• gallon82

    vi som precis fått missfall efter IVF/FET och försöker ta nya tag

    Tänkte starta en tråd för oss som precis fått MF efter IVF/FET så vi kan stötta och uppmuntra varandra.

    Min historia i korta drag:Första IVF. plussade 30/3. Började få små bruna flytningar 6/4, åker till akuten 8/4 där de konstaterar att gravtest är neg och slemhinnan alldeles för tunn för en pågående graviditet. 9/4 de stora blödningarna kommer - mår skit fysiskt och psykiskt. 10/4 ringer RMC och berättar nyheten får tid för VUL 11/4 för att se om skrapning behövs samt diskussion om fortsatt behandling. Hoppas på försök innan sommaren. Vi har 3 eskimåer i frysen.

    Nån mer som vill vara med?

  • Svar på tråden vi som precis fått missfall efter IVF/FET och försöker ta nya tag
  • peel

    Hej på er...jag hhar haft tre MF nder min IVF resa...Vi fick dottern efter vårt andra ET...v 17 skall jag göra vårt femte ET...hoppas hoppas. När jag fått MF har verkligen luften gått ur mig. Första MF gjorde så ont att jag bara kved o de lade in mig på avdelningen trots att skrapning ej var nödvänigt. Men jag var yrslig av all blodförlust o sorgen som rev i min själ o hjärta... Sedan kom dottern...vilken lycka...men oron satt i ända till hon var född o ett tag till;o)) Hon är ett år o två månader idag... Sedan har vi gjort två IVF ET som slutat i MF denna terminen...så detta blir vårt sista ET innan sommaren. Men tron o vetskapen om att det går är enorm trots tvivel i bergodalbanan;o))) En BM sade till mig vid vårt första MF; "Nu vet du ju att du har förmågan att bli gravid, nu handlar det bara om när det vill stanna hela vägen" Det lever jag på än idag, hon var underbar!!!
    Det känns som att det är lite tabu att tala om MF generellt men ännu mer vid IVF, har ni känt så?
    Lycka till nu framöver för er!

  • När Blir Det Min Tur

    peel : Ledsen för ditt MF... med välkommen hit:)

    "Nu vet du ju att du har förmågan att bli gravid, nu handlar det bara om när det vill stanna hela vägen" Jo den har jag oxå hört men kan inte hjälpa det jag tycker den meningen är jobbig... Jag tänker. Ok den fäste sig det är ju bra att veta det MEN kommer den någon gång vilja stanna? "När den vill stanna" Det är ju inte säkert den vill alls...
    Förlåt att jag är så dyster men kan inte hjälpa att jag tänker så... Alla är vi olika. Men som i ditt fall så fäste den ju sig.:) Hoppas att den någon gång vill det hos mig....

    tabu om MF: Jo det kan jag nog hålla med dig om lite varjefall. Man har liksom inte hört på kliniken något om MF. Jag har inte riktigt tänkt på det heller förren min blödning kom. Men ju mer man tänker på det är det inte så många som pratar om det heller. Kanske försöker att stöta bort det "minnet". Själv måste jag älta allt... både bra och dåligt.

  • peel

    Äntligen lycklig: Det har jag alltid gjort också vid mina tre MF...Ältat o vridit o vänt på det, trots att jag vet att vi har lyckats en gång;o) Men det är helt OK för det kanske är vårt sätt att bearbeta sorgen, stanna upp o sörja det barn man inte fick denna gången o för att överhuvudtaget kunna gå vidare. Jag tror att alla har sin strategi. Jag har lika svårt vid varje försök att tro på det, min man pratar dock ideligen om att Nu kommer det att gå vägen...medan jag förhåller mig helt skeptisk (med dottern hade jag tom riklig blödning på dag 6 så där var ju hoppet mitt helt borta...medan han kämpade på o hoppades). Så nog är vi olika allt, o med rätt för hur tråkigt vore det inte om vi alla grät på samma sätt hela tiden.
    Fröstår dig om det där med NÄR...det ältar jag hela tiden. När DR brukar fråga om jag har några frågor vid VUL etc. så säger jag bara; Den fråga jag har kan du ändå inte svara på!! (Dvs NÄR vårt nästa barn kommer att komma)...

