• Anonym (Smilerman)

Adhd och alkohol

Vad kan man göra när ens son fullständigt skiter i vad man säger och dricker alkohol? vilket resulterar i fruktansvärda raseri utbrott och sönder slaget hus på 5minuter ? Ikväll kom han hem och var totalt okontaktbar och rabiat och slog sönder vår tv, slet ned lampor från taket, slog sönder microvågs ugnen  i smulor, sparkade sönder dammsugaren och dörren på både kyl och frys. Han är 16 år gammal och har varit inskriven på ett hvb hem i 6 månader efter ett LVU beslut just pga av denna problematik, men ett beslut togs i veckan att LVU ska fortsätta i hemmet vilket vi ej vet hur vi ska hantera. Ingen av oss dricker alkohol vare sig mamma eller pappa och vi har aldrig alkohol hemma. Så nu är vår fundering om man ska försöka få utskrivet antabus eller någon annan medicin som gör att de inte går att dricka alkohol ? för de är ju stört omöjligt att hålla honom under uppsikt 24 timma om dygnet även fastän vi verkligen försöker på alla sätt och vis....vi har även 3 andra barn som också bor hemma och givet vis vill vi även att vår son ska bo hemma men hur ska vi gå tillväga med denna jävla alkohol??

• Svar på tråden Adhd och alkohol
  • Anonym (Dent)

Ja, det är mycket troligt att det finns mer problem med sonen än "bara" ADHD, när man hör din beskrivning!

Om jag vore i er situation så skulle jag ha en liten anteckningsblock och skriva upp alla sådana här påfrestande händelser, med datum, tid och kort om vad som hände. Eller gör anteckningar i mobilen. 

Annars tror jag inte att Socialförvaltningen och BUP förstår hur stora problemen är. 

Kräv att också få tala i enrum med de som arbetar på Socialförvaltningen och BUP,  så att ni får prata fritt någon gång när inte sonen är med!

Om sonen alltid skulle vara med i samtalet, kan det vara svårt att vara öppen med hur illa det är, och hur mycket den övriga familjen lider. 

Sonen har säkert så stora svårigheter inom sig redan, och ni har förmodligen tidigare försökt berätta för honom hur hans beteende påverkar familjen. Kanske förstår han till viss del, men han mår som han mår, och har svårt att ändra sig på egen hand. 

Ring till BUP och säg att ni kan komma på en återbudstid (om det är möjligt för er att komma på möte på kort varsel, och om sonen klarar att få veta bara dagen före att ni har fått en återbudstid. En del barn med npf behöver veta om möten långt i förväg. 

• Anonym (Smilerman)

Ja absolut de ska jag börja göra och sist tänkte jag rigga upp telefonen och filma exakt hur de kan bli för de kan vara svårt för många att förstå när man säger att han blir vansinnigt arg.....för utbrotten som varit sista tiden fick även mig att bli chokad för som sagt så går de inte att nå fram till honom på något sätt när han går i affect men samtidigt så är de inte roligt att se när grejer slås sönder i rasande fart och i värsta fall så kan utbrottet sitta i över en timma. Så vi ska höra med soc och bup hur vi ska gå till väga men som sagt så känner jag att samtal och vägledning känns avlägset att komma till någon lösning för de måste ska någon radikal förändring så att syskone  också känner trygghet. Men men de är bara att kämpa på så gott de går. 

• Anonym (Smilerman)

Tackar 

• Anonym (Dent)

Håller med om att bara vägledning inte räcker, ni behöver mer stöd.

• Anonym (Smilerman)

Fick just bekräftat att de är mamman till vår sons kompis som köper ut alkohol åt dom... så man funderar verkligen hur visa människor är funtade... plus att vår sons kompis också har en adhd diagnos !!!!men jag gissar att en polis anmälan utan konkreta bevis är bortkastad eller vilken väg ska man gå ?inte för att problemen försvinner för alkohol går ju alltid att få tag i men jag tycker de är för jävligt när föräldrar köper ut åt ungdomar som redan har nog med sin problematik som de är.....
    .

• Anonym (thor)
    Anonym (Smilerman) skrev 2025-04-13 01:58:20 följande:
    Adhd och alkohol

Vad kan man göra när ens son fullständigt skiter i vad man säger och dricker alkohol? vilket resulterar i fruktansvärda raseri utbrott och sönder slaget hus på 5minuter ? Ikväll kom han hem och var totalt okontaktbar och rabiat och slog sönder vår tv, slet ned lampor från taket, slog sönder microvågs ugnen  i smulor, sparkade sönder dammsugaren och dörren på både kyl och frys. Han är 16 år gammal och har varit inskriven på ett hvb hem i 6 månader efter ett LVU beslut just pga av denna problematik, men ett beslut togs i veckan att LVU ska fortsätta i hemmet vilket vi ej vet hur vi ska hantera. Ingen av oss dricker alkohol vare sig mamma eller pappa och vi har aldrig alkohol hemma. Så nu är vår fundering om man ska försöka få utskrivet antabus eller någon annan medicin som gör att de inte går att dricka alkohol ? för de är ju stört omöjligt att hålla honom under uppsikt 24 timma om dygnet även fastän vi verkligen försöker på alla sätt och vis....vi har även 3 andra barn som också bor hemma och givet vis vill vi även att vår son ska bo hemma men hur ska vi gå tillväga med denna jävla alkohol??

