jävla kär :(

    Jag tänker inte på hans fru, och han pratar inte om henne. Visst har han nämnt henne och att det inte är så bra men han pratar inte illa om henne - de har bara kommit ifrån varandra. Hade han snackat skit hade det varit väldigt avtändande för mig - de har ju älskat varandra en gång i tiden.
    Det är klart att jag har googlat henne och letat på sociala medier men hon är väldigt anonym. I mitt huvud är hon rätt ful (vilket är märkligt eftersom han hade så bra smak med mig ;) )
    Men så fick jag av en slump se en bild på henne och hon är inte ett dugg ful, utan snygg och smal (jag är kurvig) och såg inte alls ut som jag tänkte mig. 
  • Anonym (Herakles)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-03-09 12:50:13 följande:
    Jag ska prata med honom, jag orkar inte oroa mig för att det ska hända igen och inte våga prata om hur jag känner för att stöta bort honom. Jag vet att jag måste för det är ett sjunkande skepp men jag är ju så jävla kär :(

    Jag tänker inte på hans fru, och han pratar inte om henne. Visst har han nämnt henne och att det inte är så bra men han pratar inte illa om henne - de har bara kommit ifrån varandra. Hade han snackat skit hade det varit väldigt avtändande för mig - de har ju älskat varandra en gång i tiden.
    Det är klart att jag har googlat henne och letat på sociala medier men hon är väldigt anonym. I mitt huvud är hon rätt ful (vilket är märkligt eftersom han hade så bra smak med mig ;) )
    Men så fick jag av en slump se en bild på henne och hon är inte ett dugg ful, utan snygg och smal (jag är kurvig) och såg inte alls ut som jag tänkte mig. 
    Ödsla inte bort ditt dyrbara liv på en människa som ljuger och bedrar. Han har det säkert bra med sin fru men vill ha lite krydda vid sidan av. Du är varken den första eller sista som går på det här. Ta hand om dig själv och låt dig aldrig mer vara någon annans plan B.
  • Anonym (Varit där)

    TS Du må vara kär men bli inte galen. Ta ditt förnuft tillfånga och ta initiativet och bryt med honom. Det är det bästa du kan göra för honom. 

    Det kan till och med hända att  ni kan upprätthålla någon form av kontakt och vem vet han kanske blir fri en vacker dag, Och är du då fri så har ni ju chansen att återknyta 

  • Anonym (?)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-03-09 12:50:13 följande:
    Jag ska prata med honom, jag orkar inte oroa mig för att det ska hända igen och inte våga prata om hur jag känner för att stöta bort honom. Jag vet att jag måste för det är ett sjunkande skepp men jag är ju så jävla kär :(

    Jag tänker inte på hans fru, och han pratar inte om henne. Visst har han nämnt henne och att det inte är så bra men han pratar inte illa om henne - de har bara kommit ifrån varandra. Hade han snackat skit hade det varit väldigt avtändande för mig - de har ju älskat varandra en gång i tiden.
    Det är klart att jag har googlat henne och letat på sociala medier men hon är väldigt anonym. I mitt huvud är hon rätt ful (vilket är märkligt eftersom han hade så bra smak med mig ;) )
    Men så fick jag av en slump se en bild på henne och hon är inte ett dugg ful, utan snygg och smal (jag är kurvig) och såg inte alls ut som jag tänkte mig. 
    Kan hända förbjudet att prata om men det är de som mår psykiskt dåligt som ser sig och är offer men som samtidigt utsätter sin omgivning för psykisk misshandel, menat med att göra så, eller inte. Han mår psykiskt dåligt och han gör så att du mår psykiskt dåligt. Du har dig själv att skylla då du gått in i detta väl informerad om att han är gift och kommer inte ta sig ur. Du har gjort ett dåligt val, ett misstag, men det är ännu värre att förstå det och ändå stanna kvar. 
     Du kan inte längre skylla precis allting på att du är så jäkla kär, det håller inte. Inte för dig, inte för någon annan berörd. 
Svar på tråden Han vågar inte