  • När Blir Det Min Tur

    Jaha...
    Nu fick jag svaret av BM att läkaren INTE godkänner ÄP utan jag MÅSTE göra FET som läkaren skrev i mina papper "det är ju goda chanser till graviditet på frysförsöket"
    FATTAR hon inte att det är bara 1 embryo kvar, hur goda chanser är det att ett embryo lever efter upptining! Har redan dött 2 stycken från mig på förra upptiningen!
    Så nu skall jag isåfall gå igenom ca en och en halv månad med stimulering och sedan tinar de upp embryot! Om det inte klarar det så har jag gjort allt i onödan!!!
    Fasen va irriterad jag är nu.
    Viste i och försig svaret för dom la mina papper hos en läkare som jag inte tycker om så mycket. (hon följer regler ut till det sista). Men man hade ju hoppats.
    Ärligt så vet jag inte om jag kommer att göra det! Kommer inte att klara av att gå igenom all medicin och att ha hoppet uppe, sedan få svaret att det inte överlevde!
    Jag känner att jag inte klarar av att vara posetiv om detta...

    Vet inte vad jag skall göra nu:( Innan kände jag att om ÄP godkändes skulle jag helt klart göra ett försök till men nu vet jag inte:(

    Håller tummarna för dig gallon82... Hoppas allt går bra för dig

    fismamman: när skulle du till läkaren?

  • Fismamman

    Fy vad tråkigt Äntligen. Hoppas du finner styrka att ta rätt beslut för er. Jag har också bara ett ägg i frysen. Känns lite lite. Tror att jag kan göra ostimulerat och då känns det ok att göra ett försök.

    Ska till doktorn den 23:e.

    Hoppas det går bra Gallon?

  • gallon82

    hej och hallå
    Har nu varit på RMC och det kunde ju ha varit roligare....

    Det positiva var att det inte behövs någon skrapning (har nästan slutat blöda) och att hormonvärdet nästan var tillbaka på noll.

    Det tråkiga och vilket är mycket frustrerande är att vi inte får någon försök innan sommaren utan inte förrens efter semestern. Det är ännu tråkigare är att de antagligen vill sätta mig på nedreglering för att min endometrios inte ska blomma upp; detta vet jag inte om jag kommer gå med på utan jag tror att vi vill försöka bli gravida själva under sommaren.

    När jag har funderat på när det är min endometrios har gjort sig till känna så är det under den tiden då jag inte har tränat något särskilt - då jag spelade fotboll och tränade mycket hade jag inga problem.... Så frågan är om jag tar mig i kragen och börjar träna regelbundet så kanske den hålls i schakt. Vet inte alls om träningen spelar någon roll men kanske....

    Äntligen - tråkigt att de inte går med på ett nytt försök med ÄP. Men är stimuleringen inför en ET så jobbig att du inte vill ge det chansen?

    Är det någon som vet om kvaliteten på äggen bibehålls när de varit frysta? Alltså finns det tillfällen när de sätter tillbaka mer en ett ägg vid en FET p g a kvaliteten blivit sämre?

    Det blev ett långt inlägg - hoppas ni orkar läsa.

  • Glitzy

    Får tyvärr komma och göra er sällskap i den här tråden.
    Testade + 26/3 på testdagen efter vårat första IVF/ICSI.
    Blödde smått några dagar, och MF kom ut Igår. Idag på vul (7+0) var livmodern tom så jag behövde inte skrapas.
    känns mycket orättvist! Arg o ledsen...

  • Fismamman

    Vilken jobbig situation Glitzy. Att vi ska ha sådan jäkla otur, att det inte vill gå våran väg. Hoppas det är vår tur nästa gång.

  • gallon82

    ledsen att behöva välkomna er hit glitzy och peel men av någon anledning var det inte våran tur den här gången. Vi får hoppas på bättre lycka nästa gång.

    Vet ni när ni får försöka igen?

Svar på tråden vi som precis fått missfall efter IVF/FET och försöker ta nya tag