• Vuisin

    Äggdonation 2023/2024

    Hej! Någon som planerar äggdonation och vill följas åt? Jag och min man har gjort sex IVF:er och tre FET utan och lyckas och vi har nu bestämt oss för att gå vidare med äggdonation. <3 

  • Svar på tråden Äggdonation 2023/2024
  • Kronärtskocka
    Hebbe46 skrev 2024-02-15 21:09:46 följande:

    Kronärtskocka: (kunde inte citera)
    Skönt att det äntligen verkar gå vägen för dig!! 


    Här går det sakta framåt. Är inne i ganska tråkiga veckor då det egentligen inte syns nån bebismage å inga rörelser heller ännu ju. Undrar nästan om det fortfarande bor nån därinne om det inte vore för att jag är så galet uppkörd i magen 🤣 Har legat lågt med inskrivning hos barnmorska men ska väl ta tag i det framöver.


    Ja, det är så härligt att äntligen vara gravid. Atr mer få tänka på bebis än att planera inför nästa behandling och leva med ångesten över att försöken snart är slut och att jag kanske står där utan ett barn?

    Härligt med vecka 14! Så gott att ha kommit över de första jobbiga veckorna. Men förstår att du längtar efter rörelser. Får du trombyl/ASA från Riga? Nu kan du ju verkligen skriva in dig. Njut av att höra dit, och av att få tider till RUL och framtida besök skulle jag säga. Glad
  • Mathilda88
    Kronärtskocka skrev 2024-02-15 20:38:51 följande:
    Det är så roligt att ni kunde få ett bättre resultat nu. Hoppas det leder till plus också!

    Det är olika på olika kliniker vilket upplägg de använder sig av, och sedan beror det också på mottagaren såklart, om man har egen ägglossning eller ej, hur det brukar gå att skapa en bra slemhinna osv. Man kan göra en FET i naturlig cykel, eller i stimulerad cykel såsom Hebbe46 beskrev ovan (då gör östrogenet att du inte får någon egen ägglossning och för det flesta patienter ger östrogenet en bra tjocklek på slemhinnan, när den är lagomt tjock tillsätter man sedan progesteron som gör att kroppen tror att den ägglossat och därefter insättning av embryot.) På vissa kliniker kan du också sätta in ett färskt embryo, då tinar de det frysta ägget, och befruktar det lagom till din ägglossning. 

    Men jag vet att det också finns kliniker som vill nedreglera med p-piller innan de sedan stimulerar kroppen inför insättning. Så det kan se olika ut. Var det sprutor för att nedreglera eller stimulera sedan? Olika kliniker kan verkligen ha olika upplägg...

    En intressant sak är dock att risken för havandeskapsförgiftning minskar om man sätter in i en naturlig cykel. Tydligen har den egna gulkroppen betydelse för risken att utveckla högt blodtryck och havandeskapsförgiftning.

    Men oavsett får alla som är gravida genom äggdonation trombyl under graviditeten som ska minska risken för att utveckla havandeskapsförgiftning.
    Stort tack för ditt svar och tydliga beskrivning! ❤️ Känns alltid tryggare när man vet hur det kan se ut och alternativen. Skönt att höra att det kan göras som naturlig FET också. Blev lite stressad när man hörde om det andra sättet med totalt konstlad cykel. Kan man dessutom minska risken ngt för havandeskapsförgiftning så är det ju win win. Vi får se hur detta går. Har hittills fått negativt när jag testat med dessa så ser inte ut att ha tagit sig, bara till att hoppas på blastisen.
  • Vuisin

    Jag är också kvar i tråden men har inte vågat skriva på ett tag. Vårt förra försök lyckades och jag kan fortfarande knappt tro att det är sant. 🥺 Hoppas så att det ska gå vägen nu när jag äntligen lyckats bli gravid. ☺️

  • Hebbe46
    Vuisin skrev 2024-02-18 10:20:06 följande:

    Jag är också kvar i tråden men har inte vågat skriva på ett tag. Vårt förra försök lyckades och jag kan fortfarande knappt tro att det är sant. 🥺 Hoppas så att det ska gå vägen nu när jag äntligen lyckats bli gravid. ☺️


    Stooort grattis till er!!! Vilken lycka! 


    Vilken vecka är du i?

  • Kronärtskocka

    Matilda88: Hoppas du här till dem som får sena plus. 


    Vuisin skrev 2024-02-18 10:20:06 följande:

    Jag är också kvar i tråden men har inte vågat skriva på ett tag. Vårt förra försök lyckades och jag kan fortfarande knappt tro att det är sant. 🥺 Hoppas så att det ska gå vägen nu när jag äntligen lyckats bli gravid. ☺️


    Åh, så glädjande att höra! Och hoppfullt för er som kämpar. Så andra insättningen funkade? Ljuvligt! Hur mår du fysiskt och hur känns det i själen? Hoppas verkligen det går vägen! ( Det gör det för de allra flesta graviditeter.)