Hej! Vilka mediciner äter han ? dosering osv.
  • Anonym (Smilerman)

Han har idag 60mg elvanse och 20 mg fluoxetin som han tar varje morgon 

• Anonym (Lotta)

Vill varna för att filma sonen. Vi gjorde det av samma skäl - att kunna visa BUP hur svåra problemen var och även att de skulle kunna anslysera vad som hände med vårt barn (som då drabbats av svår psykiatrisk sjukdom). Men när Socialtjänsten fick veta att vi filmat barnet hänvisade de till det som bevis för hur sjuka i huvet och katastrofala föräldrar vi var (de hävdade nämligen att barnet inte alls var sjukt utan vanvårdat).

Så om ni filmar, gör det i samarbete med BUP och ha skriftligt bevis för att de efterfrågar film. 

• Anonym (Smilerman)

Tack för infon, ska samråda med bup om de så de inte uppstår några fråge tecken 

• Anonym (Smilerman)

För de är som sagt svårt att alltid med ord beskriva raseriutbrott för att någon ska förstå den riktiga verkligheten.....för som sagt dessa utbrott som varit sista tiden är oerhörda som inte ens går att beskriva med ord

• fornminne
    Anonym (Smilerman) skrev 2025-05-11 13:46:06 följande:

För de är som sagt svårt att alltid med ord beskriva raseriutbrott för att någon ska förstå den riktiga verkligheten.....för som sagt dessa utbrott som varit sista tiden är oerhörda som inte ens går att beskriva med ord

Hur mår era andra barn i detta? Vanliga bråk är en sak, men de ska inte behöva bo med en tonåring som kan bli våldsam och / eller slår sönder halva hemmet.

Ni har ansvar för att skydda yngre barn i första hand.
  • Anonym (Smilerman)

Ja absolut ska dom inte behöva känna sig otrygg i sitt eget hem, men vi har en dialog med soc om att situationen är helt ohållbar som de ser ut just nu och de måste finnas en lösning som fungerar för alla. Raseri utbrotten har inte varit så här intensiva och långvariga innan så jag vet inte vad som sker !

• Anonym (Medicineringen)

Mitt råd är att omedelbart sluta med Elvanse. Jag har hört av så många hur just den ADHD-medicinen triggar utbrott och aggressivitet. Aggressivitet är en av de vanligaste biverkningarna på Elvanse. Kolla FASS. Och Elvanse ska ABSOLUT inte tas tillsammans med alkohol. Prata med sonens läkare.

• Anonym (Smilerman)

Tack för tips de ska jag genast ta tag i 

• Anonym (Smilerman)

Får ingen återkoppling från bup för att göra en fortsatt utredning och någon feedback ang sonens mediciner för jag känner att de börjar vara bråttom. Idag fick han ett totalt raseri utbrott eftersom hans moped var trögstyrd efter att han ramlade för några dagar sedan, jag försökte fixa den men innan jag var färdig så var han totalt rabiat....Han tog upp en kofot från garaget och slog sönder våran nya frysbox och sen började han veva mot mig när jag gick för att stoppa honom. Jag tog kofoten av honom och då tog han upp två gamla avgassystem som legade ute och slängde dom med all kraft mot mig, sen gick han mot bilen och sparkade in både framskärm och fram lyktan !!!!!!!så något måste ske och de nu för nu börjar jag verkligen känna mig rålös......

• Anonym (hmm)

Medicinera, förbjuda, straffa, kontrollera.

Vad hände med "rätt" miljö. Få göra annat än som kan förgylla dennes liv istället. Men sådana aktiviteter existerar ju inte ens i Sverige. Tänker på "Boot camp". Med både träning, skapa saker och lära sig ROLIGA saker som faktisk överlevnad i bara naturen osv.

Att tro att alla är stöpta i en och samma form för att sedan gå omkring psykiskt likt en tajt inlindad kyrkråtta för att passa in i samhället och kräva det av alla individer är det som är det sjuka här.

Man har tagit så långt avstånd från vad människan faktiskt har gjort i 10 tusentals år. Lika dant striktat upp precis allt och set till att allt ska kosta pengar att "uppleva" alt inte tjäna någonting på att "LEVA". Tänker arbeta bland djur som kanske stallskötare, hoppa basejump, jaga vildsvin likt grottmänniskor utan fega gevär. Utan barfota, med ett spjut och klara tända en eld utan tändare. 

Nutida modernismen tar oss allt för långt bort från vilka vi faktiskt är. Istället ska det utövas genom makt, förtal, övergrepp och då även med en uttalad "rättighet" då det kommer från rättsväsende, vinstdrivande "vit-rockare", andra gråklädda fysiska maktmissbrukare som känner sig stora när de får ta till våld eller av folk som är accepterade av den större skicken av fårskallarna. Något de sistnämnda alla har gemensamt är att de alla kränker individen och dennes existentiella rätt utan kräver att personen anpassar sig efter deras "spelregler".

Skulle ni ts) bli drabbade av en invasion, ja då hade ju grabben varit guld värd för er, för inte fan skulle ni våga sätta emot utan skulle snarare vara han som gjorde kaos och kanske skadades / dog på kuppen för att skydda er. Men nu är han enbart ett "problem" för er. För att samhället och ni inte vill finna andra lösningar och tänka utanför boxen ! 

I övrigt är alkohol en dum jävla drog! Bättre med cannabis då man åtminstone blir lugn av det!!

Svar på tråden Adhd och alkohol