    Jag gläds, förutom den egna graviditeten förstås, åt att fler kliniker nu finns att välja på mot när jag började kika runt 2020. Att det finns pengarna tillbaka-paket även i Danmark, att Olga nu finns på Cypern också och kan erbjuda öppna donatorer, och i Sverige tycker jag det är spännande att Ovumia öppnar. ( Förr åkte många svenskar till deras finska kliniker då de var bra alternativ då ÄD inte gick att göra privat i Sverige. ) Såg att de också erbjuder olika paket där de garanterar visst antal blastocyster, hoppas fler tar efter det. Rouletten som många svenska kliniker erbjuder, med ett ägguttag och där du bara är garanterad en blastocyst är så stressande. Hoppas deras ankomst till Sverige kan bidra till att sänka prisbilden och ge oss patienter fler valmöjligheter.

  • Vuisin
    Hebbe46 skrev 2024-02-18 11:09:41 följande:

    Stooort grattis till er!!! Vilken lycka! 


    Vilken vecka är du i?


    Tack! ❤️ Har precis gått in i vecka sju. Hur har du det? 
  • Vuisin
    Kronärtskocka skrev 2024-02-18 11:25:32 följande:

    Matilda88: Hoppas du här till dem som får sena plus. 


    Åh, så glädjande att höra! Och hoppfullt för er som kämpar. Så andra insättningen funkade? Ljuvligt! Hur mår du fysiskt och hur känns det i själen? Hoppas verkligen det går vägen! ( Det gör det för de allra flesta graviditeter.)

    Jag gläds, förutom den egna graviditeten förstås, åt att fler kliniker nu finns att välja på mot när jag började kika runt 2020. Att det finns pengarna tillbaka-paket även i Danmark, att Olga nu finns på Cypern också och kan erbjuda öppna donatorer, och i Sverige tycker jag det är spännande att Ovumia öppnar. ( Förr åkte många svenskar till deras finska kliniker då de var bra alternativ då ÄD inte gick att göra privat i Sverige. ) Såg att de också erbjuder olika paket där de garanterar visst antal blastocyster, hoppas fler tar efter det. Rouletten som många svenska kliniker erbjuder, med ett ägguttag och där du bara är garanterad en blastocyst är så stressande. Hoppas deras ankomst till Sverige kan bidra till att sänka prisbilden och ge oss patienter fler valmöjligheter.


    Precis, andra insättningen fungerade. Jag mår bra men känner mig såklart orolig. För varje dag som går känns det lite lättare. Jag hoppas att det fortsätter så. Vill bara att det ska bli dags för VUL (som är om ca 1,5 vecka) men tiden går så sakta. Hur mår du? 


    Håller helt med dig. 🙌🏼

  • Vuisin

    Ni så har fått prednisolon. Hur mycket tog ni och när började ni trappa ner efter positivt test?

  • Hebbe46
    Vuisin skrev 2024-02-18 15:39:41 följande:
    Tack! ❤️ Har precis gått in i vecka sju. Hur har du det? 
    Förstår att du längtar efter första vul nu så att man får bevis på att det faktist finns nån därinne!

    Jag har det väldigt bra förutom gigantiska problem med magen sedan väldigt tidigt i graviditeten. Så fort jag äter eller dricker minsta lilla så blåser magen upp sig så jag knappt kan andas. Ser ut som jag skulle föda barn närsomhelst. När jag vaknar på morgonen är magen nästan helt platt.
  • Kronärtskocka
    Vuisin skrev 2024-02-18 15:45:29 följande:

    Ni så har fått prednisolon. Hur mycket tog ni och när började ni trappa ner efter positivt test?


    Tog 10mg (dvs två 5mg tabletter) om dagen. V 7+0 skulle jag trappa ned till 5mg några dagar och sedan sluta. Enligt kliniken. Valde istället att trappa ner i lugnare takt, minns inte nu hur jag la upp det, men 2,5mg sänkning i taget.
    Vuisin skrev 2024-02-18 15:43:59 följande:

    Precis, andra insättningen fungerade. Jag mår bra men känner mig såklart orolig. För varje dag som går känns det lite lättare. Jag hoppas att det fortsätter så. Vill bara att det ska bli dags för VUL (som är om ca 1,5 vecka) men tiden går så sakta. Hur mår du? 


    Håller helt med dig. 🙌🏼


    Så härligt att ÄD har så bra statistik och att många verkligen lyckas på tre insättningar. Ljuvligt när andra funkar! Förstår att du vill skruva fram tiden. Varje dag i väntan på att se ett hjärtslag är så lång?

    Du kanske kan svara på Matilda88 fråga också, hur gjordes din behandling på Livio? FET i naturlig eller stimulerad cykel?

    Jag mår bara bra. Just gått in i v 25 så magen börjar vara ivägen när jag ska knyta skorna. Men mår på det stora hela bra. Flåsig och sämre kondis och många toabesök. Men njuter av att vara gravid, att känna sparkarna dagligen som nu är allt starkare och åt att nu våga tro att det ska bli ett levande barn tillslut. Hade det mesta inköpt sedan tidigare men har lite saker att förbereda ändå, så nu snickrar jag skötbord. Får vänta ytterligare några veckor innan jag kan packa upp kläder och sånt jag har kvar från mina äldre barn. 


    Tycker det är lite jobbigt att man som gravid efter ÄD räknas som riskgraviditet och att de rekommenderar igångsättning vid BF. Men samtidigt tryggt med många kontroller och extra ultraljud. Får bara hoppas att bebisen har vett att komma ut i lagom tid och att vi båda mår bra tiden ut.

Svar på tråden Äggdonation 2023/2024